Expanded Realities: Methodological Guide For Non-Fiction Transmedia Projects
Keywords:
Methodological guide, expanded narratives, transmedia, documentary, audiovisualAbstract
This research project proposed the design of a methodological guide to make non-fiction transmedia and multiscreen audiovisuals, a document that guides the process of creation, navigation and interaction of projects in media ecosystems. The methodology used in the research project is qualitative based on an action-research design. In the observing phase, a documentary review was carried out in other guides and academic documents, likewise, a diagnosis of transmedia production in the country was made until the year 2020. In the thinking phase, in-depth interviews were conducted with filmmakers of the transmedia projects and two qualitative analysis matrices were established to determine the characteristics that the guide should have. Finally, in the acting phase, we proceeded with the design of the non-fiction transmedia architecture. The results obtained allowed the construction of a guide in which aspects such as narrative, audiences, experiences, platforms, dissemination and planning are considered. This guide also contains a design template through which people can fill out the different fields according to the characteristics of each project, thus being an input for the methodological proposal proposed for the creation of expanded projects.
Article Metrics
|Abstract: 82 | PDF (Español (España)): 34 |References
Bustamante, B., Díaz, F. A., & Solórzano, H. J. R. (2021). Estrategias de producción y recepción transmedia en televisión en Colombia en años recientes. Correspondencias & análisis, (14), 29-50.
Cardona, E. A. S., & Quiceno, C. S. (2017). Transmedia para la formación de competencias narrativas. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review/Revista Internacional de Cultura Visual, 4(1), 17-24.
Castells, A. G. (2013). El documental interactivo: estado de desarrollo actual. Obra digital: revista de comunicación, (4), 29-55
Diaz, N. F. D., & Arciniegas, A. T. M. (2021). NODOS: una propuesta de investigación para divulgar los proyectos transmedia y multiplataforma realizados en Colombia entre 2009 y 2020. Artnodes, (28).
García Carrizo, J., & Heredero Díaz, O. (2015). Propuesta de modelo genérico de análisis de la estructura de las narrativas transmedia. Icono 14, 13(12), 260-285.
Guzmán, S. N. B. (2014). Relación entre la convergencia de medios y la experiencia de usuario. Dos iniciativas creativas en Colombia. Revista de investigación, desarrollo e innovación, 4(2), 79-86.
Islas, O. (2014). La sociedad de la ubicuidad, los prosumidores y un modelo de comunicación para comprender la complejidad de las comunicaciones digitales. Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación, 7, 68-77.
Kirzner, D. (2014). Contenidos y nuevos hábitos de consumo en medios. En F. Irigaray, & A. Lovato, Hacia una comunicación transmedia (págs. 106–111). UNR Editora. Editorial de la Universidad Nacional de Rosario.
Montoya, D. F., Vásquez Arias, M., & Salinas Arboleda, H. (2013). Sistemas intertextuales transmedia: exploraciones conceptuales y aproximaciones investigativas. Co-herencia, 10(18), 137-159.
Rodríguez, N. L. (2016). Diseño de narrativas transmedia para la transalfabetización. (tesis doctoral). Universitat Pompeu Fabra. Barcelona.
Romero, K. L. R. (2021). Narrativas transmedia. INMÓVIL, 9(2), 15-15.
Scolari, C. (2013). Narrativas transmedia: cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto.
Scolari, C. (2014). Narrativas transmedia: nuevas formas de comunicar en la era digital. Anuario AC/E de cultura digital, 71-81.
Stringer, E. T (1999). Action Research. (2nd ed). Thousand Oaks. CA: Sage
Velandia, E. K. M. (2019). Narrativas transmedia, infancia y cultura digital. Infancias imágenes, 18(1), xv-xx.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a una licencia de Creative Commons Atribución – No comercial – Compartir igual
que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación en esta revista. - Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto)
- Luciérnaga-Comunicación no cobra tasas o cargos a Autores o colaradores por la recepción, revisión o publicación de artículos (APC -Article Processing Charges/ publication fee).