ETHNOGRAPHIC STUDY ON TELEVISION AUDIENCE IN MEDELLIN (COLOMBIA). Habits, use and contexts of consumption

Authors

  • Mónica Valle Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid. orcid https://orcid.org/0000-0003-1803-1115
  • Elvia Lucía Ruíz Marín Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid
  • Liliana Velásquez Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid.
  • Natalia Jaramillo Hernández Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid.

DOI:

https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v6n11a1

Keywords:

TV Audiences ethnographies, viewership in Medellin, televisión, Television uses, consumption habits, families and TV

Abstract

This article presents the habits, uses and contexts of viewership consumption in Medellin-Colombia. This is one of the objectives of an ethnographic study carried out by the research group of the faculty audiovisual communication of Politécnico Jaime Isaza Cadavid. Hereby, the sense of television viewing is explored, as well the perceptions that people from Medellin have about the public and private television, in regards to the digital TV system. These results would be present in a future edition.

Families of the 16 zones in which Medellin is divided, participated in the study. The findings showed that families in Medellin watch frequently reality shows, soccer games, soap operas, series, movies, humor shows, and news. It can be heard: “Nothing than watch the small screen”, or select the Spoiler as one of the programs with highest rating in the city during zapping and zapping.

Watching TV for people in Medellin means to have a moment to share with family members or friends, where comments and critics about the programs, news or actors are recurrent topics. They use to watch TV in the afternoon or at night, however they report no to be tied to any specific program, and these do not make part of their routines, they never wait for programs or follow series neither. For younger people TV is for “desparchados”.

Article Metrics

|Abstract: 613 | PDF (Español (España)): 381 |

PlumX metrics

Author Biographies

Mónica Valle , Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid.

Doctora en Estudios Científico Sociales, Instituto Tecnológico de Occidente –ITESO (México). Magister en Comunicación de la Universidad Iberoamericana-UIA (México), Especialista en Gerencia de la Comunicación de la Universidad Pontifica Bolivariana (Colombia) y Comunicadora Social - Periodista de la Universidad de Antioquia (Colombia). Directora del Grupo de Investigación en Comunicación –GIC.

Elvia Lucía Ruíz Marín , Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid

Especialista en Televisión de la Universidad Pontificia Bolivariana. Comunicadora Social de la Universidad de Antioquia. Docente e investigadora de la Facultad de Comunicación Audiovisual del Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid.

Liliana Velásquez, Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid.

Comunicadora Audiovisual del Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid, auxiliar en la investigación Etnografía de la Teleaudiencia de Medellín, en Perspectiva de la TV Digital.

Natalia Jaramillo Hernández , Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid.

*Natalia Jaramillo Hernández & *****Andrea Tobón Marín. Comunicadoras Audiovisuales del Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid, desarrollaron como trabajo de grado, prueba piloto de la investigación Etnografía de la Teleaudiencia de Medellín, en Perspectiva de la TV Digital, en la comuna 16 de Medellín

References

AHUMADA, Rafael. T.V Su Influencia en la Percepción de la Realidad Social. Universidad Autónoma Metropolitana. 2010.

APARICIO, Calero Fernando. Modalidades actuales y perspectivas del servicio de televisión en Colombia. Disponible en: http://www.comminit.com/la/node/149841 [noviembre 9 de 2011].

BARRIOS, L. (1988). Television, Telenovelas, and Family Life in Venezuela. En: Lull J. (ed). World Family Watch Television. Sage.

BAUTISTA, Angélica; COVARRUBIA, Karla;URIBE, Ana. Televisión y familia, una experiencia etnográfica en la vida de tres hogares colimenses. En: GALINDO Cáceres, Jesús & LAMEIRAS José. Medios y mediaciones. México. Colegio de Michoacan-ITESO, 1994. p 101-127.

BONILLA, Jorge Iván. Re-visitando los estudios de recepción/audiencias en Colombia. En Comunicación y Sociedad: Departamento de Estudios de la Comunicación Social Universidad de Guadalajara [en línea] N°16 (julio - diciembre, 2011). Disponible en: http://www.comunicacionysociedad.cucsh.udg.mx/pdf/cys16_11/3bonilla.pdf [septiembre 20 de 2011].

CARRASCO, Jorge. Cine y Televisión Digital. Manual Técnico. Universidad de Barcelona.2010.

CHAVERO, Haydee; GARCÍA, Núria. Los hábitos del consumo televisivo de una comunidad extranjera: el caso de estudiantes latinoamericanos en Barcelona. En: EUSKAMPUS: Universidad del país Vasco [en línea]. Vol 10, No 19 (2005). Disponible en: http://www.ehu.es/ojs/index.php/Zer/article/view/3852 [19 de octubre 2011] ISSN 1137-1102.

FERRES, Joan. Televisión y educación. Barcelona: Editorial Paidós, 1994.

FORTUNY, i Batalla, Jordi & Solá, Clara (2012).El futur de la televisió a l´espai catalá de comunicació. Fundació Escacc.

FUENZALIDA, Valerio (2012). Procesos de la audiencia ante la tv. Diálogos de la Comunicación. Revista Académica de la Federación Latinoamericana de Facultades de Comunicación Social. Edición N85.

Published

2015-04-20

How to Cite

Valle , M. ., Ruíz Marín , E. L. ., Velásquez, L., & Jaramillo Hernández , N. . (2015). ETHNOGRAPHIC STUDY ON TELEVISION AUDIENCE IN MEDELLIN (COLOMBIA). Habits, use and contexts of consumption. Luciérnaga Comunicación, 6(11), 1–14. https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v6n11a1

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 > >>