FORMATION OF YOUTH CRITICAL TELEAUDIENCIAS: Dialogue, the best feedback

Authors

  • José Fernando González Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid
  • Elvia Lucia Ruiz Marin Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid
  • Germán Velásquez García Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid
  • Juan Fernando Duarte Borrero Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid

DOI:

https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v4n7a1

Keywords:

Critical reading television, formation of young audiences, feedback

Abstract

The article presents the results of research “Participatory teaching model for training in critical reading of the TV service” realized with students of eleven grade of INEM José Félix de Restrepo and filmmakers of “Capicúa” of Telemedellín Channel. The study was conducted by the Communication Research Group of the Faculty of Audiovisual Communication of Politécnico Jaime Isaza Cadavid and had the cofinancing of Comisión Nacional de Televisión -CNTV-.

The article shows the methodology, a frame of references of the study and presents findings in both categories: content and entertainment, critical reading of the TV,virtuality and dialogue, among others.

Some of the ideas that are around the critical reading of the TV is that there is an interesting contrast between the apparent ideal of state youth programming in terms of “content to educate,” “not to teach sex and violence” and consumption habits that privilege.

Generally it refers to the critical reading of the TV like a “creative act”, “a decision” with the intent and objectives, and therefore, is a transforming activity ofthe reality of who read critically.

As for the virtuality and the interlocution, it suggests that ideally integrate more and more technological options such as chat with webcam and sound, etc. as a strategy for TV programs to foster an interlocution more efficient transceiver and” close”.

Article Metrics

 Abstract: 438  PDF (Español (España)): 256 

PlumX metrics

Author Biography

José Fernando González, Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid

Comunicador Social de la Universidad de Antioquia. Magister en Educación y Desarrollo Humano de la Universidad de Manizales.

References

BÁRCENA, F. y MÈLICH, J-C. La educación como acontecimiento ético. Natalidad, narración y hospitalidad. Barcelona: Paidós, 2000.

BUSTAMANTE, Borys; ARANGUREN, Fernando y ARGÜELLO, Rodrigo. Modelo pedagógico de competencia televisiva. Bogotá:

Comisión Nacional de Televisión y Universidad Distrital Francisco José de Caldas (primera edición), 2005.

CABERO, A., Julio. Nuevas tecnologías aplicadas a la educación. Madrid: Mc Grow Hill, 2006.

CASTELLS, Manuel. La era de la información: economía, sociedad y cultura. Vol. I. Madrid: La Sociedad Red. Siglo XXI (2ª edición), 2000-2003.

DAZA, G. TV. cultura: los jóvenes en el proceso de enculturación. Bogotá: Cedal, 1989.

ECHEVERRÍA, Javier. Un mundo virtual. Barcelona: Plaza y Janés, 2000.

FUENZALIDA, Valerio. La televisión desde la recepción. Santiago: Céneca, 1988.

_____________ Televisión: padres, hijos. Santiago: Paulinas, 1984.

_____________ y Hermosilla, Ma H., Visiones y ambiciones del televidente. Santiago: Céneca, 1989.

_____________ Televisión abierta y audiencia en América Latina. Bogotá: Ed. Norma, 2002.

GARCÉS MONTOYA, Ángela P. et al. Pensar la comunicación. Medellín: Universidad de Medellín, 2006.

GARCÍA CANCLINI, Néstor. El consumo sirve para pensar. En: Diálogos de la Comunicación, N° 30, Lima; 1991.

_______________________ Consumidores y ciudadanos: conflictos multiculturales de la globalización. México: Grijalbo, 1995.

_______________________ Lectores, espectadores e internautas. Barcelona: Gedisa, 2007.

GERBNER, George. Crecer con la televisión: perspectiva de aculturación. En: BRYANT, Jennings y ZILLMANN, Dolf (comp.) Los efectos de los medios de comunicación. Barcelona:

Paidós, 1996.

HOYOS, Ana J. Formación y proyecto: una propuesta didáctica reflexiva para maestros. Tesis doctoral en Ciencias Pedagógicas. Cuba: Universidad de La Habana, 2005.

_______________ Conversar y trabajar juntos desde una propuesta didáctica reflexiva. Medellín: Universidad de Medellín, 2006.

LLANO, C. La telenovela en el barrio popular, en Televisión y melodrama. Bogotá: Tercer Mundo, 1992.

MAIGRET, Eric. Sociología de la comunicación y de los medios. Bogotá: Fondo de Cultura Económica, 2005.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. De los medios a las mediaciones. Barcelona: Gustavo Gili, 1987.

______________________ y REY, Germán. Los ejercicios del ver. Barcelona: Gedisa, 1999.

______________________ y TÉLLEZ, Ma

Patricia. “Los estudios de recepción y consumo en Colombia”. En: Diálogos de la Comunicación, FELAFACS-Universidad Autónoma de Occidente. N° 73-2006. pp. 57-69.

Published

2015-03-02

How to Cite

González, J. F., Ruiz Marin, E. L., Velásquez García, G., & Duarte Borrero, J. F. (2015). FORMATION OF YOUTH CRITICAL TELEAUDIENCIAS: Dialogue, the best feedback. Luciérnaga Comunicación, 4(7), 1–11. https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v4n7a1

Issue

Section

Articles