Children's radio in Neiva: "Pompas de Jabón", an educommunication strategy.

Authors

  • Óscar Iván Forero Mosquera Comunicador Social y Periodista. Especialista en Alta gerencia de la Universidad Surcolombiana, Mg en Ciencias Sociales de la Universidad de Caldas. Investigador principal del proyecto Radio infantil en Neiva: “Pompas de jabón”, estrategia de educomunicación orcid https://orcid.org/0000-0001-6669-5480
  • Laura Milena Garzón Obando Comunicadora Social y Periodista. Coinvestigadora del proyecto Radio infantil en Neiva: “Pompas de jabón”, estrategia de educomunicación orcid https://orcid.org/0000-0003-0780-432X
  • Tania Marcela Montano Cardozo Comunicadora Social y Periodista. Coinvestigadora del proyecto Radio infantil en Neiva: “Pompas de jabón”, estrategia de educomunicación orcid https://orcid.org/0000-0002-0470-1774

DOI:

https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v13n26a4

Keywords:

Communication, education, educommunication, radio

Abstract

The purpose of this document is to analyze the incidence of the radio strategy
"Pompas de jabón" in the improvement of literacy skills in children in grades 3, 4 and 5 of the
María Cristina Arango de Pastrana Educational Institution and the El Rincón de la Expresión
school in Neiva, in the year 2021. The research was developed with a mixed approach, which
contemplates quantitative and qualitative components, the latter being the outstanding
approach. Teaching practices were reviewed, workshops were implemented, including radio,
with students, oriented to reading and writing skills, and their effects were analyzed through
observation. The work corroborated that it is possible and feasible to strengthen children's
literacy skills through an educommunicative radio strategy.

Article Metrics

 Abstract: 411  PDF (Español (España)): 329 

PlumX metrics

References

Amador, J., & Muñoz González , G. (2018). Comunicación - Educación en Abya Yala: Lo Popular en la reconfiguración del campo. Nomadas, 21.

Bassets, L. (1981). De las ondas rojas a las radios libres, textos para la historia de la radio. Barcelona: Gustavo Gilli.

Batenson , G., Goffman, E., Hall, E., Watzlawick, P., Scheflen, A., Jackson, D., & Birdwhistell, R. (1981). La nueva comunicación. Kairós .

Bravo, M. (29 de 09 de 2007). Wayback Machine. Obtenido de La historia de la radio en fechas 1819 a 1997

https://web.archive.org/web/20070929011703/http://pagina.vizzavi.pt/~nc22723a/radio.htm

Consejo Superior de la Universidad Surcolombiana. (2010). Acuerdo N° 079 de 2010 por el cual se crea y organiza la Emisora Institucional Radio Universidad Surcolombiana 89.7 F.M. Neiva - Colombia. Obtenido de

https://www.usco.edu.co/archivosUsuarios/12/publicaciones_documentos/consejo_superior/consejo_superior_2010/acuerdo_079_de_2010.pdf

El´Gazi, J. (2001). Radios Comunitarias en Colombia: una Experiencia de construcción cultural democrática. Bogotá: Ministerio de Cultura.

Freire, P. (1969). La educación como práctica de la libertad. (L. Ronzoni, Trad.) Urugay: Siglo XI editores .

González Mora , G. (2001). Educación para la vida: El gran reto. Revista latinoamericana de psicología, 13. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/805/80533108.pdf

Jacks, N., Sánchez , R., & Maronna, M. (2013). Proyecto "Leer, escuchar y mirar". Bolivia: ECA/USP. Obtenido de

https://www.eca.usp.br/associa/alaic/material%20congresso%202002/congBolivia2002/trabalhos%20completos%20Bolivia%202002/GT%2013%20nilda%20jacks/Rosario%20Sanchez%20monica%20Maronna.doc

Kaplún, M. (1998). Una pedagogía de la comunicación . Madrid: La Torre .

Kaplun, M. (2002). A la educación por la comunicación. La práctica de la comunicación educativa. . Quito- Ecuador : Ediciones CIESPAL .

Marrou, H. I. (1985). Historia de la educación en la antiguedad. Madrid, España : Ediciones AKAL.

Moreno, V. (2011). Técnicas de comunicación con personas dependientes en instituciones. España: IC Editorial.

Pereira, J. M. (2005). La comunicación: un campo de conocimiento en construcción. Reflexiones sobre la comunicación social en colombia. Colombia: Fundación Universidad del Norte .

Perez, A., López , M., & Poveda , P. (2009). Aprendizaje cooperativo y formación del profesor. Un estudio bibliomético. Anales de Documentación, 12.

Picard , D., & Marc, E. (1992). La interacción social: cultura, instituciones y comunicación . España: Paidos Grupo e instituciones .

Rousseau, J. J. (1762). Emilio, o de la educación . Ginebra : Chez JEAN NÉAULME, Libraire .

Sánchez de medina , C. M. (2009). La importancia de la lectoescritura en educación infantil. Innovación y experiencias educativas , 10.

Schiaffini Hernández, M. (2015). La teoría radiofónica. La teoría radiofónica e histórica en tiempos de definición Nacional. (pág. 28). Querétaro : Asociación Méxicana de Investigadores de la comunicación A.C.

Tamarit, J. (2004). Las voces del silencio una comunicación sin límites. Murcia: Consejería de Educación y Cultura. Obtenido de

http://bibliotecadigital.tamaulipas.gob.mx/archivos/descargas/115dd907e_comunicacionsinlimites.pdf

Warrick, A. (2002). Comunicación sin habla. Comunicación aumentativa y alternativa alrededor del mundo. La Rioja: ISAAC Press.

Published

2022-12-02

How to Cite

Forero Mosquera, Óscar I. ., Garzón Obando, L. M. ., & Montano Cardozo, T. M. . (2022). Children’s radio in Neiva: "Pompas de Jabón", an educommunication strategy. Luciérnaga Comunicación, 13(26), 37–50. https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v13n26a4