CIBER MULTIMEDIA EDUCATIONAL ENVIRONMENTS AND SELF-LEARNING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v6n12a4

Keywords:

Self-study, internet, cibermultimedia, university students and cyberculture, AVAS, learning, education and communication, social networks

Abstract

The Information and Communication Technology - ICT, have impacted the education system promoting learning and self-study. These and Web 2.0 have contributed to the processes of teaching and learning, so much so that it is suggested that applied to the educational environment they are denominated Learning and Communication Technology LCT, replacing ICT.

The text approaches the education as a communication process, the concept of cyberculture and autonomous learning. Essay about the theoretical framework discussed in the research “Del lápiz a la nube: estudio autónomo cibermultimedial, nuevo ambiente educativo de los universitarios en la ciudad de Medellín” advanced by the author.

Article Metrics

 Abstract: 720  PDF (Español (España)): 390 

PlumX metrics

Author Biography

Guillermo León Zapata Montoya, Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid.

Docente asociado de tiempo completo del Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid. Doctor en Ciencias de la educación, área pensamiento educativo y comunicación de la UTP. Magister en educación y desarrollo humano de la Universidad de Manizales-Cinde. Especialista en gerencia de la comunicación organizacional de la UPB. Comunicador social-Periodista de la U. de A

References

BIGGE, M. (1985). Teorías de aprendizaje para maestros. México: Trillas.

CARDOSO, Gustavo (2008). Los medios de comunicación en la sociedad de la red. Cuadernos de información. No. 23 Julio-diciembre.

CHENE. A. (2006). Aprendizaje autónomo. En adult education Quarterly. Quebec.

DOCUMENTO UTP (2010). Bases teóricas Doctorado en Ciencias de la Educación, Rudecolombia, Universidad Tecnológica de Pereira. Área Pensamiento Educativo y Comunicación. UTP. 2009. pp. 6-9.

KNOWLES, Malcom. (1980). La Práctica Moderna de la Educación LÉVY, Pierre, (1999), ¿Qué es lo virtual? Barcelona.

LÉVY, Pierre (2009). Cibercultura y educación, en La Universidad en la Sociedad de la Información, Documentos.

LEVY, Pierre. (2007). Cibercultura. La cultura de la sociedad digital. Barcelona, Anthropos.

LEVY, Pierre. (2007). Entrevista: a “La inteligencia colectiva, nuestra más grande riqueza”. Le Monde. Del original en Frances: L’intelligence collective, notre plus grande richesse, trad. de Christian Hernández, Le

PINEDA, MIGDALIA. (2010). Nuevos modelos de comunicación. Universidad del Zulia.

Published

2014-06-01

How to Cite

Zapata Montoya, G. L. (2014). CIBER MULTIMEDIA EDUCATIONAL ENVIRONMENTS AND SELF-LEARNING. Luciérnaga Comunicación, 6(12), 46–53. https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v6n12a4

Issue

Section

Articles