Proposal For An Audiovisual Literacy
Keywords:
images, teacher training and improvement, - transmedia, visual and verbal literacyAbstract
This intervention work proposes an approach to a problem that, as a graduate in
audiovisual production and production and a university professor, I consider to be of the utmost
importance.
The field of image study was always present in my undergraduate academic training, but as I became
more integrated into the world of teaching, I noticed that, although we live with images on a daily basis
and use them all the time in our classes, we do not reflect on their forms of production and how they
may be unconsciously conditioning the messages we try to convey. Thus, in this paper, I dedicated
myself to deepen the need to encourage this type of training and competence in teachers. The
fundamental nucleus of the question lay in the importance of equating the learning of visual codes to
the same level that we grant in education to verbal decoding, that is, literacy in reading and writing.
For this specific situation, we came up with the term “visual literacy”.
Is it possible to become literate in the artistic and sensory field? Can you teach to read an image? In
order to propose a possible approach to these questions, an intervention project was designed to be
worked on by the teachers for secondary and higher education of the Universidad Abierta
Interamericana, Rosario Regional Headquarters with the extension of data collection through
interviews with teachers of the specificity.
Article Metrics
Abstract: 3 PDF (Español (España)): 0References
Barthes, R. (1990) La cámara lúcida.
España: Paidós comunicación.
Berguer, J. (1972) Modos de ver. España:
Penguin Books.
Berguer, J. (2013) Para entender la
fotografía. España: Editorial Gustavo Gili
Chomsky, N. (2005). Language & Mind.
Cambridge University Press.
Revista Luciérnaga – ISSN: 2027-1557 – ISSN-L: 2027-1557 (En línea), Vol. 15 Núm. 29 (2023): Enero - Junio (Open Access Journal)
____________________________________________________________________________________________________________
DOI:10.33571/revistaluciernaga.v15n29.a7
Debes, J. (1972). Visual Literacy. A way to
learn, a way to teach.
Falasca, M., & Frontera, C. (2022)
Alfabetización y Competencias Transmedia.
Propuestas didácticas para el nivel
secundario y superior. Buenos Aires:
Editorial SB.
Gracida, Y López, M. (2002). Del texto y sus
contextos. México: Edere.
Martínez, E. E. (2013). Lingüística aplicada
y alfabetización visual. El desarrollo de la
competencia intercultural. Universidad de
Murcia.
Ministerio de Educación de Santa Fe (2016)
Alfabetización en múltiples lenguajes.
Campus Educativo. Santa Fe, Argentina
Ministerio de Educación de la Nación (2021)
Leer imágenes. Formación Docente. Ciudad
Autónoma de Buenos Aires, Argentina.
Montoya, C (2022) Abordaje Transmedia:
nuevas alfabetizaciones y competencias en
educación superior. En Alfabetización y
Competencia transmedia: Propuestas
didácticas para el nivel Secundario y
Superior. Buenos Aires: Editorial SB.
Moschini, A., & Valenzuela, P. (2022)
Alfabetización Visual. Desmontar la mirada
ingenua. Buenos Aires: Editorial Bonum.
Pevsner, A., & Gabo, N. (1920). Manifiesto
Constructivista.
RAE, D. (1998). Diccionario.
Rojas, S. M. (2020). Alfabetidad visual
aplicada a la identidad gráfica de marcas
digitales en la red social Instagram. Bogotá.
Scolari, C. (2018) Alfabetismo Transmedia:
Una introducción. En Comunicación y
Sociedad, 33, septiembre-diciembre, pp. 7-
Sontag, S. (1973) Sobre la fotografía.
Buenos Aires: Debolsillo
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a una licencia de Creative Commons Atribución – No comercial – Compartir igual
que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación en esta revista. - Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto)
- Luciérnaga-Comunicación no cobra tasas o cargos a Autores o colaradores por la recepción, revisión o publicación de artículos (APC -Article Processing Charges/ publication fee).