Organizational Communication Research in Antioquia – Colombia

Palabras clave: Organizational communication, communication research, theoretical frameworks, research methods, research in Antioquia, strategic communication

Resumen

Organizational communication is a field of knowledge, a professional practice and also a social process presented in all types of organizations. It is the phenomenon of communication best addressed in under graduate and degree students dissertations, in Antioquia- Colombia. This article presents the issues, theoretical frameworks, the most referenced authors, the research methodologies used in the inquiries, as well as the type of organization required for analysis.

This article is another product by the Observatory of communication, of Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid. 

Biografía del autor/a

Mónica Valle , Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid

PhD in Scientific and Social Studies Instituto Tecnológico de Occidente –ITESO (México). Magister in Communication from Universidad Iberoamericana-UIA (México), with a degree in Communication Management from Universidad Pontifica Bolivariana (Colombia) and Social communicator - Journalist from Universidad de Antioquia (Colombia). Director of the group of Research of communication –GIC, Editor of Luciérnaga –Comunicación journal, http://www.politecnicojic.edu.co/luciernaga-11/ and Intersección : Events, turism, gastronomy and fashion journal. http://www.politecnicojic.edu.co/revistas/ interseccion/interseccion-1/ Researcher and professor - Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid.

Citas

HERRERA, R, Pérez, A. (2014). Nueva Teoría Estratégica: El paradigma emergente para la co-construcción y transformación de la realidad”, Editorial Santillana y FISEC (Foro Iberoamericano sobre Estrategias de Comunicación). Recuperado el 18 de julio de 2015, http://issuu.com/dircom/docs/ muestra_de_libro_nte/5?e=1262846/11849637

JABLIN, Frederic & Putnam, Linda (2005). The New Handbook of Organizational Communication: Advances in Theory, Research, and Methods.

KRÖHLING Kunsch, Margarida (2003). Planeación de las relaciones en comunicación integrada. 4. Ed. Rev. Ampl. E atual. Summus, Sao Paulo. En la contribución de América Latina al campo de la comunicación (2015). Bolaños César & otros. Prometeo Libros. Buenos Aires.

KRÖHLING Kunsch, Margarida (2015). Panorama y perspectiva de los estudios de comunicación organizacional y relaciones públicas en América Latina. En la contribución de América Latina al campo de la comunicación (2015). Coordinadores: Bolaños César & otros. Prometeo Libros. Buenos Aires.

MASSONI & PÉREZ (2008). La nueva teoría estratégica. Recuperado el 17 de noviembre de 2015, https://octavioislas.files.wordpress. com/2011/08/2008-11-18-rafael-alberto-pc3a9rez-y-sandra-massoni- hacia-una-teorc3ada-general-de-la-estrategia.pdf

NOSNIK, Rincón y Sierra (2005). La investigación de la comunicación organizacional en México. En Comunicación Organizacional. Abordajes y Perspectivas de análisis. Coord. Mónica Valle. Centro Internacional de Estudios Superiores de Comunicación para América Latina, CIESPAL.

PÉREZ, Alberto (2005). Estrategar: El fenómeno perdido de la teoría estratégica. Presentado en el III Encuentro Iberoamericano Sobre Estrategias de Comunicación.

PÉREZ, Alberto. Los 7 cambios de la Nueva Teoría Estratégica. Recuperado 18 de julio de 2015, en http:// www.tendencias21.net/estrategar/Los-7-cambios-de-la-Nueva-Teoria-Estrategica_a212.html

PÉREZ, Alberto (2008). Estrategias de Comunicación. Ariel Editores, España, Barcelona, 4ª Edición.

REBEIL Corella, M.A. y Nosnik. A. (1998). Introducción. En M.A. Rebeil Corella y C. RuizSandoval Reséndiz (Coordinadoras), El Poder de la Comunicación en las Organizaciones (pp. 13-32). México: Plaza y Valdés Editores/Universidad Iberoamericana.

SALANOVA, M.; Schaufeli, W. (2009). El engagement de los empleados. Cuando el trabajo se convierte en pasión (Primera edición edición). Madrid: Alianza Editorial.

TEVNI Grajales G. Tipos de investigación. Recuperado el 18 de julio de 2015 de http://tgrajales. net/investipos.pdf

VALLE, F. Mónica (2014). Research in communication in Antioquia-Colombia. Luciérnaga/communication journal, year 6, N12. Communication research group, Audiovisual Communication Faculty, Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid. Medellín-Colombia. Communication sciences school, Universidad Autónoma de San Luís Potosí- México. ISSN 2027- 1557. Pages. 54-72. http://www.politecnicojic.edu. co/luciernaga-12/pdf/5-investigacion_comunicacion_ ingles.pdf

VALLE, F. Mónica (2001). Análisis Metafórico de clusters. El caso del textil, confección, diseño y moda de Antioquia. Editorial Académica Española. https://www.eae-publishing.com/catalog/details/ store/es/book/978-3-8465-7672-4/an%C3%A1lisis-metaf%C3%B3rico-de-clusters75

VALLE, F. Mónica (2011). Metáforas con las que se han nombrado, explicado y descrito las organizaciones. Revista Poliantea. Institución Universitaria Politécnico Grancolombiano. Vol 7 Num 13 (2011).- Bogotá. Disponible en http://journal.poligran.edu.co/index. php/poliantea/article/view/145/133

VALLE, F. Mónica (2005). Comunicación Organizacional. Abordajes y Perspectivas de análisis. Centro Internacional de Estudios Superiores de Comunicación para América Latina, CIESPAL.

VILLEGAS, Dino (2009). ¿Se está gestando una nueva teoría estratégica desde Iberoamérica? Revisión y comparación del campo Anglosajón e Iberoamericano. Revista ZER. Vol. 14 – Núm. 27 ISSN: 1137-1102 pp. 225-249. Disponible en: http:// www.ehu.eus/zer/hemeroteca/pdfs/zer27-11-villegas. pdf

Publicado
2016-08-04
Cómo citar
Valle , M. (2016). Organizational Communication Research in Antioquia – Colombia. Luciérnaga Comunicación, 7(13), 66-76. Recuperado a partir de https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/luc/article/view/742
Sección
Artículos

Artículos más leídos del mismo autor/a

1 2 > >> 

Métricas de Artículo

Resumen : 207   PDF : 70