Supply chain management strategies based on demand planning in colombia
Keywords:
demand planning, logistics, forecasting, sales and operations planning, supply chainAbstract
Supply management in enterprises is a vital strategy for productivity and market competitiveness. Logistics and supply chains should result in competitive advantages from the strategy. Supply chain management presents a starting point which is unavoidable if we are to create value, the anticipation and the anticipation comes first. The paper presents results of conclusive studies conducted by state where the need is strong evidence of a planning application in Colombian businesses. There is evidence that demand planning Colombian companies is necessary. Additionally, it presents an overview of the most important models used to manage demand and use forecasts for it. The purpose is to study how the models should be chosen depending on the behavior analyzed time series and the dynamics of different markets.Article Metrics
Abstract: 4751 PDF (Español (España)): 3354References
GS1 - Logyca. Resultados del Autodiagnóstico Logístico para Empresas Exportadoras. Ministerio de Comercio, Industria y Turismo de Colombia y Proexport en asocio con GS1 Colombia - Logyca.2008.
Jacobs, R., Chase, R., y Aquilano, N. Operations & Supply Management.Mc Graw-Hill.2009
Heizer, J. y Render, B. Dirección de la producción. Decisiones estratégicas. 6 ed. Madrid: Pearson Educación. 2001
Arango, C. Definición, desarrollo e implementación de una propuesta metodológica para determinar el modelo de inventarios para productos terminados en las empresas que fabrican elementos de fijación en Colombia. Tesis de Maestría. Medellín: Universidad Nacional de Colombia. 2009
García, P. et al. Gestión de stocks de demanda independiente Valencia:Universidad Politécnica de Valencia. 2004.
Lutz, S., Loedding, H. y Wiendahl, H. Logistics-oriented inventory analysis. En: Internacional Journal of Production Economics, No 85: p. 217-231. 2003
Hiller, F. y Lieberman, G. Investigación de operaciones. México:Editorial McGraw-Hill. 2001
Lawrence, S. Demand Forecasting: Time Series Models. Boulder, Colorado. 1999
Box, G., Jenkins, G., y Reinsel, G. Time Series Analiysis. Forecasting and Control. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc. 2008.
Makridakis, S. yWheelwrigth, S. Métodos de pronósticos. México: Editorial Limusa. 2004.
Lapide, L. Improving Your Sales and Operations Planning (S&OP) Process.Massachusetts. 2009
Mora, L. Métodos Futurísticos. Predicciones, estadística descriptiva y relacional, prospección. Medellín: Coldi Ltda. 2002
Mena O’meara, N. et al. Planificación de la Demanda en la Gestión de la Cadena de Suministro con Redes Neuronales y Lógica Difusa. Valencia. 2006
Mendenhall, W. Estadística para administración y economía. California: Editorial Wadsworth Internacional / Iberoamérica. 1982
De Arce, R., y Mahía, R. Modelos ARIMA. ND.2004
Coldi Ltda. Método internacional para realizar pronósticos confiables.Medellín: Coldi Ltda. 2003
Leonard, M. Promotional Analysis and Forecasting for Demand Planning: A Practical Time Series Approach.Estados Unidos. 2001
Solano, A. Estimación de la demanda de vivienda. Cholula, México. 2004
Jurkat, P. (s.f). Demand Management and Forecasting.ND.