Identification of innovation strategies in the management of the sector Mipymes in Santa Marta (Colombia)

Authors

  • Zoraima Aurelia Donawa Torres Instituto Universitario de Tecnología de Cabimas
  • Eugenia Cristina Morales Martínez Universidad de Magdalena

DOI:

https://doi.org/10.33571/teuken.v10n14a7

Keywords:

innovation, management, innovation strategies

Abstract

The objective of the research was the identification of strategies for management of the sector SMEs in Santa Marta, Colombia. Theoretical bases of the authors Ohmae, Robert, David and Martinez were studied. The methodology was based on the paradigm of positivist research. For the collection of data, developed a questionnaire, validated by experts, applied to a population of 40 employees, throwing as a result the implementation of innovation offensive, defensive, imitative, dependent, traditional and opportunistic strategies or niche, concluding that managerial behavior reflects the concern for technical leadership; not assume risk for innovation, seeks to gain advantage of the errors of others, don't buy existing technology, sell their products without changing them, improvement of improvement of operational processes and identify market opportunities, showing full support to the regional competition.

References

DAFT, Richard. (2011). Teoría y Diseño Organizacional. Ciudad de Méjico: Cengage Learning Editores.

DAVID, Fred. (2003). Administración Estratégica. Ciudad de Méjico: Editorial Pearson Educación.

DAVID, Fred. (2013). Conceptos de Administración Estratégica. Ciudad de Méjico: Editorial Pearson Educación.

DRUCKER, Peter. (2002). De líder a líder. Ciudad de Méjico: Ediciones Granica.

FERNÁNDEZ, Esteban. (2005). Estrategia de innovación. Madrid: Thomson Editores.

GONZÁLEZ, Javier. (2011). Manual de transferencia de tecnología y conocimiento. Ciudad de Méjico: Instituto de transferencia de tecnología y conocimiento.

HIDALGO, Antonio. (2002). La gestión de la innovación y la tecnología en las organizaciones. Madrid: Ediciones Pirámide.

HITT, Michael. DE LARA CHOY, María Isabel. (2006). Administración. Ciudad de Méjico: Pearson Educación.

JONES, Gareth y GEORGE, Jennifer. (2010). Administración contemporánea. Ciudad de Méjico: Editorial McGraw-Hill Interamericana.

MARTÍNEZ, Lorena. (2006). Gestión del cambio y la innovación en la empresa. Un modelo para la innovación empresarial. Ideas propias. Vigo: Editorial S.L.

MORRISEY, George. (1996). Pensamiento Estratégico. Ciudad de Méjico: Editorial Prentice Hall.

OHMAE, Kenichi. (2007). La Mente del Estratega. Ciudad de Méjico: Mc Graw Hill Interamericana.

ROBBINS, Stephen y JUDGE, Timothy. (2009). Comportamiento Organizacional. Ciudad de Méjico: Pearson Educación.

ROBBINS, Stephen y JUDGE, Timothy. (2013). Comportamiento Organizacional. Ciudad de Méjico: Editorial Pearson.

ROBERT, Michel. (2006). El Nuevo Pensamiento Estratégico. Ciudad de Méjico: Editorial Mc Graw Hill Interamericana.

SERNA, Humberto. (2006). Gerencia Estratégica. Bogotá: Editorial Panamericana.

TARAPUEZ, Edwin, GUZMÁN, Beatriz y PARRA, Ramiro. (2016). Estrategia e innovación en las MiPyME colombianas ganadoras del premio Innova 2010-2013. En: Estudios Gerenciales, N° 32. Cali: Universidad Icesi.

Published

2019-01-01

How to Cite

Donawa Torres, Z. A., & Morales Martínez, E. C. (2019). Identification of innovation strategies in the management of the sector Mipymes in Santa Marta (Colombia). Teuken Bidikay - Revista Latinoamericana De Investigación En Organizaciones, Ambiente Y Sociedad, 10(14), 157–170. https://doi.org/10.33571/teuken.v10n14a7

Issue

Section

Artículos