Researching for Action The Director of Communications as anthropologist of organization

Authors

Keywords:

Corporative Culture, Organizational Anthropology, Director of Communication, Internal Communication, Action-Research, Ethnography of companies.

Abstract

The article is oriented to clarify, in the framing of the consulting organizations, the contribution derivate to the incorporation of Anthropology assumptions, this is about the methodological route formulation and design of intervention tools that can be applied by the Director of Communication, in order to diagnose, evaluate and manage the internal communication processes. The text is based on an extensive and deep literature review, made with exploratory nature and purpose of academic reflection, as a previous step to the systematization of field experience.

Article Metrics

 Abstract: 190  PDF (Español (España)): 87 

Author Biography

Agrivalca R. Canelón S.

Licenciatura en Comunicación Social, mención Periodismo, por la Universidad Católica Andrés Bello (Caracas, Venezuela). Máster en Comunicación, mención Comunicación Organizacional, por la Universidad Católica Andrés Bello (Caracas, Venezuela). Estudiante de doctorado en Comunicación Organizacional en la Universidad de Málaga (Málaga, España). Profesor de la Facultad de Comunicación de la Universidad de La Sabana (Bogotá, Colombia).

References

Abad Guerrero, I. M., y Castillo Clavero, A.M. [2004, febrero]. Desarrollo de competencias directivas. Ajuste de la formación universitaria a la realidad

empresarial. Boletín Económico de ICE, [2795], 29-41.

Barbosa, L. [2003]. Igualdade e Meritocracia: a ética do desempenho nas sociedades modernas. Rio de Janeiro, Brasil: FGV.

Baldissera, R. [2004]. Imagem-conceito: anterior à comunicação, um lugar de significação. Tesis de doctorado. Facultad de Comunicación Social. Pontificia Universidad Católica de Río Grande del Sur [PUCRS]. Porto Alegre [RS], Brasil.

Chanlat, J. F. [1994]. Hacia una Antropología de la Organización. Revista Gestión y Política Pública, III, [2], 317-364.

French, W., y Bell, C. [2007]. Desarrollo Organizacional: Aportaciones de la ciencia de la conducta para el mejoramiento de la organización. México: McGraw-Hill.

Geertz, C. [1989]. La Interpretación de las Culturas. Barcelona, España: Gedisa.

Greenwood, D. [2000]. De la observación a la investigación-acción partipativa: una visión crítica de las prácticas antropológicas. Revista de

Antropología Social, [9,] 27-49.

Hall, E. [1978]. Más allá de la Cultura. Barcelona, España: Gustavo Gili.

Krohling, M. [2006]. “Auditoría de la Comunicación Organizacional”. En M. A. Rebeil Corella [coord.]. Comunicación Estratégica en las Organizaciones. [pp. 185-200]. México: Editorial Trillas, S.A. de C.V.

Lippitt, G., y Lippitt, R. [1986]. The Consulting Process in Action. EUA: Jossey-Bass Pfeiffer.

Martínez, M. [2004]. Ciencia y Arte en la Metodología Cualitativa. México: Editorial Trillas, S.A. de C.V.

Mendoza-Molina, R. [2011]. Construccionismo social y estudios organizacionales. Análisis Organizacional, Volumen 1, [2], 1-22.

Ordeix, E., y Navío, A. [2007]. La vertiente actitudinal de la gestión de las relaciones internas: El desarrollo de las competencias profesionales

como base para la cohesión de la cultura organizativa. Sphera Pública. Revista de Ciencias Sociales y de la Comunicación, [7], 155-173.

Published

2019-02-25

How to Cite

Canelón S., A. R. (2019). Researching for Action The Director of Communications as anthropologist of organization. Luciérnaga Comunicación, 4(8), 1–10. Retrieved from https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/luc/article/view/1485

Issue

Section

Articles