Media convergence and new forms of communication
Keywords:
media convergence, mobile media, digital communicationAbstract
Over the last decade, "media convergence" has emerged as a novel phenomenon in the realm of communication. Initially conceived and/or interpreted as a technological breakthrough, “media convergence” may have had a technological origin in the appearance of digital languages and media digitization, but it has managed to transform the future of mass media, Consumer Culture, users's lives, and, in general, media landscape as a whole. Media convergence is not only technological artifact as the majority tends to believe. Rather, it embodies a cultural, social, symbolic, semiotic, political, economic and anthropological phenomenon anchored on a technological base. We have just begun to perceive its primary manifestations but it certainly configures an interesting field of research for social communicators, journalists, sociologists, anthropologists and systems engineers and designers from different areas. Understanding "media convergence" has thus become a necessity as it may play key roles on the future of industries such as mass media, information technology, and cultural production.
Article Metrics
Abstract: 2596 PDF (Español (España)): 18640References
Ospina, William. Los Nuevos Centros de la Esfera. Ed Aguilar. Bogotá, 2001.
Ruano, Soledad. Internet Y La Telefonía Móvil Nuevos Soportes Para Distribuir Contenidos Audiovisuales. In: Razón y Palabra [online]. June 2009, no. N° 68. disponible en: www.razonypalabra.org.mx.
Jenkins, Henry. Convergence Culture: la cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós, 2008.
Igarza, Roberto. Nuevos medios : estrategias de convergencia. Buenos Aires: La Crujía eds., 2008.
Becerra, Martin. De la divergencia a la convergencia en la sociedad informacional. In: ZER: Revista de Estudios de Comunicación [online]. 2000, Vol. N° 8. Available from: http://www.ehu.es/zer/zer8/8becerra5.html.
PEREZ TORNERO José Manuel. La sociedad multipantallas: retos para la alfabetización mediática. En: Revista Comunicar [online]. Octubre 2008, Vol. XVI, no. N° 31, pp. páginas 15–25. Disponible en: http://www.revistacomunicar.com/pdf/comunicar31.pdf
Castells, Manuel. Comunicación y poder. 1a. ed. Madrid: Alianza Editorial, 2009.
Igarza, Roberto. Vacas, Francisco. Vibes, Federico Pablo. La Cuarta PantallaMarketing, Publicidad y Contenidos en la Telefonía Móvil. Editorial Lectorum-Ugerman. Buenos Aires, 2008.
http://www.itu.int/net/pressoffice/press_releases/2013/05-es.aspx#.UYKXLrWQWSo
Català Domènech, Josep. La imagen Interfaz: Representación Audiovisual y Conocimiento en la Era de la Complejidad. [País Vasco]: Universidad del País Vasco Servicio Editorial = Euskal Herriko Unibertsitatea Argitalpen Zerbitzua, 2010.
Johnson, Steven. Cultura Basura, Cerebros Privilegiados: [Everything bad is good for you]. Barcelona: Roca editorial, 2011.
Castells, Manuel. Fernandez-Ardevol Mireia. Otros. Comunicación móvil y sociedad : una perspectiva global. 2a. ed. act. Barcelona;[Madrid]: Ariel; Fundación Telefónica, 2007.