DOCUMENTARIES AND DOCUMENTALISTS FROM ANTIOQUIA. Meaning and practice of a job that narrates a region
DOI:
https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v11n21a1Keywords:
Documentary, video, audiovisual, cinema, narrative, audiovisual research, audiovisual treatment, aesthetics.Abstract
According to the film critic Luis Alberto Álvarez, "The only real purpose for the existence of the Colombian documentary [Cine] are two: to create the mirror of our own identity and the possibility of artistic, personal and socially significant expression. This article presents some of the results of the research documentaries and documentary filmmaker Antioqueños, which aimed to analyze the narrative structure and aesthetic proposal in the work of the antioqueños documentary filmmakers Carlos Bernal, Oscar Mario Estrada and José Miguel Restrepo Moreno. Specifically, this text only exposes the findings related to the topics and scenarios as well as the methodology used in the study. It is found that children topic is recurrent in these documentalists, as well as their cosmovision of city and rurality. Bernal's narrative universe also includes the deals of trades and music. Oscar Mario Estrada's atmospheres and characters narrate, create and recreate the sense of popular human expression that generally goes unnoticed in everyday life. The experimental and deconstructive narrative by José Miguel Restrepo reveals a turbulent world due to time, characters, places, stories, and animals that he involves in the edition, placing in the foreground the vital experience of marginality. In the production of these documentary filmmakers, fragments of culture are caught; and territories are bserved, heard, felt, perceived and lived.
Article Metrics
Abstract: 872 PDF (Español (España)): 382 HTML (Español (España)): 576PlumX metrics
References
Aumont, J.; Bercala, A.; Vernet, M. (1983). Estética del cine: espacio fílmico, montaje narración, lenguaje. Editorial Piados Comunicación, Barcelona.
Argullol, R (1983). La atracción del abismo. Barcelona: Editorial Bruguera.
Balandier, G. (1992). El poder en escenas. De la representación del poder al poder de la representación. Paidós, Barcelona.
Barthes, R. (1973). El placer del texto. Siglo XXI editores, Madrid.
Bordwell, D.(1985). La narración en el cine de ficción. Editorial Paidós, Barcelona. Bourdieu, P. (1997). Sobre la Televisión. Anagrama. Barcelona.
Calabresse, O. (1989). La era neobarroca. Ed. Cátedra, Madrid.
Cassany, D. (2000). Describir el escribir.
Casseti y Di Chio (1991). ¿Cómo analizar un film? Paidós, Ibérica S.A. Chion, M. (1999).El Sonido. Paidós. Barcelona.
D´abbraccio Krentzer, G. (2015). La Industria del cine en Colombia. Entre el optimismo ingenuo y el pesimismo crónico. Revista Luciérnaga Comunicación, 7(14), 36-45. Doi: https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v7n14a1
Debray, Régis. (1992). Vida y muerte de la imagen. Historia de la mirada en occidente. Paidós, Barcelona.
Eisenstein, S. M.(2001). Hacia una Teoría del Montaje. Paidós. Barcelona.
Estrada Vásquez, O. (2015). El Cine Colombiano y su correlato en la historia. Revista Luciérnaga Comunicación, 7(14), 22-35. Recuperado de: https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/ luc/article/view/816
Estrada Vásquez, O. (2015). El audiovisual patrimonio cultural: catálogo de la obra audiovisual de Oscar Mario Estrada. Revista Luciérnaga Comunicación, 4(7), 65-71. Recuperado de: https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/ luc/article/view/249
García Ángel, A. (2015). Televisión en Colombia: surgimiento de los canales regionales. Revista Luciérnaga Comunicación, 4(7), 23-35. doi: https://doi.org/10.33571/revistalucierna ga.v4n7a3
Gauthier, Guy. (1992). Veinte Lecciones sobre la Imagen y el Sentido. Cátedra.
Gómez Sánchez, Santiago (2018). Régimen de criterios. Cines y Cineastas colombianos. deliberar. Casa Editora. Medellín.
Gómez, Sánchez. Santiago (2013). Madera Salvaje. Obtenido de El cine de José Miguel Restrepo Moreno. Tomado de : http://realidadescontadasaudiovisuales. blogspot.com/2016/04/el-cine-de-josemiguel-restrepo-moreno.html
Gómez, Santiago Andrés (2017). Un intercuadro, un cuadro entrometido, en El eco de la voz del viento (Estrada, 2011). Recuperado de: http://maderasalvaje2017.blogspot.com /2017/06/el-audiovisual-en-antioquia-c2009.html
Gómez, Santiago Andrés (2017). El audiovisual en Antioquia. (c. 2009). Recuperado de: http://maderasalvaje2017.blogspot.com /2017/06/el-audiovisual-en-antioquia-c2009.html
Groupe, U. (1992). Tratado del Signo Visual. Cátedra. Madrid.
Gruzinski, S. (1995). La guerra de las imágenes. De Cristóbal Colón a BladeRunner, Fondo de Cultura Económica, México.
Leroi-gourham, Andrei (1971). El gesto y la palabra, Ediciones Biblioteca de la Universidad Central de Venezuela, Caracas.
López Cerquera, N. (2017). Cine con mirada local. Práctica política que recupera y resiste. Luciérnaga, 9(18). doi: https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v9n18a1
Mckee, R.(2002). El guion. Sustancia, estructura, estilo y principios de la escritura de guiones. Alba Editorial, Barcelona.
Pérez - Tornero, J. (2000). Comunicación y Educación en la Sociedad de la información. Paidós.
Restrepo - Moreno, J. (2015). La pornomiseria del actor de cine y tv: a propósito de la muerte de “aranguito”. Revista Luciérnaga Comunicación, 2(4), 49-60. Recuperado de: https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/ luc/article/view/262
Rojas Hernández, E. (2015). Cine de arte y ensayo en Colombia: Los viajes del viento (2009), El vuelco del cangrejo (2010), La sirga (2012), Porfirio (2012) y La Playa D.C. (2012). LUCIÉRNAGA, 7(14), 1-21. Recuperado de: https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/luc/article/view/815
Tarkivski, A.(1993). Esculpir en el tiempo. Centro Universitario de Estudios Cinematográficos. Universidad Nacional Autónoma de México, México.
Valle Flórez, M. (2015). Research in Communication in Antioquia Colombia. Luciérnaga/communication journal, year 6, N12. Pages. 54-72. Disponible en: https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/luc/article/view/530/565
Valle, F. Mónica; Ruiz & Otras. (2015). Etnografía de la Teleaudiencia de Medellín. Hábitos, uso y contextos de consumo. Revista Luciérnaga Comunicación, Año 6, N11. Págs. 1-14. doi: https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v6n11a1
Valle Florez, Mónica María (2015). Metáfora de la moda y de la percepción en la construcción social y cultural del clúster textil/ confección, diseño y moda de Antioquia. Revista Politécnica. [S.l.], v. 6, n. 11, p. 38 - 45. Disponible en: https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/pol/article/view/166
Verón, E.(2001). El Cuerpo de las Imágenes. Norma. Bogotá.
Vogler, Christopher. (2003). El viaje del escritor. Intermedio, Bogotá.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a una licencia de Creative Commons Atribución – No comercial – Compartir igual
que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación en esta revista. - Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto)
- Luciérnaga-Comunicación no cobra tasas o cargos a Autores o colaradores por la recepción, revisión o publicación de artículos (APC -Article Processing Charges/ publication fee).