Factores de riesgo y uso de internet en estudiantes universitarios de Puerto Rico y España

Authors

  • Abner José Colón Ortiz Pontificia Universidad Católica de Puerto Rico
  • Iris Nelly Ramos Rullán Pontificia Universidad Católica de Puerto Rico
  • José Antonio Marín Marín Universidad de Granada
  • José Antonio Marín Marín Universidad de Granada

DOI:

https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v13n25a2

Keywords:

Internet addiction, academic procrastination, depression; anxiety, stress, self-control

Abstract

Risk factors for internet use in university students from Puerto Rico and Spain were analyzed. The Internet Addiction Test (IAT), Brief Self-Control Scale (BSCS), Depression, Anxiety and Stress Scale (DASS-21) and Academic Procrastination Scale (APS) instruments were used for the purpose of the research. Binomial logistic regression analyzes were performed to determine how self-control, depression, anxiety and stress, and procrastination explain internet addiction (IAT) as a predictor model in university students from Puerto Rico and Spain. The results indicated that self-control predicts the Internet addiction of Puerto Rican students. Depression, anxiety and stress predict internet addiction in Spanish students. For the Total model (Spain and Puerto Rico) it was shown that the BSCS and DASS scores predict internet addiction in students from both
countries.

Article Metrics

|Abstract: 278 | PDF (Español (España)): 149 |

PlumX metrics

Author Biographies

Abner José Colón Ortiz, Pontificia Universidad Católica de Puerto Rico

Doctorado en Currículo y Enseñanza, Pontificia Universidad Católica de Puerto Rico. Autor principal, llevó a cabo el diseño y estructura del diseño de investigación. Todos los autores participaron activamente en la discusión de los resultados del trabajo, en la revisión y aprobación de la versión final del trabajo. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-2852-0038; e-mail: abner_colon@pucpr. edu” abner_colon@pucpr.edu

Iris Nelly Ramos Rullán, Pontificia Universidad Católica de Puerto Rico

Maestría en Gerencia y Liderazgo Educativo, Pontificia Universidad Católica de Puerto Rico. Desarrolló la parte del estado de la cuestión y la revisión crítica del documento al incluir la discusión de los hallazgos. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-2376-6020; e-mail: iramosrullan@pucpr.edu; iramosrullan@pucpr.edu

José Antonio Marín Marín, Universidad de Granada

Doctorado en Educación, Universidad de Granada. Fundamentó el desarrollo del trabajo de campo. Orcid: https://orcid.org/0000- 0001-8623-4796; e-mail: jmarin@ugr.es

José Antonio Marín Marín, Universidad de Granada

Doctorado en Educación, Universidad de Granada. Fundamentó el desarrollo del trabajo de campo. Orcid: https://orcid.org/0000- 0001-8623-4796; e-mail: jmarin@ugr.es

References

Antony, M. M., Bieling, P. J., Cox, B. J., Enns, M. W., & Swinson, R. P. (1998). Psychometric properties of the 42-item and 21-item versions of the Depression Anxiety Stress Scales in clinical groups and a community sample. Psychological Assessment, 10, 176–181. http://dx.doi.org/10.1037/1040-3590.10.2.176

Aznar-Díaz I, Romero-Rodríguez J-M, García-González A, Ramírez-Montoya M-S (2020). Mexican and Spanish university students’ Internet addiction and academic procrastination: Correlation and potential factors. PLoS ONE ,15(5). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0233655

Crawford, J. R., & Henry, J. D. (2003). The Depression Anxiety Stress Scales (DASS): Normative data and latent structure in a large nonclinical sample. British Journal of Clinical Psychology, 42, 111–131. http://dx.doi.org/10.1348/014466503321903544

Del Valle, M. V., Galli, J. I., Urquijo, S., & Canet Juric, L. (2019). Adaptación al español de la Escala de Autocontrol y de la Escala de Autocontrol-Abreviada y evidencias de validez en población universitaria. Revista Argentina De Ciencias Del Comportamiento, 11(2), 52–64. https://doi.org/10.32348/1852.4206.v11.n2.23413

Estela Saavedra, S. N. y Aldazábal Barbarán, K. M. (2021). Adicción a Internet asociada a depresión en estudiantes universitarios de Lima durante el período setiembre a noviembre 2020 [Tesis doctoral, Universidad Ricardo Palma]. https://repositorio.urp.edu.pe/bitstream/handle/URP/3809/ESTELASAAVEDRA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Field, A. (2018). Discovering Statistics using IBM SPSS Statistics (5th edition). Sage Publications, Estados Unidos.

García-Santillán, A. (2020). Addiction towards internet: Empirical evidence in high school students: A parametric analysis. Journal of psychological and Educational Research. 28(1), 97-124.

Lovibond, P. F., & Lovibond, S. H. (1995). Manual for the Depression Anxiety Stress Scales (2nd ed.). Book, Sydney: Psychology Foundation.

Johnson, R. y Christensen, L. (2019). Educational Research: Quantitative, Qualitative, and Mixed Approaches (7th edition). Sage Publications, Estados Unidos.

McMillan, J. H. (2015). Fundamentals of Educational Research (7 ed.). Estados Unidos: Pearson Addison Wesley.

Moura, Giovanna Barroca de, Paiva, Tamyres Tomaz, & Dominguez-Lara, Sergio. (2021). Validation of the factorial structure of the Procrastination Scale in Brazilian university students. Psicología, Conocimiento y Sociedad, 11(2), 40-54.

Polo M.I., Mendo S., León B. & Castaño E.F. (2017). Mobile abuse in university students and profiles of victimization and aggression. Addictions. 29(4), 245–255. https://doi.org/10.20882/adicciones.837PMID:28170054

Puerta-Cortés, D. X., Carbonell, X. y Chamarro, A. (2012). Análisis de las propiedades psicométricas de la versión en español del Internet Addiction Test. Trastornos Adictivos,14(4), 99-104.

Rahmatullah Haand & Zhao Shuwang (2020). The relationship between social media addiction and depression: a quantitative study among university students in Khost, Afghanistan, International Journal of Adolescence and Youth, 25(1), 780-786, https://doi.org/10.1080/02673843.2020.1741407

Román Mella, Francisca, & Vinet, Eugenia V., & Alarcón Muñoz, Ana María (2014). Escalas de Depresión, Ansiedad y Estrés (DASS-21): Adaptación y propiedades psicométricas en estudiantes secundarios de Temuco. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 23(2),179-190.

Scholten, S., Velten, J., Bieda, A., Zhang, X. and Margraf, J. (2017). Testing Measurement Invariance of the Depression, Anxiety, and Stress Scales (DASS-21) Across Four Countries. American Psychological Association, 29(11), 1376–1390 http://dx.doi.org/10.1037/pas0000440

Steel, P. (2007). The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological Bulletin, 133, 65–94. http:// dx.doi.org/10.1037/0033-2909.133.1.65

Tangney, J. P., Baumeister, R. F., & Boone, A. L. (2004). High self-control predicts good adjustment, less pathology, better grades, and interpersonal success. Journal of personality, 72(2), 271–324. https://doi.org/10.1111/j.0022-3506.2004.00263.x

Yockey R. D. (2016). Validation of the Short Form of the Academic Procrastination Scale. Psychological reports, 118(1), 171–179. https://doi.org/10.1177/0033294115626825

Young, K. S. (1998). Internet addiction: the emergence of a new clinical disorder. Cyberpsychology & Behavior, 1(3), 237-244.

Young, K., & Rogers, R. (2017). Internet addiction test manual.

Young, K., & Rogers, R. (2009). The Relationship Between Depression and Internet Addiction. Cyberpsychology & Behavior, 1(1), 25-28. https://doi.org/10.1089/cpb.1998.1.25

Published

2021-01-22

How to Cite

Colón Ortiz, A. J. ., Ramos Rullán, I. N. ., Marín Marín, J. A. ., & Marín Marín, J. A. . (2021). Factores de riesgo y uso de internet en estudiantes universitarios de Puerto Rico y España. Luciérnaga Comunicación, 13(25), 24–37. https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v13n25a2