Proposal For An Audiovisual Literacy

Authors

  • María Sofía Borsini Escuela Provincial de Cine y Tv 3021, Rosario, Argentina

Keywords:

images, teacher training and improvement, - transmedia, visual and verbal literacy

Abstract

This intervention work proposes an approach to a problem that, as a graduate in
audiovisual production and production and a university professor, I consider to be of the utmost
importance.
The field of image study was always present in my undergraduate academic training, but as I became
more integrated into the world of teaching, I noticed that, although we live with images on a daily basis
and use them all the time in our classes, we do not reflect on their forms of production and how they
may be unconsciously conditioning the messages we try to convey. Thus, in this paper, I dedicated
myself to deepen the need to encourage this type of training and competence in teachers. The
fundamental nucleus of the question lay in the importance of equating the learning of visual codes to
the same level that we grant in education to verbal decoding, that is, literacy in reading and writing.
For this specific situation, we came up with the term “visual literacy”.
Is it possible to become literate in the artistic and sensory field? Can you teach to read an image? In
order to propose a possible approach to these questions, an intervention project was designed to be
worked on by the teachers for secondary and higher education of the Universidad Abierta
Interamericana, Rosario Regional Headquarters with the extension of data collection through
interviews with teachers of the specificity.

Article Metrics

 Abstract: 3  PDF (Español (España)): 0 

References

Barthes, R. (1990) La cámara lúcida.

España: Paidós comunicación.

Berguer, J. (1972) Modos de ver. España:

Penguin Books.

Berguer, J. (2013) Para entender la

fotografía. España: Editorial Gustavo Gili

Chomsky, N. (2005). Language & Mind.

Cambridge University Press.

Revista Luciérnaga – ISSN: 2027-1557 – ISSN-L: 2027-1557 (En línea), Vol. 15 Núm. 29 (2023): Enero - Junio (Open Access Journal)

____________________________________________________________________________________________________________

DOI:10.33571/revistaluciernaga.v15n29.a7

Debes, J. (1972). Visual Literacy. A way to

learn, a way to teach.

Falasca, M., & Frontera, C. (2022)

Alfabetización y Competencias Transmedia.

Propuestas didácticas para el nivel

secundario y superior. Buenos Aires:

Editorial SB.

Gracida, Y López, M. (2002). Del texto y sus

contextos. México: Edere.

Martínez, E. E. (2013). Lingüística aplicada

y alfabetización visual. El desarrollo de la

competencia intercultural. Universidad de

Murcia.

Ministerio de Educación de Santa Fe (2016)

Alfabetización en múltiples lenguajes.

Campus Educativo. Santa Fe, Argentina

Ministerio de Educación de la Nación (2021)

Leer imágenes. Formación Docente. Ciudad

Autónoma de Buenos Aires, Argentina.

Montoya, C (2022) Abordaje Transmedia:

nuevas alfabetizaciones y competencias en

educación superior. En Alfabetización y

Competencia transmedia: Propuestas

didácticas para el nivel Secundario y

Superior. Buenos Aires: Editorial SB.

Moschini, A., & Valenzuela, P. (2022)

Alfabetización Visual. Desmontar la mirada

ingenua. Buenos Aires: Editorial Bonum.

Pevsner, A., & Gabo, N. (1920). Manifiesto

Constructivista.

RAE, D. (1998). Diccionario.

Rojas, S. M. (2020). Alfabetidad visual

aplicada a la identidad gráfica de marcas

digitales en la red social Instagram. Bogotá.

Scolari, C. (2018) Alfabetismo Transmedia:

Una introducción. En Comunicación y

Sociedad, 33, septiembre-diciembre, pp. 7-

Sontag, S. (1973) Sobre la fotografía.

Buenos Aires: Debolsillo

Published

2023-08-27

How to Cite

Borsini, M. S. (2023). Proposal For An Audiovisual Literacy. Luciérnaga Comunicación, 15(29), 100–114. Retrieved from https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/luc/article/view/2445