COGNITIVE SCIENCES AND COMMUNICATION

Authors

  • María Eugenia de la Mora Martínez Universidad Autónoma de San Luis Potosí -UASLP

Keywords:

Kinesics, autopoiesis, oral language, written language, audiovisual language, embodiment, brain, cognitive science, communication

Abstract

The Cognitive Sciences territory is relatively new and considerably dynamic, about this has been projected a lot of innovative paradigms; simply make a gating to the Representation Theories to evaluate the phenomena that involve the forms of knowledge, and understand that the language, symbols, embodiment, culture, personal experiences, emotions, metaphors, act in the action and effect of thinking. All these agents are considered undoubtedly communicational.

To understand the knowing work in the preparation of the communicator and the close relationship between the Cognitive Sciences and Communication Sciences, the article associates the origin of both disciplines and approaches some cognitive authors that contribute to the field of communication, such as Maturana and Varela.

Article Metrics

 Abstract: 834  PDF (Español (España)): 274 

Author Biography

María Eugenia de la Mora Martínez, Universidad Autónoma de San Luis Potosí -UASLP

Magister en Ciencias de la Educación. Ha impartido clases sobre el Uso de los Medios Intermedios de Comunicación, el Manejo Corporal, el Diseño, la Literatura, la Imagen Fija (fotografía) y la Informática. Ha investigado temas como el consumo cultural en los jóvenes, las estructuras curriculares, las tutorías y la percepción sobre la discapacidad, los resultados se han expuesto en ponencias y/o publicaciones. En la Facultad de Ingeniería de la UASLP instauró el Departamento de Comunicación y Diseño

References

BRUNER, J. (1987). Cultura y Desarrollo Cognitivo, en La Importancia de la Educación. Barcelona: Paidós Educador, pp. 35-64.

JOHNSON, M. (1991). La Crisis en la Teoría del Significado y la Racionalidad, en El Cuerpo en la Mente. Madrid: Editorial Debate, pp. 9-47.

LAKOFF, G. y Johnson, M. (1987). La Estructura Metafórica del Sistema Conceptual Humano, en Perspectivas de la Ciencia Cognitiva. Barcelona: Paidós, pp. 233-247.

MATURANA, H. (1995). La Ciencia y la Vida Diaria: la Ontología de las Explicaciones Científicas, en La Realidad: ¿Objetiva o Construida? Tomo I. Barcelona: ANTHROPOS. México: Universidad Iberoamericana; Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente (ITESO), pp. 63-102.

RODRÍGUEZ, Morrero y Moreira (2001). La Teoría de los Modelos Mentales de Johnson-Laird y sus Principios: una Aplicación con Modelos Mentales de Célula en Estudiantes del Curso de Orientación Universitaria, en Inves-tigações em Ensino de Ciências (6-3), pp. 243-268, 2001. Consultada el 20 de agosto de 2012 en: http://www.if.ufrgs.br

PERNER, J. (1994). El Concepto de Representación, en Comprender la Mente Re-presentacional. Barcelona: Paidós, pp. 29-55.

SOSA, G. (2000). Hacia una Configuración del Ser y Hacer del Profesional de la Comunicación, sus Posibles Escenarios de Acción para el Siglo XXI, en Razón y Palabra. (17). Consultado el 17 de agosto de 2012 en: http://www.razonypalabra.org.mx

VARELA, F. et al. (1992). Enacción: la Cognición Corporizada, en De Cuerpo Presente.España: Gedisa, pp. 174-215.

Published

2016-09-22

How to Cite

de la Mora Martínez, M. E. (2016). COGNITIVE SCIENCES AND COMMUNICATION. Luciérnaga Comunicación, 7(13), 77–82. Retrieved from https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/luc/article/view/743

Issue

Section

Articles