Innovative Voices: Artificial Intelligence Redefining The Educational Landscape

Authors

  • Lina Marcela Ortiz Giraldo Corporación Universitaria Minuto de Dios
  • Angely Paola De La Hoz De La Hoz Corporación Universitaria Minuto de Dios
  • Chabely Mercedes Gómez Gómez Corporación Universitaria Minuto de Dios
  • Marcelo Buccella Echavarría Corporación Universitaria Minuto de Dios
  • Lady Catherine Diaz Lugo Corporación Universitaria Minuto de Dios

Keywords:

Artificial Intelligence (AI), Personalized Education, Technology, Implementation; Challenges, Data Privacy

Abstract

Artificial Intelligence (AI) is emerging as a transformative tool in education, revolutionizing teaching and learning methods in a digitalized environment. This article explores how AI can personalize learning by adapting educational content to the individual needs of students. However, this personalization is based on algorithms rather than genuine emotional understanding, raising questions about the authenticity of the educational experience. Data automation allows educators to focus on creative and strategic tasks, streamlining processes and providing feedback on student progress. While AI offers opportunities to enhance educational intervention and foster creativity, it also presents ethical challenges. It is crucial to integrate AI responsibly, respecting ethical principles and safeguarding students' well-being. Using a qualitative approach based on expert interviews, the article examines these dynamics and their implications for education

Article Metrics

 Abstract: 0  PDF (Español (España)): 0 

Author Biographies

Lina Marcela Ortiz Giraldo, Corporación Universitaria Minuto de Dios

Diseñadora Crossmedia Universidad Cooperativa de Colombia, Docente de Diseño Gráfico Universidad Católica Luis Amigó, Maestría en Educación

Angely Paola De La Hoz De La Hoz, Corporación Universitaria Minuto de Dios

Licenciada en Matemáticas, Corporación Universitaria Minuto de Dios, Maestría en Educación Corporación Universitaria, Barranquilla, Colombia

Chabely Mercedes Gómez Gómez, Corporación Universitaria Minuto de Dios

Comunicadora Social, Corporación Universitaria Minuto de Dios, Maestría en Educación Corporación Universitaria Minuto de Dios, Nariño, Colombia

Marcelo Buccella Echavarría, Corporación Universitaria Minuto de Dios

Diseñador Crossmedia Universidad Cooperativa de Colombia, Docente de Diseño Gráfico Universidad Católica Luis Amigó, Maestría en Educación Corporación Universitaria, Medellín, Colombia

Lady Catherine Diaz Lugo, Corporación Universitaria Minuto de Dios

. Magíster en Docencia, Especialista en Educación y Gestión Ambiental, Licenciada en Biología, Bogotá, Colombia

References

Luckin, R., Holmes, W., Griffiths, M., & Forcier, L. B. (2016). Intelligence Unleashed: An Argument for AI in Education.

Hernández, J. A. G. (2020, julio 5). Los ambientes de aprendizaje: definición, características y recomendaciones. Docentes al Día. https://docentesaldia.com/2020/07/05/los-ambientes-de-aprendizaje-definicion-caracteristicas-y-recomendaciones.

Holmes, W; Bialik, M; Fadel, C; (2019) Artificial Intelligence in Education Promises and Implications for Teaching and Learning. (1st ed.). Center for Curriculum Redesign: MA, USA.

Selwyn, N. (2019). Should robots replace teachers? AI and the future of education. Learning, Media and Technology, 44(1), 1-10.

Kerr, D. (2019). The role of artificial intelligence in personalized learning. Educational Technology Research and Development, 67(1), 1-20.

Kluwer, W. (Il.) (1986). Cuadernos de Pedagogía (138): Inteligencia Artificial, Educación Natural: ( ed.). Lugar de distribución no identificado, WK - Cuadernos de Pedagogía. Recuperado de https://elibro.net/es/ereader/uniminuto/173124?page=20.

BOLAÑO, M. & DUARTE, N. Una revisión sistemática del uso de la inteligencia artificial en la educación. Rev. Colombia. [online]. 2024, vol.39, n.1, pp.51-63. Epub Sep 15, 2023. ISSN 2011-7582. Recuperado de: https://doi.org/10.30944/20117582.2365.

Baker, R. S., & Inventado, P. S. (2014). Educational data mining: A review of the state of the art. Journal of Educational Data Mining, 6(1), 1-25.

Ehsan, U., et al. (2020). AI in education: A new frontier of learning. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 30(4), 637-661.

Pérez Durán, C. A. y Pérez Durán, C. A. (2015). Creación de ambientes digitales de aprendizaje: ( ed.). México, D.F, Mexico: Editorial Digital UNID. Recuperado de https://elibro.net/es/ereader/uniminuto/41158?page=31

Prieto-Andreu, Joel Manuel, Gómez-Escalonilla-Torrijos, Juan Diego y Said-Hung, Elías. (2022). Gamificación, motivación y rendimiento en educación: Una revisión sistemática. Revista Electrónica Educare , 26 (1), 251-273. https://dx.doi.org/10.15359/ree.26-1.14

Jeanne Ellis Ormrod. Aprendizaje humano 4.a edición PEARSON EDUCACIÓN, S.A., Madrid, 2005 ISBN: 84-205-4523-6 Materia: Pedagogía 37.01

Coeckelbergh, M. (2021). Ética de la inteligencia artificial: (1 ed.). Madrid, Difusora Larousse - Ediciones Cátedra. Recuperado de https://elibro.net/es/ereader/uniminuto/216546?page=88.

Olivar G., Anderson J.; Daza, Alfredo Las tecnologías de la información y comunicación (TIC) y su impacto en la educación del siglo XXI Negotium, vol. 3, núm. 7, julio, 2007, pp. 21-46 Fundación Miguel Unamuno y Jugo Maracaibo, Venezuela.

Zawacki-Richter et al. International Journal of Educational Technology in Higher Education (2019) 1.

Williamson, B., & Piattoeva, N. (2020). Education governance and the datafication of education. Journal of Education Policy, 35(3), 1-18.

Selwyn, N. (2019). Should Robots Replace Teachers? AI and the Future of Education. Polity.

Coeckelbergh, M. (2021). Ética de la inteligencia artificial. Ediciones Cátedra.

Marr, B. (2020). The future of education: How AI is changing the way we learn. Forbes.

Siemens, G. (2013). Learning Analytics: The Emergence of a New Learning Paradigm.

Published

2025-06-20

How to Cite

Ortiz Giraldo, L. M., De La Hoz De La Hoz, A. P., Gómez Gómez, C. M., Buccella Echavarría, M., & Diaz Lugo, L. C. (2025). Innovative Voices: Artificial Intelligence Redefining The Educational Landscape. Luciérnaga Comunicación, 17(33), 5–18. Retrieved from https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/luc/article/view/2531