Pedagogical Models and Strategies for Knowledge Integration in Educational Institutions in Medellin

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v10n20a5

Keywords:

Organizational communication, participation, work well-being, interpersonal relationships.

Abstract

This paper shows the analysis results of the institutional educational projects-PEIadministered in the Educational Institutions - IE- by the educational coverage program of Medellín- city. I was identi_ed pedagogical models, strategies for knowledge integration, and cultural expression articulation carried out by these institutions. The _ndings evidence that the current educational processes require to expand the traditional pedagogical frameworks. Regarding to the pedagogical strategies, the most implemented are monitoring and control, on the contrary of the ITC and the _exible curriculum; also, entrepreneurship, labs and learning centers are emerging strategies . Some of the most innovative actions are the chair in happiness and good living, live city programs, law culture, and the reading program kangaroo.

Article Metrics

|Abstract: 652 | PDF (Español (España)): 308 | HTML (Español (España)): 1206 |

PlumX metrics

Author Biographies

Mónica Valle

Doctora en Estudios Científcos y Sociales- Universidad Jesuita de Guadalajara-México-Iteso. Magister
en Comunicación- Universidad Iberoamericana de México-Plantel Santa Fe- UIA. Especialista en
Gerencia de la Comunicación- Universidad Pontifcia BolivarianaMedellín- UPB. Comunicadora
Social-Periodista- Universidad de Antioquia- Colombia. Directora del Grupo de Investigación- GIC,
docente e investigadora del Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid. Email:
mmvalle@elpoli.edu.co

Álvaro Ramírez

Economista Universidad UCC, Egresado de maestría en ciencias de la administración Universidad Eat.
Consultor y Profesor en Varias Universidades de Medellín. Email: aaramires@gmail.com

References

De Subiría Samper, J., (2006). Los modelos pedagógicos. Hacia a una pedagogía dialogante. Magisterio Editorial.

Ministerio de Educación Nacional. Ley 115 de Febrero 8 de 1994, por la cual se expide la ley general de educación. Disponible en http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Ministerio de Educación Nacional. Decreto 1860 de Agosto 3 de 1994, por el cual se reglamenta parcialmente la Ley 115 de 1994, en los aspectos pedagógicos y organizativos generales. Disponible en: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-86240_archivo_pdf.pdf

Ministerio de Educación Nacional. Decreto 1075 del 26 de marzo de 2015. Disponible en: http://redes.colombiaaprende.edu.co/ntg/men/pdf/decreto_1075_de_2015.pdf

Tunnermann, C. (2008). Módelos educativos y académicos. Hispamer. Disponible en https://www.enriquebolanos.org/media/publicacion/Modelos%20educativos%20y%20academicos.pdf

Valle, F. Mónica y Ramírez, Álvaro (2016). Gestión de los PEI en instituciones con cobertura educativa de Medellín. Revista Luciérnaga /Comunicación. Año 8, N16. Págs.69-78. DOI: https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v8n16a6

Published

2018-07-18

How to Cite

Valle , M., & Ramírez, Álvaro. (2018). Pedagogical Models and Strategies for Knowledge Integration in Educational Institutions in Medellin. Luciérnaga Comunicación, 10(20), 84–97. https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v10n20a5