Agro-narratives. University newspaper for the development of writing skills and critical thinking in students of Agricultural Sciences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v12n23a9

Keywords:

Education, newspapers, writing, critical thinking, competencies.

Abstract

The impact of the university newspaper “Agro- Relatos” is evaluated, a strategy generated to develop the writing and critical thinking skills of Agronomy students, Agro-Forestry Engineering and Zootechnics. For this purpose, a representative sample of 50 works was selected, in three consecutive student cohorts. A rubric related to the components: writing skills and critical was used. The results were compiled in frequency tables by ranges of 20 points, according to the accomplishment of each quality. Through the analysis, it was possible to confirm that the publication of the narratives on the virtual newspaper was a high motivation for students and impacted positively on the evaluated competencies.

Article Metrics

|Abstract: 387 | PDF (Español (España)): 178 | HTML (Español (España)): 38 |

PlumX metrics

Author Biography

Luz Elena Santacoloma Varón, Universidad Nacional Abierta y a Distancia-UNAD

Zootechnician, Master in Environmental Management for Sustainable Development, Doctor in Sustainable Development, Associate Professor at Universidad Nacional Abierta y a Distancia-UNAD. Bogotá, Cundinamarca, Colombia.

References

Alcázar, P. & Villamizar, C. (2006). Barranquilla: En busca de las agendas perdidas. Revista investigación y desarrollo, 14, 372-389. Recuperado de https://www.redalyc.org/html/268/26814207/

Betancourth Zambrano, S. (2015). Desarrollo del pensamiento crítico en docentes universitarios. Una mirada cualitativa. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 44, 238-252. Recuperado de http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/627/1162

Buxarrais, M. (2016). Redes sociales y educación. Education in the knowledge 17 (2), 15-20. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/5355/535554762002.pdf

Causado, R., Santos, B., Calderón, I. (2015). Desarrollo del pensamiento crítico en el área de Ciencias Naturales en una escuela de secundaria. Revista Facultad de Ciencias Universidad Nacional de Colombia, Sede Medellín, 4 (2), 17-42. Recuperado de https://revistas.unal.edu.co/index.php/rfc/article/view/51437/54884

Carlino, P (2006). Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, FCE

Castor Paniagua, L. (2018). Historia de los periódicos universitarios. El caso de la Universidad Autónoma de Santo Domingo-UASD. LUCIÉRNAGA, 9(18). Recuperado de https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/luc/article/view/1261

Cubides, H. (2004). Formación del sujeto político. Escuela, medios y nuevas tecnologías de la comunicación y la información”, en Laverde, M. C.; Daza, G., y Zuleta, M., Debates sobre el sujeto. Perspectivas contemporáneas, Bogotá, Universidad Central, DIUC, Siglo del Hombre Editores.

Ennis, R. H. (2008). Nationwide testing of critical thinking for higher education: Vigilance required. Teaching Philosophy, 31(1), 1-26

Guzmán, S y Sánchez. P. (2006). Efectos de un programa de capacitación de profesores en el desarrollo de habilidades de pensamiento crítico en estudiantes universitarios en el Sureste de México. Revista Electrónica de Investigación Educativa. 8(2), 1-17. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/redie/v8n2/v8n2a2.pdf

Hoyos, G. (2011). Educación y ética para una ciudadanía Cosmopilita. 55, 191-203. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=FcQoc_oLjDM

López, G. (2012). Pensamiento crítico en el aula. Docencia e Investigación: revista de la Escuela Universitaria de Magisterio de Toledo, 37(22), 41-60. Recuperado de https://ruidera.uclm.es/xmlui/handle/10578/9053

Lugo, M.T. (2008). Las políticas TIC en la educación de América Latina. Tendencias y experiencias. Revista Fuentes, 10, 52-68. Recuperado de https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/32395

Navarro, L (2010). Una reflexión sobre los medios ciudadanos: esferas públicas, movilizadores de identidades y contra identidades de los sujetos políticos en Colombia. Encuentros 15 (2), 33-44. Recuperado de http://repositorio.uac.edu.co/handle/11619/1184

Ossa, C., Palma, M., Lagos, N., Quintana, I, Diaz, C (2017). Análisis de instrumentos de medición del pensamiento crítico. Ciencias Psicológicas 11 (1), 19 – 28. Recuperado de http://www.scielo.edu.uy/pdf/cp/v11n1/1688-4221-cp-11-01-00019.pdf

Oliveras, B & Sanmartí N. (2009). La lectura como medio para desarrollar el pensamiento crítico en 8a convención nacional y 1a internacional de profesores de ciencias naturales. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/eq/v20s1/v20s1a5.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2013). Enfoques estratégicos sobre las TIC en educación en América latina y el caribe 2013. Recuperado 4 de diciembre de 2016 de http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/images/ticsesp.pdf

Paul, R., & Elder, L. (2005). Estándares de competencia para el pensamiento crítico. Estándares, Principios, Desempeño, Indicadores y Resultados. Con una Rúbrica Maestra en el Pensamiento Crítico. Fundación para el pensamiento crítico

Ortiz, E (2015). Actividades y tareas de Escritura Académica en el Contexto Universitario (pregrado) Ikala, revista de lenguaje y cultura. 20 (3), 343- 358. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/2550/255042795005.pdf

Sánchez, J., Brito, N. (2015). Desarrollo de competencias comunicativas, mediante la lectura crítica, escritura creativa y expresión oral. Revista Encuentros, Universidad Autónoma del Caribe, 13 (1), 117-141. Recuperado de http://repositorio.uac.edu.co/handle/11619/2083?show=full

Saiz, C & Fernández, S. (2012). Pensamiento crítico y aprendizaje basado en problemas cotidianos. Revista de Docencia Universitaria 10 (3), 325 – 346. Recuperado de http://red-u.net/redu/files/journals/1/articles/296/public/296-1668-1-PB.pdf

Zemelman, H. Pensar teórico y pensar epistémico (2004). Los retos de las ciencias sociales latinoamericanas. Instituto Pensamiento y cultura en América Latina, México.

Published

2020-01-24

How to Cite

Santacoloma Varón, L. E. (2020). Agro-narratives. University newspaper for the development of writing skills and critical thinking in students of Agricultural Sciences. Luciérnaga Comunicación, 12(23), 174–189. https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v12n23a9