REFLECTION ABOUT ACADEMIC FIELD OF SOCIAL COMMUNICATION IN ARGENTINA

Authors

  • María Laura Schaufler Universidad Nacional de Rosario.

DOI:

https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v6n12a6

Keywords:

Social communication, field of study, disciplinary disputes, communication in Argentina

Abstract

The essay takes a passage by some debates about the formation of the field of study of social communication, developments in the US and Europe, and reception and production in Latin America and its institutionalization in Argentina. In this sense, it covers the theoretical-methodological positions that have hegemonized field discussions and disputes to discipline a heterogeneous field of study.

The configuration of the field of Social Communication has become inter-disciplinary way, involved in the transformation of the hierarchical discipline, based on the specificity and unity of the object of ‘science’. The notion of “disciplinary field” doesn’t come from epistemology, but the sociology of science. Locate in this framework to the social communication involves a definition of the specificity of communication studies by way of social and institutional conditions.

The article is part of the Research and Development Project “Practices in the itineraries of training and work experiences of social communicator” of the Faculty of Education Sciences, of University Nacional of Entre Rios, Argentina. It aims to collect the different senses of the internship, professional and academic, who stakes in the field of Social Communication.

Article Metrics

 Abstract: 611  PDF (Español (España)): 267 

PlumX metrics

Author Biography

María Laura Schaufler, Universidad Nacional de Rosario.

Doctoranda en Comunicación Social, Universidad Nacional de Rosario. Argentina. Licenciada en Comunicación Social por la Universidad Nacional de Entre Ríos. Docente Investigadora. Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de Entre Ríos. Becaria Doctoral Tipo 2 - Consejo de Investigaciones Científicas y Técnicas-CONICET - Centro de Investigaciones en Mediatizaciones - CIM, Universidad Nacional de Rosario.

References

Adorno, T. W. y Horkheimer, M. Dialéctica del Iluminismo. Buenos Aires: Sudamericana, 1987 (Versión original: 1944).

Althusser, L. Ideología y aparatos ideológicos de Estado.

Buenos Aires: Nueva Visión, 1984 (Versión original: 1970).

Barthes, R. La aventura semiológica. Barcelona: Paidós, 1993 (Versión original: 1985).

Block de Behar, L. El lenguaje de la publicidad. Buenos Aires: Siglo XXI, 1992.

Bourdieu, P., Chamboredon, J. C., Passeron,J. C. El oficio de sociólogo: Buenos Aires: Siglo XXI, 1975.

Caletti, S. (1991) “Profesiones, historia y taxonomías: algunas discriminaciones necesarias”. Revista Diálogos Nº 31. Lima. Septiembre 1991. Disponible en: http://

www.dialogosfelafacs.net/wp-content/uploads/2012/01/31-revista-dialogosprofesiones-historia-y-taxonomia.pdf

[Consultado el 08 de diciembre de 2014].

Castoriadis, C. La institución Imaginaria de la Sociedad. Vol. I. Buenos Aires: Tusquets, 1993 (Versión original: 1975).

Derrida, J. “La estructura, el signo y el juego en el discurso de las ciencias humanas”, en La escritura y la diferencia. Barcelona: Anthropos, 1989 (Versión original: 1966).

Derrida, J. De la gramatología. Buenos Aires: Siglo XXI Editores, 2005 (Versión original:1967).

Diviani, R. “Ciencias sociales y comunicación de masas. Algunos apuntes sobre la constitución del campo de estudio sobre comunicación en Argentina y sus derivas” en Revista Question, Vol 1, No 26, Facultad de Periodismo y Comunicación Social, Universidad Nacional de La Plata, 2010.

Foucault, M. La hermenéutica del sujeto. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica,2008.

Published

2014-06-01

How to Cite

Schaufler, M. L. (2014). REFLECTION ABOUT ACADEMIC FIELD OF SOCIAL COMMUNICATION IN ARGENTINA. Luciérnaga Comunicación, 6(12), 92–104. https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v6n12a6

Issue

Section

Articles