NEW PUBLIC SPACES: The consumption of local news as a meeting place

Authors

  • Ariadna Laura Cantú Universidad Nacional de Río Cuarto- Córdoba – Argentina.

Keywords:

Newscast, news and city, use and consumption of news, sociocultural research, public spaces

Abstract

The purpose of this article is to address and discuss different perspectives that have been developed around the concepts of place, space, public space, as well as more recent approaches that are redefining -taking into account the features of modern societies- the more traditional proposals and talk about the creation of new public spaces, including those perspectives that characterize the media space as one of them.

The journey through these different arguments and authors allow us to elucidate the characteristics that are assigned to spaces [public], how they are conceived in its original sense and what adjustments are incorporated from the creation of new spaces [public] and the place assigned to them in the life of societies, with particular emphasis on social practices considered central in these areas.

Article Metrics

|Abstract: 289 | PDF (Español (España)): 110 |

Author Biography

Ariadna Laura Cantú, Universidad Nacional de Río Cuarto- Córdoba – Argentina.

Magister en Comunicación y Cultura Contemporánea. Profesora del Dpto. de Ciencias de la Comunicación Universidad Nacional de Río Cuarto. Córdoba – Argentina.

References

Albino Rubin, A. (2001). a contemporaneidad como edad-media. En Vassallo de Lopes, M. I. y R. Fuentes Navarro. (comps.) Comunicación. Campo y objeto de estudio. México, Universidad de Guadalajara,.

Caletti, S. (2006). Comunicación y espacio público. Notas para repensar la democracia en la sociedad contemporánea. Buenos Aires, Mimeo.

Caletti, S. (2007). Repensar el espacio de lo público. Un esbozo histórico para situar las relaciones entre medios, política y cultura. En Medios y comunicación. Boletín de la Biblioteca del Congreso de la Nación. Nº 123. Buenos Aires, Págs 195-252.

Cantú, A. (2007). El consumo de informaciones y su articulación en la cotidianeidad de los actores sociales. Tesis de Maestría en Comunicación y Cultura contemporánea, CEA-UNC. Córdoba.Inédita.

Carrión, F. (2007). Espacio público: punto de partida para la alteridad. En Segovia, O. (edit.) Espacios públicos y construcción social. Hacia un ejercicio de ciudadanía. Chile, Ediciones Sur. Págs 79-97.

De Certeau, M. (1996). La invención de lo cotidiano I. Artes de hacer. México, Universidad Iberoamericana.

Ferry, J.M. (1995). Las transformaciones de la publicidad política. En Ferry, J. M.; D. Wolton y otros El nuevo espacio público. Barcelona, Gedisa, Págs 13-27.

García Canclini, N. (2010). Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Buenos Aires, Paidós.

Gheude, M. (1997).La reunión invisible. En VeyratMasson,

I. y D. Dayan (comps.) Espacios públicos en imágenes. Barcelona, Gedisa.

Grillo, M. (1999).Medios, conocidos y allegados. Circuitos de reconocimiento local. En Cronía, Vol. 3, Nº 2, Río Cuarto, UNRC.

Published

2015-03-02

How to Cite

Cantú, A. L. (2015). NEW PUBLIC SPACES: The consumption of local news as a meeting place. Luciérnaga Comunicación, 5(9), 69–77. Retrieved from https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/luc/article/view/302

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)