Methodological innovation on the subject of costs. An empirical experience through the methodology of learning-services.

Authors

  • Estela Rodríguez Quezada Universidad del Bío-Bío

Keywords:

service learning, TBL (team based learning), costs, business administration, social responsibility

Abstract

The Innovation today is a key factor in the processes of learning, so the Business Administration program took the guidelines of the methodology service-learning and methodology learning based teams and incorporated in the course of costs, the project of consultancy to microenterprise of the province of Ñuble, making students in consultants. This paper shows the results of this innovation measured in terms of quality and quantity. The main conclusions are that this innovation had positive impact, improving motivation and compromise of the student with the course, academic performance, approval rate and the development of soft skills in students and also meant a great contribution to the business management of entrepreneurs formed part of this project.

Author Biography

Estela Rodríguez Quezada, Universidad del Bío-Bío

Estela Rodríguez es Contadora Auditora y Magíster en Pedagogía para la Educación Superior por la Universidad del Bío-Bío; integrante activa del Grupo de Investigación Agronegocios y Académica a Jornada Completa del área de Contabilidad y Costos, en el Departamento de Gestión Empresarial, Facultad de Ciencias Empresariales de la Universidad del Bío-Bío, en Concepción, Chile. Contacto: erodrig@ubiobio.cl

References

ALARCÓN, Rodrigo. (2002). La formación para el trabajo y el paradigma de formación por competencias. En: Revista Calidad en la Educación, (16) ,143-156. Chile: Consejo Superior de Educación de la República de Chile.

BARRIOS, Silvia; RUBIO Miriam; GUTIÉRREZ Marina y SEPÚLVEDA Carola. (2012). Aprendizaje-servicio como metodología para el desarrollo del pensamiento crítico en educación superior. En: Revista Educación Médica Superior, 26(4), 594-603. La Habana: Editorial Ciencias Médicas.

COLES, Elizabeth (2005). Why do service-learning? Issues for first-time faculty. En: Service-Learning: Intercommunity & Interdisciplinary Explorations. Indianapolis: University of Indianapolis. Pp. 85-95

CHILE. CNA Comisión Nacional de Acreditación. Resolución Exenta DJ N° 01 Aprueba Reglamento sobre áreas de acreditación acorde al artículo N° 17 de la Ley N° 20.129, del 05 de febrero de 2013, Santiago.

DALE, Edgar. (1969). Audio-Visual Methods in Teaching, 3rd Ed. New York: Holt, Rinehart & Winston.

FOLLARI Roberto. (2010). El currículum y la doble lógica de inserción: lo universitario y las prácticas profesionales. En: Revista Iberoamericana de Educación Superior, 1(2), 529-546. Madrid: Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI).

KOLB David. (1981). Learning styles and disciplinary differences: In: A Chickering, The Modern American College. San Francisco: Jossey Bass. Pp. 232-255

LITWIN, Edith. (1997). El Campo de la didáctica: la búsqueda de una nueva agenda (pp. 91-116). En Corrientes didácticas contemporáneas. Buenos Aires: Paidós. Pp. 91-115

MANZANO, Vicente. (2010). El modelo de aprendizaje-servicio y su potencial para la educación superior. Conferencia impartida como inauguración de las VI Jornadas de Docencia en Psicología. Sevilla: Universidad de Sevilla.

MICHAELSEN, Larry; SWEET Michael. (2008). The essential elements of Teambased Learning. En: Journal New Directions for Teaching and Learning, Issue 116. Indianapolis: Wiley Online Library. Pp. 7-27

NGAI, Steven. (2006). Service-learning, personal development and social commitment: a case study of university students in Hong Kong. En: Journal of Adolescence, Issue Vol 41, N° 161, San Diego: Libra Publishers Inc. Pp. 165.

RODRÍGUEZ, Margarita. (2014). El Aprendizaje - Servicio como estrategia metodológica en la Universidad. En: Revista Complutense de Educación, 25(1), 95-113. Madrid: Universidad Complutense.

SPECK, Bruce. (2001). Why Service-Learning. En: Journal New Directions for Higher Education, Issue 114. Indianápolis: Wiley Online Library. Pp. 3-13

TAPIA, María. (2008). Calidad académica y responsabilidad social: el aprendizaje servicio como puente entre dos culturas universitarias. En: Aprendizaje servicio y responsabilidad social de las universidades. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia & Ediciones Octaedro. Pp. 27-56.

Published

2016-12-20

How to Cite

Rodríguez Quezada, E. (2016). Methodological innovation on the subject of costs. An empirical experience through the methodology of learning-services. Teuken Bidikay - Revista Latinoamericana De Investigación En Organizaciones, Ambiente Y Sociedad, 7(9), 75–93. Retrieved from https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/teu/article/view/1010

Issue

Section

Artículos