The training of the political subject in accounting education. A challenge for university and a provocation for thought.

Authors

  • Sandra Milena Muñoz López Universidad de San Buenaventura
  • Héctor José Sarmiento Ramírez Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid

Keywords:

political subject, education accounting, accounting and social relations, political formation, accounting and power

Abstract

The false idea that the accounting is just a technical registration, a subsidiary of the economy and sentenced to be an accomplice to eternal of the perverse logic of capitalism, has done that education accounting is reduced to a training in skills that make us believe that little or nothing affects the realization of the perspective of development. However, without being the objective of this text explained, the accounting year (field of knowledge and liberal profession) is decisive in the maintenance of social relations.

This document addresses the problem of the absence of political formation in the education accounting, as well as the need to think of it, a political subject to contribute to the configuration of social relations from the perspective of human development that exceeds the speech of the material needs and hosting a human being of complex nature, confrontational and multiple. Finally, it was proposed by some challenges which, in the opinion of the authors must be assumed to make the academy take sides in the construction of social relations more enhanced.

Author Biographies

Sandra Milena Muñoz López, Universidad de San Buenaventura

Contadora Pública de la Universidad de Manizales y Magíster en Educación y Desarrollo Humano de la Universidad de Manizales-CINDE. Egresada del proceso FENECOP y docente de tiempo completo de la Universidad de San Buenaventura (Bogotá, Colombia). Sus intereses académicos giran en torno a la relación Contabilidad-Educación- Sociedad. sanmml@gmail.com.

Héctor José Sarmiento Ramírez, Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid

Contador Público de la Universidad de Ibagué-Universidad de Antioquia, Magíster MSc. en Administración de la Universidad Nacional de Colombia. Cofundador de FENECOP. Miembro académico del Centro Colombiano de Investigaciones Contables CCINCO. Profesor Investigador Asociado del Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid. hjsarmiento@elpoli.edu.co

References

Alvarado S., Sara V. y otros. (2008). Las tramas de la subjetividad política y los desafíos a la formación ciudadana en jóvenes. Revista Argentina de Sociología, 6 (11). Pp. 19-43.

Arendt, Hannah. (1993). La Condición Humana. Barcelona: Paidós.

Castoriadis, Cornelius. (2002). La Cuestión de la Autonomía Social e Individual. En Stiglitz, Joseph y otros. Pánico en la Globalización. Bogotá: Fundación para la Investigación y la Cultura. Pp. 157-169.

Cortés R., Francisco y Carrilo C., Lucy. (Comp.). (2003). Los clásicos de la filosofía política. Medellín: Universidad de Antioquia.

Cubides, Humberto. (2004). Formación del sujeto político. Escuela, medios y nuevas tecnologías de la comunicación y la información. En Laverde, María C. y otros. Debates sobre el sujeto. Bogotá: Universidad Central – Siglo del Hombre Editores. Pp. 105-127.

Garay, Luis Jorge (Coord.). (2002). Repensar a Colombia: Hacia un nuevo contrato social. Bogotá: PNUD – ACCI.

Gracia L., Edgar. (2002). Estado actual de la educación contable en Colombia. En Gracia L., Edgar y otros. Del Hacer al Saber. Realidades y perspectivas de la educación contable en Colombia. Popayán: Ed. Universidad del Cauca. Pp. 85-111.

Gracia L., Edgar. (2004). Control, Contabilidad y Sociedad. Un asunto para Re-pensar. Revista Lúmina, 05. Pp. 237-251.

Maffesoli, Michel. (2004). Yo es otro. En Laverde, María C. y otros. Debates sobre el sujeto. Bogotá: Universidad Central – Siglo del Hombre Editores. Pp. 21-30.

Muñoz L., Sandra M. (2007). Control social: una perspectiva socio-política del control social. Revista Lúmina, 08. Pp. 133-155.

Ospina, Carlos A. (2004). Disciplina, Saber y Existencia. Revista Latinoamérica de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud. 2(2). Pp. 51-81.

Redfacont – ICFES. (2004). Marco conceptual de fundamentación de la prueba ECAES.

Redfacont (2009). Pronunciamiento sobre el Proyecto de Reglamentación de la Ley 1188 de 2008 “Condiciones Específicas de Calidad”, Resolución 3459 de 2003. (en línea): http://www.actualicese.com/actualidad/ 2009/04/23/pronunciamiento-de-redfacont-sobre-la-calidad-de-laformacion-del-contador-publico/. Consultado en julio de 2010.

Sarmiento, Héctor J. (2004). Retorno a la Idea. Elementos Metodológicos para la Construcción de Conceptos Propedéuticos de Investigación Contable. En Memorias VII Congreso Internacional sobre Innovaciones en Investigación en Ciencias Económico-administrativas. Querétaro (Méj.): Universidad Autónoma de Querétaro.

Tamayo A. Oscar E. y Orrego C., Mary. (2005). Aportes de la naturaleza de la ciencia y del contenido pedagógico del conocimiento para el campo conceptual de la educación en ciencias. Revista Educación y Pedagogía, XVII(43). Pp. 13-25.

Weber, Max. (1999). La Ética Protestante y el Espíritu del Capitalismo. Barcelona: Ediciones Península.

Zemelman, Hugo. (2001). Pensar teórico y pensar epistémico: los retos de las ciencias sociales latinoamericanas. Conferencia dictada en la Universidad de la Ciudad de México. Consultado 8 de febrero de 2009 en el URL: http://images.sociologia07.multiply.multiplycontent.com/ attachment/0/RoMqTgoKCpkAAE5BcEg1/Doc%20ZEMELMAN.doc?nmid =47728633

Zemelman, Hugo. (2004). En torno a la potenciación del sujeto como constructor de la historia. En Laverde, María C. y otros. Debates sobre el sujeto. Bogotá: Universidad Central – Siglo del Hombre Editores. Pp. 91- 104.

Zemelman, Hugo. (2005). Voluntad de conocer. Barcelona: Anthropos – Universidad Autónoma de Chiapas.

Published

2010-12-20

How to Cite

Muñoz López, S. M., & Sarmiento Ramírez, H. J. (2010). The training of the political subject in accounting education. A challenge for university and a provocation for thought. Teuken Bidikay - Revista Latinoamericana De Investigación En Organizaciones, Ambiente Y Sociedad, 1(1), 165–183. Retrieved from https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/teu/article/view/1156