ICT and Education. Creation of transmedia worlds in learning processes
DOI:
https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v9n18a4Keywords:
Transmedia, learning, education, teaching, classroom, mediationAbstract
What is transmedia used for in education? Among many other things to put literature back in the center of the classroom, to invite teachers and students to dream, talk and live in a creative interaction. To live a transmedia experience is to imagine a narrative world, to live a story, to navigate through a conceptual universe in an authentic way. Transmedia erases boundaries, flows between reality and fiction, analog and digital.
Classrooms must be niches that allow the educational ecosystem the emergence of life. In the diversity of the classroom you have a source of creativity, play and laughter. In that sense, its theatrical and ritual character, passes through to dethrone the technologies and highlights the simplicity of the stories.
This article presents the results of the project advanced by the research and experimentation group Madeja, which explores the uses of transmedia narratives in teaching and learning processes, for he development of communicative competences in higher education students.
Article Metrics
Abstract: 465 PDF (Español (España)): 350PlumX metrics
References
Bernal, D. (2011). Anclaje y relevo en el álbum familiar. Representaciones del sujeto de aprendizaje. Revista Luciérnaga /Comunicación . Año III, Número 6. Disponible en: http://www.politecnicojic.edu.co/images/downloads/publicaciones/revistaluciernaga/luciernaga-/pdf/anclaje_relevo_album_familiar.pdf
Blinklearning, (2016) Estudio sobre el uso de la tecnología en el aula. Informe de resultados,REDALYC, Colombia. Disponible en: https://blinklearning1.blob.core.windows.net/tmp/BLINK_informe_TIC_2016.pdf
Jenkins, H. (2008) Convergence culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Ediciones Paidós Ibérica.Barcelona.
Levy, Pierre. (1999) ¿Qué es lo virtual? Paidós,Buenos Aires.
Scolari, C. (2013). Narrativas Transmedia:cuando todos los medios cuentan.Editorial Deusto, España.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a una licencia de Creative Commons Atribución – No comercial – Compartir igual
que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación en esta revista. - Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto)
- Luciérnaga-Comunicación no cobra tasas o cargos a Autores o colaradores por la recepción, revisión o publicación de artículos (APC -Article Processing Charges/ publication fee).