Sports Journalism. Soccer is king

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v8n16a2

Keywords:

Journalism, sports, information, Colombia, quantitative analysis, El Espectador, football

Abstract

This article presents the results of a content analysis carried out with the sports section of the “EL Espectador” newspaper. Six composed weeks, corresponding to 2 years of publication, were studied. It was found that Soccer, Tennis, and Auto Racing are the sports that get the most mentions in the newspaper; also, that this kind of news requires theme variety and sources diversity.

“El Espectador” offers a ‘serious’ journalism with informative vocation, which is evidenced in its journalistic pieces. The adjective ‘serious’ refers to the fact that in the sports content the information regarding athletic and competitive performance is prevalent, in contrast with the irrelevant information regarding the private and financial life of athletes, former athletes, coaches, and managers among others, which is a tendency in sports journalism, even in general newspapers in some countries. Abuse of warlike language, grammar errors or lexical inappropriateness were not found in the pieces analyzed, neither was the exhaustive evaluation of unimportant aspects of the competitive activity commonly published in other media.

Nevertheless, the newspaper lacks a more investigative sort of sports journalism that could allow inquiring deep into situations deviated from sports (corruption, bets, doping, and federations’ mismanagements). Team work with other sections is fundamental in such cases.

Article Metrics

|Abstract: 920 | PDF (Español (España)): 494 |

PlumX metrics

Author Biographies

Lizandro Ángulo Rincón, Universidad del Tolima

Doctor en Comunicación, profesor asociado de la Universidad del Tolima

Antonia Moreno Cano, Universidad Manuela Beltrán, sede Bucaramanga

Doctora en Comunicación, asesora de investigaciones
de la Universidad Manuela Beltrán, sede Bucaramanga

References

Alcoba, A. (2005). Periodismo deportivo. Madrid: Síntesis.

Angulo, L. (Enero-Junio de 2015). Análisis, en perspectiva, de los contenidos deportivos de Noticias Uno: ¿Un camino hacia la calidad periodística en televisión? Fonseca Journal of Communication(10), 167-202. Recuperado el 19 de septiembre de 2015, de http://goo.gl/l7B4kr

Bianchi, F. L. (1991). Deporte y periodismo: el problema de la subvaloración. Recuperado el 08 de 08 de 2014, de Facultad de Comunicaciones. Pontificia Universidad Católica de Chile: http://comunicaciones.uc.cl/prontus_fcom/site/artic/20050620/pags/20050620193605.html

Billings, A. C., & Butterworth, M. L. (2012). Communication and Sport. Surveying the Field.thounsand Oaks, California: Sage Publications, Inc.

Boyle, R. (2006). Sports Journalism: Context and Issues. London: Sage Publications.

Bryman, A. y. (2005). Social Research Methods. Canadá: Oxford.

Budd, R. W. (1964). Attention score: a device for measuring news play. Journalism & Mass Communication Quarterly, no. 41. pp. 259-262.

Comité Olímpico Colombiano. (12 de octubre de 2015). Sitio web oficial del Comité Olímpico Colombiano. Obtenido de http://www.coc.org.co/category/ciclo-olimpico/toronto-2015/

Domínguez, J. P. (2006). Ensayo sobre la cuádruple espectacularidad del periodismo deportivo. (c. y. Deporte, Editor) Recuperado el 23 de 09 de 2014, de Revista Razón y Palabra, número 69: http://www.razonypalabra.org.mx/ENSAYO%20SOBRE%20LA%20CUADRUPLE%20ESPECTACULARIDAD%20DEL%20PERIODISMO%20DEPORTIVO.pdf

Garrido, M. (2009). Violencia y sensacionalismo en la comunicación deportiva. En J. M. Montín, Imagen, comunicación y deporte. Una aproximación teórica (págs. 47-77). Madrid: Visión Libros.

Hernández, R., & Fernández, C. y. (2010). Metodología de la investigación. Quinta edición. Lima, Perú: McGraw Hill.

Igartua, J. J. (2006). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Barcelona: Bosch.

La República. (21 de 11 de 2012). Último EGM: El Tiempo es el más leído del país; gratuitos y populares siguen consolidándose. Obtenido de http://nochesdemedia.com/2012/11/21/ultimo-egmel-tiempo-es-el-mas-leido-del-pais-gratuitos-ypopulares-siguen-consolidandose/

Labio, A. (2009). Periodismo deportivo y sensacionalismo. Motivos para la reflexión. En J. M. Montín, Imagen, comunicación y deporte (págs. 161-179). Madrid: Visión Libros.

Levinsky, S. (2002). El deporte de informar. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Mangone, C. (1999). El discurso del periodismo deportivo: entre las filosofías de la vida y la guerra por otros medios. Contratexto, revista de la facultad de Ciencias de la Información, Universidad de Lima, 11-18.

Marrero, O. (2011). Fundamentos del periodismo deportivo. San Juan, Puerto Rico: Terranova.

Rojas, J. L. (2011). Periodismo deportivo de calidad. Propuesta de un modelo de libro de estilo panhispánico para informadores deportivos. Madrid: Fragua.

Rowe, D. (2007). Sports Journalism: Still the ‘toy department’ of the news media? Communication & Sports, 8, 385-405.

Semana. (01 de 11 de 2014). Encuesta de líderes I. Obtenido de http://www.semana.com/confidenciales/articulo/encuesta-de-lideres/407792-3

Vilches, L. (2011). Análisis de contenidos de la agenda informativa. En L. Vilches, La investigación en comunicación (págs. 153-160). Barcelona: Gedisa.

Weerakkody, N. (2009). Research Methods For Media And Communication. Sidney (Australia): Oxford.

Wimmer, R. D. (1996). La investigación científica de los medios de comunicación. Una introducción a sus métodos. Barcelona: Bosch.

Published

2016-07-26

How to Cite

Ángulo Rincón, L., & Moreno Cano, A. (2016). Sports Journalism. Soccer is king. Luciérnaga Comunicación, 8(16), 10–26. https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v8n16a2

Most read articles by the same author(s)