THE SOUND AS A SPACE OF MEANING AND IDENTIFICATION. Reflection talking about Fonoquilla Project

Authors

Keywords:

Sound, geolocation, imaginary, city, identity, sound map, Barranquilla

Abstract

The sound stands out as a space of significance and identification of the culture as well as a communication tool for creating relationships through interaction of an individual with a given space. Different criteria were used to classify sounds, one of them is the semantic, in this are distinguished sound categories defined by the degree of human presence, animals and natural elements, activities and objects.

The sound sources are classified as: natural sounds, like water flow, wind and animals. Artificial sounds: music, transport, etc. and social sounds: voices of people. The perception helps introduce the analogy between sound and place, it could define the sound space to deflect attention from the visual to the configuration of resonances, vibrations of materials and textures.

In the article is presented the conceptual framework from the Fonoquilla project, in which they identified sound codes of the Barranquilla city.

Article Metrics

|Abstract: 675 | PDF (Español (España)): 164 |

Author Biographies

Martha C. Romero-Moreno, Universidad Autónoma del Caribe

Magister en Comunicación. Docente adscrita al grupo de Investigación Área de Broca: Medios, Lenguaje y Sociedad- Programa de Dirección y producción de Radio y Televisión Universidad Autónoma del Caribe

Gisella Palmett, Universidad Autónoma del Caribe

Profesional en Dirección y Producción de Radio y Televisión adscrito al grupo de Investigación Área de Broca: Medios, Lenguaje y Sociedad- Programa de Dirección y producción de Radio y Televisión Universidad Autónoma del Caribe.

References

Jaime. (2002). Ambiente: ruidos y efectos, Madrid, España: Editorial Síntesis. Bonnemaison, J (2000), La géographie culturelle, París, Francia: Editions du CTHS,Ministère de l’Education Nationale.

BOTTINO, R. (2009). La ciudad y la urbanización. Estudios históricos. (2). 1 – 14. PDF Recuperado de http://www.estudioshistoricos.org/edicion_2/rosario_ bottino.pdf

CASTORIADIS, C (1985). La institución imaginada de la sociedad, Barcelona, España: Tusquets.

CERDÀ. (2012). Observatorio de la transformación urbana del sonido. la ciudad como texto, derivas, mapas y cartografía sonora. Arte y políticas de identidad, 7, 143-161. Recuperado de http://revistas. um.es/api/article/view/174011/147861

CHARRIER, P. (1997). Mémoire collective et image photographique au coeur d’une profession. En: Mémorie d’images. L’Harmattan, (4), 58 – 70.

DE ZAN, Julio. (2008). Memoria e Identidad. Tópicos, (16) 2008.

FORTUNA, Carlos. (2009). La ciudad de los sonidos. Una heurística de la sensibilidad en los paisajes urbanos contemporáneos. Cuadernos de Antropología Social, (30), 39- 58. Disponible en: http://www.scielo. org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850- 275X2009000200003&lng=es&nrm=iso

Sabbatini, M. (2012). Sonido Urbano: arquitectura e identidad sonora. Buenos Aires, Argentina: Polo Editorial.

GARCÍA Canclini, N. (1997). Imaginarios Urbanos. Buenos Aires, Argentina: EUDEBA.

GE, J.; K. Hokao (2004). “Research on the Sound Environment of Urban Open Space from the Viewpoint of Soundscape. A Case Study of Saga Forest Park, Japan”. En: Acta Acustica United with Acustica, Volume 90, Number 3, May/June 2004, pp. 555- 563(9) http://www.ingentaconnect.com/content/dav/ aaua;jsessionid=1242lxohtfy2q.alice

GÓMEZ, P. (2001). Imaginarios sociales y análisis semiótico: Una aproximación a la construcción narrativa de la realidad. Cuad. Fac. Humanid. Cienc. Soc., Univ. Nac. Jujuy, 17, 195-209. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S1668-81042001000200012&script=sci_abstract Cuadernos de antropología social, (15),113-123. http://www.scielo.org.ar/pdf/cas/n15/n15a06.pdf

GUMUCHIAN, H. (1991). Représentations et aménagement du territoire. París, Francia. Recuperado de http://www.persee.fr/web/ revues/home/prescript/article/rga_0035-1121_1991_ num_79_2_3606_t1_0139_0000_1

GUYOT, F. et al. (2005): Urban Sound Environment Quality through a Physical and Perceptive Classification of Sound Sources: A Cross-Cultural Study. Forum Acusticum, Budapest, Hungary. Recuperado de http:// webistem.com/acoustics2008/acoustics2008/cd1/data/ fa2005-budapest/paper/551-0.pdf

HALBWACHS, M. (1971). La topographie légendaire des évangiles en Terre Sainte. París, Francia. http:// www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/ rhr_0035-1423_1975_num_188_1_6094

HOLL, S. (2011). Cuestiones de percepción. Barcelona: Gustavo Gili.

JODELET, D. (2010). La memoria de los lugares urbanos. Alteridades, 20(39). 81-89.Kaplún. (1999). Producción de programas de radio: el guion – la realización. Quito, Ecuador: Ciespal. Recuperado de http://sitio.amarcuruguay.org/wp- content/ uploads/2012/07/LFLACSO-A-Kaplun-PUBCOM.pdf

LEBIEDOWSKA, B. (2005): “Acoustic Background and Transport Noise in Urban Areas: A Note on the Relative Classification of the City Soundscape”. En: Transportation Research Part D, 10, 341- 345. Recuperado de https://www.researchgate.net/ publication/222833385_Acoustic_background_and_ transport_noise_in_urbanised_areas_A_note_on_the_ relative_classification_of_the_city_soundsca pe

LEFEBVRE, Henri. (2001) The production of space, Oxford and Cambridge, Blackwell, p.117(First edition:1992). Translated by Donal Nicholson-Smith. Traducción al español de Anselmo Curuchet.

LIZCANO, E. (2006) Metáforas que nos piensan. Ediciones bajo cero. Recuperado de http://www. traficantes.net/sites/default/files/pdfs/Metaforas%20 que%20nos%20piensan- Traficantes%20de%20 Sue%C3%B1os.pdf

LINDÓN, A. (2007). Los imaginarios urbanos y el constructivismo geográfico: los hologramas espaciales. Eure, 33(99), 31-46, doi: S0250- 71612007000200004. Recuperado de http:// www.eure.cl/numero/los-imaginarios-urbanos-y-el-constructivismo- geografico-los-hologramas-espaciales/

LOTMAN, L. (1996). Semiótica de la cultura y el texto. Madrid, España: Ediciones Cátedra. Merayo P. A. (1975). Los efectos del sonido. Pág 78 y 79. Cap 7. Universidad de la Rioja. Nietzche, F. (1972), La genealogía de la moral. Madrid, España: Alianza.

PINTOS, J.L. (1995) Los imaginarios sociales. La nueva construcción de la realidad social, Madrid: Sal Terrae

PROULX & Serge et Laurendeau. (1997). L’audiovisuel, catalyseur de la mémoire sociale. En: Mémorie d’images. L’Harmattan, (4), 8 - 16. vendredi 25 février 2011.

REGUILLO Cruz, R. (2001). Emergencia de culturas juveniles. Estrategias del desencanto.Buenos Aires: Norma.

RICAURTE, P. (2014). Hacia una semiótica de la memoria. En-claves del Pensamiento,8(16), 31-54.

ORTIZ y Marchámalo. (1998). El lenguaje sonoro, el sonido como creador de sensaciones. P.67. España:Paidós

TORRES, E. (19 de Febrero de 2010). La ciudad desde los imaginarios urbanos [Mensaje en un blog]. Recuperado de http://www.laciudadviva.org/ blogs/?p=3569

ZUMTHOR, P. (2009). Atmosferas. Barcelona, España: Gustavo Gil

Published

2016-09-22

How to Cite

Romero-Moreno, M. C., & Palmett, G. (2016). THE SOUND AS A SPACE OF MEANING AND IDENTIFICATION. Reflection talking about Fonoquilla Project. Luciérnaga Comunicación, 7(13), 32–41. Retrieved from https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/luc/article/view/739

Issue

Section

Articles