Relación entre el uso de las TAC y las competencias digitales en universitarios del Perú

Authors

  • Roque Vladimir Carrión Ramos Universidad Peruana Cayetano Heredia

DOI:

https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v13n25a3

Keywords:

Information and communication technologies, digital competence, learning and knowledge technologies, technological literacy, digital citizenship

Abstract

The objective of the study was to diagnose the variables use of CT and digital competencies, as well as the relationship between them. Quantitative, basic, correlational, and cross-sectional non-experimental design research, the variables under study were not manipulated, they were conducted in a determined time. Census sample, consisted of 151 students of the graduate program in initial, primary and secondary in the 9th semester of the Professional School of Education at Universidad Nacional Mayor de San Marcos. For the statistical analysis of collected information, the CUTIC instruments by Jiménez, Alvarado and Llopis (2017) and the CDAES of Gutiérrez, Cabero and Estrada (2017) were administered. The results concluded that there is no relationship between the study variables, the Chi-square test reached a value of .060, this points to the need to include and make appropriate use of ICTs in the curricula of the university training of education students in order to contribute to the acquisition of digital competencies so that they can be used in the best possible way in their future professional development.

Article Metrics

|Abstract: 596 | PDF (Español (España)): 316 |

PlumX metrics

Author Biography

Roque Vladimir Carrión Ramos, Universidad Peruana Cayetano Heredia

Magíster en Educación, mención Docencia e investigación en Educación Superior. Universidad Peruana Cayetano Heredia. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-2299-9260; e-mail: roque.carrion@upch.pe

References

Alva, R. (2014). Las Tecnologías de Información y Comunicación como instrumentos eficaces en la capacitación del personal: el caso de la oficina nacional de procesos electorales (ONPE). (Tesis de posgrado, Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima, Perú).

Arias, M., Torres, T. & Yáñez, J. (2014) El desarrollo de competencias digitales en la educación superior. Historia y Comunicación Social, 19, 355-366. doi: https://doi.org/10.5209/rev_ HICS.2014.v19.44963

Ávila, D. & Cantú, M. (2017). Medición del uso pedagógico de las TIC en una universidad privada de Colombia. Revista Iberoamericana de Educación, 73 (2), 71-86. ISSN:1022- 6508/ISSNe:1681-5653 . doi: https://doi.org/10.35362/rie732212

Badilla, M. (2010). Análisis y evaluación de un modelo socioconstructivo de formación permanente del profesorado para la incorporación de las TIC (Tesis de posgrado, Universitat Ramon Llull. Barcelona, España).

Balarezo, B. (2016). Influencia del uso de las TIC en el proceso de inserción y desempeño de los becarios PRONABEC, Estudio de caso PUCP. (Tesis de posgrado, Pontificia Universidad Católica del Perú. Lima,Perú).

Carrera, F. & Coiduras, J. (2012). Identificación de la competencia digital del profesor universitario: un estudio exploratorio en el ámbito de las ciencias sociales. Revista de docencia universitaria, 10 (2), 273- 298. doi: https://doi.org/10.4995/redu.2012.6108

Carrión, R. (2020). Uso de las TAC y su relación con las competencias digitales en estudiantes de Educación de una universidad pública (Tesis de posgrado, Universidad Peruana Cayetano Heredia. Lima, Perú).

Castellanos, M., Nieto, Z. & Parra, H. (2018). Interpretación de las competencias digitales profesorales en el contexto universitario. Revista LOGOS CIENCIA & TECNOLOGÍA, 10 (1), 41-51. doi: 10.22335/rlct.v10i1.518

Casablancas, S. (2014). De las TIC a las TAC, un cambio significativo en el proceso educativo con tecnologías. Virtualidad, educación y ciencia, 5 (9), 106-109. Recuperado de: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/9926

Caudillo, Y. (2016). Competencia Digital en el Proceso de Apropiación de las TIC en Jóvenes de Secundaria en el Estado de Sonora, México. Propuesta de Innovación Educativa para la Mejora de las Habilidades Digitales en el Aula. (Tesis de posgrado, Universidad de Sonora. Sonora, México).

Coronado, E., Cantú, M. & Rodríguez, C. (2014). Diagnóstico universitario el uso de la sobre TIC en el proceso de enseñanza-‐aprendizaje bajo la modalidad educativa presencial en Santo Domingo. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (50), 1-14. ISSN 1135-9250. Recuperado de https://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/225/10

Published

2021-01-22

How to Cite

Carrión Ramos, R. V. . (2021). Relación entre el uso de las TAC y las competencias digitales en universitarios del Perú. Luciérnaga Comunicación, 13(25), 38–57. https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v13n25a3