La Representación Femenina En La Filmografía De Hayao Miyazaki Y Su Impacto En Las Jóvenes

Authors

  • Juan Diego Flórez Castellanos Universidad Pontificia Bolivariana
  • Camila Andrea Santos Jaimes Universidad Pontificia Bolivariana

Keywords:

representation, cinema, identity, women, perception

Abstract

This article addresses the narratives with female protagonists in Hayao Miyazaki's films from the perspective of feminist film theory and their relevance for young women between 18 and 25 years of age in Bucaramanga, Colombia. Discourse analysis was carried out, surveys were applied and a focus group exercise was done with the aim of discovering how this population group perceives women on the screen, especially the heroines of the Japanese author. Understanding cinema as a tool for constructing meaning, connections were found with communication theories through the comparative analysis of female representation and perceived influence on growing minds. In approaching these young women, a critical, yet hopeful gaze was found regarding the future of cinema and women in and out of it, with the Miyazakian woman as a standard of progress.

Article Metrics

 Abstract: 0  PDF (Español (España)): 0 

Author Biographies

Juan Diego Flórez Castellanos, Universidad Pontificia Bolivariana

Estudiantes de pregrado, Comunicación social – Periodismo

Camila Andrea Santos Jaimes, Universidad Pontificia Bolivariana

Estudiantes de pregrado, Comunicación social – Periodismo

References

REFERENCIAS

Aigneren, M. (2009). Análisis de contenido. Una introducción. La Sociología En Sus Escenarios, (3). Recuperado a partir de https://revistas.udea.edu.co/index.php/ceo/article/view/1550

Aparicio, J; Caggiano, S; García, C; Grimson, A; Lobo, G: Martín-Barbero, J; Portocarrero, G; Quintana, C; Quintero, M; Restrepo, E; Richard, N; Saavedra, A; Silva, V; Vich; V & Walsh, C. (2010). En torno a los estudios culturales. Localidades, trayectorias y disputas. Universidad ARCIS. https://www.academia.edu/10531726/En_torno_a_los_estudios_culturales

Benito, L. & Hansbert, R. (2021). Representación del personaje femenino en el cine latinoamericano de ficción. [Trabajo de investigación para obtener el grado académico de: bachiller en ciencias de la comunicación]. Universidad César Vallejo. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/93751POve

Bonilla-Jiménez, F. y Escobar, J. (2017). Grupos focales: una guía conceptual y metodológica. Cuadernos hispanoamericanos de psicología, 9(1). Pp. 51-67. Recuperado de: http://www.tutoria.unam.mx/sitetutoria/ayuda/gfocal-03122015.pdf

Calderón, O. (2021). La construcción del género en la narrativa cinematográfica. Un análisis a las versiones de Mujercitas desde la teoría fílmica feminista. [Trabajo de grado para optar por el título en Comunicación Audiovisual y Medios Interactivos]. Universidad peruana de ciencias aplicadas. https://repositorioacademico.upc.edu.pe/handle/10757/657496

Cortés, M. & Iglesias, M. (2004). Generalidades sobre Metodología de la Investigación [Colección de material didáctico (10)]. Universidad Autónoma del Carmen. https://www.unacar.mx/contenido/gaceta/ediciones/metodologia_investigacion.pdf

Gibb, A. (1997). Focus group. Social Research Update, 5 (2), 1-8. https://openlab.citytech.cuny.edu/her-macdonaldsbs2000fall2015b/files/2011/06/Focus-Groups_Anita-Gibbs.pdf

Hurtado, J. (2000). Metodología de la investigación holística. Instituto Universitario de Tecnología Caripito. https://ayudacontextos.files.wordpress.com/2018/04/jacqueline-hurtado-de-barrera-metodologia-de-investigacion-holistica.pdf

Iadevito, P & Zambrini, L. (2008). La importancia del uso de las imágenes en los estudios de género: Reflexiones en torno al vínculo entre cine y sociedad. [V Jornadas de Sociología de la UNLP]. La Plata, Argentina. En Memoria Académica. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.6144/ev.6144.pdf

Jayme, M. (1999). La identidad de género. Revista de psicoterapia, 10(40), pp. 5 – 22. https://revistas.uned.es/index.php/rdp/article/view/35330

Molina, B. (2015). El feminismo en la teoría cinematográfica. Un estado de la cuestión. Comunicación y género, 4(1), 61-71. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7866551&orden=0&info=link

Pereira, M. (2017). Semiología, Cuadernillo 1. En torno a los signos [Cátedra di Stefano]. Universidad de Buenos Aires. https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/56230961/cuadernillo-1-2017-vz-libre.pdf?1522802541=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DCuadernillo_1_2017_vz.pdf&Expires=1710469776&Signature=MavHZRJAjS4QJu3V~DKhKO6VU6IGoOeTA1cM0ILlIRax30Y6OGw1s-kKKEnYTAkCoBG-cp3BkxXSYigy6ry4kOsKvqzE~lAogAUNmpqcqL4gAs40WR~6apuT1rpu7Jl92woP6Mv9RbPEHpV0KPSfi3POEK1bbzbeh~A3D3Wxt3s172u7cH37BVW7Vh26wgdruzX4GqU6bOjpqRedXmMrBKG6x2Z6t-fl1JFWx3c5fzSfEgskp7HLsk8mfsB4kSxRaqMVPOF5nzPbb9P97oxUS7BsxkW6GFg0-Uc1504CnFdHhkKfR24a1yvvwqs2EtBZBBpOP90Nvp41kEIWoBk9Kg__&Key-Pair-Id=APKAJLOHF5GGSLRBV4ZA#page=55

Poveda, C. (2022). Revisión bibliográfica de la teoría fílmica feminista desarrollada desde los setenta hasta la actualidad [Trabajo final de grado]. Universitas Miguel Hernández. http://dspace.umh.es/bitstream/11000/28067/1/TFG-Poveda%20I%c3%b1esta%2c%20Celia.pdf

Rodríguez-Polo, X. (2011). Los efectos de la comunicación de masas de Joseph T. Klapper. Razón y palabra. https://www.researchgate.net/publication/277264784_Los_efectos_de_la_comunicacion_de_masas_de_Joseph_T_Klapper

Rowlands, J. (1996). El empoderamiento a examen. Diversidad Social, 18. https://developmentinpractice.org/readers/spanish-readers/yDiversidadSocial/rowlands.htm

Sandoval, C. (1996). Investigación cualitativa. Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior, ICFES. https://panel.inkuba.com/sites/2/archivos/manual%20colombia%20cualitativo.pdf

Sorice, M. (2005). I media. La prospectiva sociológica. Roma. Carocci.

Torremocha, S. (2016). Mujeres por mujeres: la representación femenina en el cine de Icíar Bollaín e Isabel Coixet [Trabajo de grado]. Universitat Pompeu Fabra. http://hdl.handle.net/10230/27758

Zurian, F & Herrero, B. (2014). Los estudios de género y la teoría fílmica feminista como marco teórico y metodológico para la investigación en cultura audiovisual. Área abierta, 14(3), 5 – 21. https://revistas.ucm.es/index.php/ARAB/article/view/46357

Published

2024-12-20

How to Cite

Flórez Castellanos, J. D., & Santos Jaimes, C. A. (2024). La Representación Femenina En La Filmografía De Hayao Miyazaki Y Su Impacto En Las Jóvenes. Luciérnaga Comunicación, 16(32), 59–72. Retrieved from https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/luc/article/view/2485