The godardian discourse in vivre sa vie (1962)
DOI:
https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v12n23a7Keywords:
Vivre sa vie, cinematographic language, Jean-Luc Godard, epic theater, parametric narrative, Hollywood hegemonic film canon, narrative, aestheticsAbstract
It is presented the reflection resulting from the analysis of the film Vivre sa vie (Godard, 1962) which was based on the proposal of Jacques Aumont and Michell Marie (1990), on the theories of Bordwell, Burch and Bergala as well as on interviews with film experts in the city of Medellin. The way of experiencing movies implies the canonical idea of entertainment, for Godard, it also involves the ability to build metaphors and ideas for a reflective viewer. This director proposes a challenging and transgressive model with a collage discourse, which constitutes a mental challenge for the audience. In Vivre sa vie, it is presented “new” models of cinematography such as epic theater and parametric narrative, which introduce renovating arguments to cinema.
Article Metrics
|Abstract: 428 | PDF (Español (España)): 246 | HTML (Español (España)): 74 |PlumX metrics
References
Arias, M. F. (7 de Diciembre de 2017). Canon fílmico hegemónico hollywoodense. (S. A. Berrío, Entrevistador)
Aumont, J., Bergala, A., Michel, M., & Vernet, M. (2008). Estética del cine. Buenos Aires: Paidos comunicación.
Baecque, A. D. (2004). Una cinefilia a contracorriente: La Nouvelle Vague Y El Gusto Por el cine Americano. Barcelona: Paidós Colección.
Bibian, D. J. (26 de Junio de 2006). Análisis intertextual del film “Vivir su vida”. Madrid.
Bordwell, D. (1985). La narración en el cine de ficción. Barcelona: Ediciones PaidósIbérica, S.A.
Bordwell, D. (1996). La narración canónica. Barcelona: Editorial Paiadós.
Burch, N. (1979). Praxis del cine. Madrid: Editorial Fundamentos.
Burch, N. (4 de 12 de 1987). El tragaluz del infinito. Madrid: CÁTEDRA. Obtenido de http://www.hamalweb.com.ar/hamal/textos/burch-el-tragaluz-del-infinito-publi.pdf.pdf
Churion, R. (5 de Septiembre de 2005). Análisis comparativos entre los estilos de dirección cinematográfica de la Nouvelle Vague y Hollywood. Caracas: Universidad Católica Andrés Bello.
David Bordwell, K. T. (1997). El cine clásico de Hollywood: estilo cinematográfico y modo de producción hasta 1960. Barcelona: Paidós Comunicación Cine.
GIL, M. M. (25 de Agosto de 2001). Wollheim: «No entiendo cómo se aplica el minimalismo a la arquitectura o la moda». Obtenido de HEMEROTECA : http://www.abc.es/hemeroteca/historico-25-08-2001/abc/Cultura/wollheim-no-entiendo-como-se-aplica-el-minimalismo-a-la-arquitectura-o-la-moda_42270.html
Godard, J.-L. (Dirección). (1960). À bout de souffle [Película].
Godard, J.-L. (Dirección). (1962). Vivre sa vie [Película].
Godard, J.-L. (Dirección). (1963). Le mépris [Película].
Habermas, J. (1994). Teoría de la acción comunicativa. Madrid: Ediciones Cátedra.
Jacques Aumont, M. M., & Marie, M. (1990). Análisis del film. Barcelona: PAIDOS IBERICA.
Joly, M. (2005). El enfoque semiológico. En M. Joly, La imagen fija (págs. 17-47). Buenos Aires: LA MARCA.
Llosa, M. V. (2012). La civilización del espectáculo. Madrid: Editorial alfaguara.
Ministerio de Educación Nacional de Colombia . (2017). Propuesta de documento de discusión para la formulación de lineamientos sobre pertinencia en la educación superior colombiana. Bogotá.
Ministerio de Educación, C. y. (Dirección). (2002). Amar el cine [Película].
Mitry, J. (2002). Estética y psicoanálisis del cine. Madrid: Siglo XXI de España Editoriales, S.A.
Olaskoaga, A. (2015). El mercado del cine en EEUU octubre 2015. Los Ángeles: Estudios de Mercado.
Piaget, J. (2009). La psicología de la inteligencia. Barcelona: Biblioteca de Bolsillo.
Pineda, C. M. (19 de Enero de 2018). Canon fílmico hegemónico hollywoodense. (S. A. Berío, Entrevistador)
Roland, B. (1971). Elementos de semiología. En B. Roland, Elementos de semiologia (pág. 9). Madrid: Comunicación Serie B.
Sampieri, Fernandez, & Batista. (2006). Metodología de investigación. Ciudad de México: MCGRAW-HILL.
Sirk, D. (Dirección). (1955). All that Heaven Allows [Película].
Sorini, P. (1996). Cines europeos, sociedades europeas 1939-1990. Barcelona: Paidós Iberica .
Truffaut, F. (Dirección). (1961). Jules et Jim [Película].
Wilder, B. (Dirección). (1959). Some Like It Hot [Película].
Wilder, B. (Dirección). (1960). The Apartment [Película].
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a una licencia de Creative Commons Atribución – No comercial – Compartir igual
que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación en esta revista. - Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto)
- Luciérnaga-Comunicación no cobra tasas o cargos a Autores o colaradores por la recepción, revisión o publicación de artículos (APC -Article Processing Charges/ publication fee).