Transmedia in the university environment. The case of navigators: interconnected stories

Authors

  • Maribel Salazar Estrada Magíster en Comunicación, Educación y TIC. Especialista en Gerencia de la Comunicación con Sistemas de Información. Comunicadora gráfica Publicitaria. Profesor de cátedra Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid
  • Brayan Alexis Zapata Restreppo Magíster en Historia del Arte, Comunicador Audiovisual y Multimedial Profesor de Cátedra ITM y Universidad de Antioquia

Keywords:

Educative Transmedia, Universidad de Antioquia, Transmedia Strategy, Transmedia Storytelling, University Community, Intertextual Design

Abstract

Navegantes: relatos interconectados was an educative transmedia strategy created by Ude@ Education Virtual of Vicerrectoría de Docencia of Universidad de Antioquia. This strategy researched how university community felt the quick ICT adoption in order to continue studying and working, during 2020 and 2021, when the world went through the healthy crisis caused by COVID-19. The main objective of this article is to present the implementation of the strategy, which was successful and achieved around 1000 participations through different medias. The systematization of storytelling, medias, and platforms used in this strategy are an important source of information for other transmedia creators.

Article Metrics

|Abstract: 114 | PDF (Español (España)): 94 |

References

Alonso, E. & Murgia V. A. (2018). Enseñar y aprender con narrativa transmedia. Análisis de experiencia en una escuela secundaria de Argentina. Comunicación y Sociedad, (33), 203-222.

https://doi.org/10.32870/cys.v0i33.7039

Aranguren P., G. N. (2021). Rutas de aprendizaje en la construcción de narrativas transmedia aplicadas a aulas virtuales. Revista Andina de Comunicación, 4(1). 73-82.

https://doi.org/10.32719/26312816.2020.4.1.9

Ardini, C., Caminos, A., Ciolli, M. E., Colanti, M., Franco, S., Grosso, A., Gual, S., Manzanares, B., Mina, D., Mirad, N., Puechagut, S., Roisman, R., Ruiz, A., Secco, N. & Sevet, P. (2018). Contar (las) historias: manual para experiencias transmedia sociales. Conexión.

Basaraba, N., Conlan. O., Edmond, J. & Arnds, P. (2019). Transmedia Storytelling and Cultural Heritage Tourism. En Villa, M. I., Montoya Bermúdez, D. & Vásquez Arias, M. (Eds.), Transmedia Earth Conference: medios, narrativas y audiencias en contextos de convergencia (pp. 11-26). Editorial Eafit.

González-Martínez, J. G., Serrat-Sellanoban, E., Estebanell-Minguell, M., Rostan-Sánchez., C. & Esteban-Guitart, M. (2018). Sobre el concepto de alfabetización transmedia en el ámbito educativo. Una revisión de la literatura. Comunicación y Sociedad, (33), 15-40.

Higuita Olaya, D. (2019). Audiencias, ciudadanos y prosumidores en los medios digitales: el caso de Alexei Navalny y la Snow Revolution. En Villa, M. I., Montoya Bermúdez, D. & Vásquez Arias, M. (Eds.), Transmedia Earth Conference: medios, narrativas y audiencias en contextos de convergencia (pp. 183-203). Editorial Eafit.

Jenkins, H. (2008). Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Paidós.

Jenkins, H., Purushotma, R., Weigel, M., Clinton, K. & Robison, A. J. (2009). Confronting the Challenges of Participatory Culture. Media Education for the 21st Century. The MIT Press.

Lovato, A. (2015). Del periodismo multimedial al periodismo transmedia. Guiones para pensar nuevas narativas. En Lovato. A. & Irigay, F. (Eds), Producciones transmedia de no ficción. Análisis, experiencias y tecnologías (pp. 33-53). UNR Editora.

Lugo, N. & Vásquez. M. J. (2016). Biblia transmedia para proyectos sociales (y puede aplicar para proyectos educativos y culturales). Transmedia Storylab, Tecnológico de Monterrey.

Montoya Bermúdez, D. & Arango Marín, M. (2015). Los sistemas intertextuales transmedia como estrategia pedagógica: De The Walking Dead a La Odisea. Correspondencia & Análisis, 5, 15-36. https://doi.org/10.24265/cian.2015.n5.01

Montoya, D., Vásquez, M. & Salinas, H. (2013). Sistemas intertextuales transmedia: exploraciones conceptuales y aproximaciones investigativas. Co-herencia, 10(18), 137-159.

Peraza, G. N. A. (2021). Rutas de aprendizaje en la construcción de narrativas transmedia aplicadas a aulas virtuales. Revista Andina de Educación, 4(1), 73-82.

https://doi.org/10.32719/26312816.2020.4.1.9

Santoveña-Casal, S. (Coord.) (2019). Análisis de pedagogías digitales: Comunicación, redes sociales y nuevas tecnologías. Ediciones Octaedro.

Scolari, C. (2013). Narrativa transmedia. Deusto.

Scolari, C. (Ed). (2018). Adolescentes, medios de comunicación y culturas colaborativas. Aprovechando las competencias transmedia de los jóvenes en el aula. Research and Innovation Actions.

Scolari, C., Lugo, N. & Masanet, M. J. (2019). Educación Transmedia. De los contenidos generados por los usuarios a los contenidos generados por los estudiantes. RLCS, Revista Latina de Comunicación Social, 74, 116-132. https://www.revistalatinacs.org/074paper/1324/ RLCS-paper1324.pdf

Published

2023-05-05

How to Cite

Salazar Estrada, M., & Zapata Restreppo, B. A. (2023). Transmedia in the university environment. The case of navigators: interconnected stories. Luciérnaga Comunicación, 14(27), 55–70. Retrieved from https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/luc/article/view/2184