Equal opportunity for access and universalization in higher education. Recapitulation of original meaning and reflection on its interpretation.

Authors

  • Eunice Leticia Taboada Ibarra Universidad Autónoma Metropolitana
  • Miguel Ángel Sámano Rodríguez Universidad Autónoma Metropolitana

DOI:

https://doi.org/10.33571/teuken.v9n13a7

Keywords:

higher education, equality of opportunity for access to higher education, phases in the development of higher education

Abstract

This paper situates the origin and meaning of promoting equality in the opportunity of access to higher education and the origin of the typology of the development of the higher education system regarding its transition between the elite, mass and universal phases. We review the documents that initially raised the concepts and are the international reference in terms of criteria and objectives to be achieved (UNESCO, 1998, Trow, 1973). The goal is to reflect on the impact of misinterpreting the equal opportunity and universalization in the achievement of economic well-being that is recognized as a result of higher education. Fact that is happening and generates unexpected economic results.

References

BECKER, Gary. (1993). Human Capital. A theoretical and empirical analysis with special reference to education. Chicago: University of Chicago Press.

GIL, Antón; MENDOZA, Javier; RODRÍGUEZ, Roberto y PÉREZ, María Jesús. (2009). Cobertura de la Educación Superior en Méjico. Tendencias, retos y perspectivas. Ciudad de Méjico: Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior, Dirección de Medios Editoriales.

LLAMAS, Ignacio. (2007). Educación y Desarrollo. En: Educación, ciencia, tecnología y competitividad. Agenda para el Desarrollo, Vol. 10. Ciudad de Méjico: Coedición UNAM- Editorial Porrúa.

SÁMANO, Miguel y TABOADA, Eunice. (2014). Política pública para la educación superior y distorsiones en el mercado laboral de titulados universitarios. En: Entreciencias: Diálogos en la Sociedad del Conocimiento Vol. 2 N° 3. León: UNAM.

SÁMANO, Miguel y TABOADA, Eunice. (2016). Subasta descendente de empleos. Efecto de la igualdad de acceso a la educación superior en la remuneración a profesionistas. En: Entreciencias: Diálogos en la Sociedad del Conocimiento Vol. 4 N° 11. Ciudad de Méjico: UNAM.

SÁMANO, Miguel; TABOADA, Eunice y CHÁVEZ, María Flor. (2017). Una aproximación a dos hechos que contrastan: los resultados de cobertura y eficiencia terminal en el sistema de educación superior y la situación laboral de los profesionistas en Méjico. En: Revista Análisis Económico Vol. XXXII, N° 80. Ciudad de Méjico: UAM-A.

TROW, Martin. (1970). Reflections on the Transition from Mass to Universal Higher Education. En: Daedalus, Vol. 99, N°1. Cambridge: The MIT Press.

TROW, Martin. (1972). The Expansion and Transformation of Higher Education. Morristown, New Jersey: General Learning Press.

TROW, Martin. (1973). Problems in the transition from elite to mass higher education. Carnegie Commission on Higher Education. Berkeley: Princeton University Press.

UNESCO. (1998). Declaración Mundial sobre la Educación Superior en el Siglo XXI: Visión y Acción y Marco de acción prioritaria para el cambio y el desarrollo de la educación superior. En: Conferencia Mundial sobre la Educación Superior: La educación superior en el siglo XXI: Visión y acción. París: UNESCO.

Published

2018-12-04

How to Cite

Taboada Ibarra, E. L., & Sámano Rodríguez, M. Ángel. (2018). Equal opportunity for access and universalization in higher education. Recapitulation of original meaning and reflection on its interpretation. Teuken Bidikay - Revista Latinoamericana De Investigación En Organizaciones, Ambiente Y Sociedad, 9(13), 177–194. https://doi.org/10.33571/teuken.v9n13a7

Issue

Section

Artículos