Emerging Audience and Visitors to the Museum of Antioquia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v9n17a5

Keywords:

Public studies, museums, cultural tourism, Medellin, cultural consumption, training on museums, cultural studies.

Abstract

Museums are ones of the most media communicative cultural spaces of the contemporary social panorama, hence their interest in understanding the needs, values and expectations of their visitors, in order to carry out strategies about marketing, communication and innovation. This paper introduces the findings of “Study of regular and non-regular visitors of museums in Antioquia”, conducted by Institución Universitaria Colegio Mayor de Antioquia and Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid. It was found that a new visitor profiled has emerged, such as housekeepers and retired men; on the contrary, the art experts´ attendance and the population ranked in 4, 5, and 6 socio economic strata have decreased. In regards to the foreign audiences, as they have a high level of education, they prefer a cognitive, introspective or artistic museum experience, in contrast to the local audience that prefer a social experience, attending sites where conversation, relaxation and leisure activities take place, instead of those in which silence is required.

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Author Biographies

Mónica Valle , Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid

Doctora en Estudios Científico Sociales del Instituto Tecnológico de Occidente – ITESO
(México). Magister en Comunicación de la Universidad Iberoamericana-UIA (México), Especialista en Gerencia
de la Comunicación de la Universidad Pontifica Bolivariana (Colombia) y Comunicadora Social - Periodista de la
Universidad de Antioquia (Colombia). Docente e investigadora - Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid.

Claudia Giraldo, Institución Universitaria Colegio Mayor de Antioquia

Matemática y Especialista en estadística de la Universidad Nacionalsede
Medellín. Magister en educación de la Pontificia Universidad Javeriana. Doctora en turismo de
la Universidad de San Martin de Porres- Lima-Perú. Directora del Grupo de Investigación Empresa y
Turismo- GIET. Docente e investigadora de la Institución Universitaria Colegio Mayor de Antioquia.

Sandra Zapata, Universidad de la República

Doctora en Gestión de Infraestructuras Aeronáuticas, Universidad
de Enna, Italia. Profesora Asociada y Directora de la Unidad de Investigación del Departamento de
Administración en la Facultad de Ciencias Económicas y Administración de la Universidad de la República,
Uruguay. Sus temas de interés en investigación incluyen turismo y crecimiento económico, turismo cultural
(museos), la industria de los cruceros y sus impactos en los destinos, así como temas de gestión aeroportuaria.

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Published

2017-01-18

How to Cite

Valle , M., Giraldo, C., & Zapata, S. (2017). Emerging Audience and Visitors to the Museum of Antioquia. Luciérnaga Comunicación, 9(17), 38–47. https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v9n17a5