Expanded Realities: Methodological Guide For Non-Fiction Transmedia Projects

Authors

  • Norberto Fabián Díaz Duarte Unidades Tecnológicas de Santander, Bucaramanga-Colombia
  • Ana Teresa Arciniegas Martínez Docente Asociado Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá-Colombia

Keywords:

Methodological guide, expanded narratives, transmedia, documentary, audiovisual

Abstract

This research project proposed the design of a methodological guide to make nonfiction transmedia and multiscreen audiovisuals, a document that guides the process of creation,
navigation and interaction of projects in media ecosystems. The methodology used in the research
project is qualitative based on an action-research design. In the observing phase, a documentary
review was carried out in other guides and academic documents, likewise, a diagnosis of
transmedia production in the country was made until the year 2020. In the thinking phase, in-depth
interviews were conducted with filmmakers of the transmedia projects and two qualitative analysis
matrices were established to determine the characteristics that the guide should have. Finally, in the
acting phase, we proceeded with the design of the non-fiction transmedia architecture. The results
obtained allowed the construction of a guide in which aspects such as narrative, audiences,
experiences, platforms, dissemination and planning are considered. This guide also contains a
design template through which people can fill out the different fields according to the characteristics
of each project, thus being an input for the methodological proposal proposed for the creation of
expanded projects.

Article Metrics

 Abstract: 10  PDF (Español (España)): 9 

References

Bustamante, B., Díaz, F. A., & Solórzano,

H. J. R. (2021). Estrategias de producción

y recepción transmedia en televisión en

Colombia en años recientes.

Correspondencias & análisis, (14), 29-50.

Cardona, E. A. S., & Quiceno, C. S. (2017).

Transmedia para la formación de

competencias narrativas. VISUAL

REVIEW. International Visual Culture

Review/Revista Internacional de Cultura

Visual, 4(1), 17-24.

Castells, A. G. (2013). El documental

interactivo: estado de desarrollo actual.

Obra digital: revista de comunicación, (4),

-55

Diaz, N. F. D., & Arciniegas, A. T. M.

(2021). NODOS: una propuesta de

investigación para divulgar los proyectos

transmedia y multiplataforma realizados en

Colombia entre 2009 y 2020. Artnodes,

(28).

García Carrizo, J., & Heredero Díaz, O.

(2015). Propuesta de modelo genérico de

análisis de la estructura de las narrativas

transmedia. Icono 14, 13(12), 260-285.

Guzmán, S. N. B. (2014). Relación entre la

convergencia de medios y la experiencia

de usuario. Dos iniciativas creativas en

Colombia. Revista de investigación,

desarrollo e innovación, 4(2), 79-86.

Islas, O. (2014). La sociedad de la

ubicuidad, los prosumidores y un modelo

de comunicación para comprender la

complejidad de las comunicaciones

digitales. Revista Latinoamericana de

Ciencias de la Comunicación, 7, 68-77.

Kirzner, D. (2014). Contenidos y nuevos

hábitos de consumo en medios. En F.

Irigaray, & A. Lovato, Hacia una

comunicación transmedia (págs. 106–111).

UNR Editora. Editorial de la Universidad

Nacional de Rosario.

Montoya, D. F., Vásquez Arias, M., &

Salinas Arboleda, H. (2013). Sistemas

intertextuales transmedia: exploraciones

conceptuales y aproximaciones

investigativas. Co-herencia, 10(18), 137-

Rodríguez, N. L. (2016). Diseño de

narrativas transmedia para la

transalfabetización. (tesis doctoral).

Universitat Pompeu Fabra. Barcelona.

Romero, K. L. R. (2021). Narrativas

transmedia. INMÓVIL, 9(2), 15-15.

Scolari, C. (2013). Narrativas transmedia:

cuando todos los medios cuentan.

Barcelona: Deusto.

Scolari, C. (2014). Narrativas transmedia:

nuevas formas de comunicar en la era

Revista Luciérnaga – ISSN: 2027-1557 – ISSN-L: 2027-1557 (En línea), Vol. 15 Núm. 29 (2023): Enero - Junio (Open Access Journal)

___________________________________________________________________________________________________________

DOI:10.33571/revistaluciernaga.v15n29.a6 99

digital. Anuario AC/E de cultura digital, 71-

Stringer, E. T (1999). Action Research.

(2nd ed). Thousand Oaks. CA: Sage

Velandia, E. K. M. (2019). Narrativas

transmedia, infancia y cultura digital.

Infancias imágenes, 18(1), xv-xx

Published

2023-08-27

How to Cite

Díaz Duarte, N. F., & Arciniegas Martínez, A. T. (2023). Expanded Realities: Methodological Guide For Non-Fiction Transmedia Projects. Luciérnaga Comunicación, 15(29), 83–99. Retrieved from https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/luc/article/view/2444

Most read articles by the same author(s)