Analysis of the experiences of the Chaski Microcines Network (Peru) and London Worldwrite Wordbytes, in the development of the audiovisual sector

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v12n23a4

Keywords:

Creatives Industries, creative cities, film or audiovisual organizations, upper ground, middle ground, underground.

Abstract

The principal objective of the article is analyses the role of the middle ground film organizations although the experiences of two particulars cases which are the Chaski Group (Lima) y Worldwrite (London). To achieve this, the objectives and strategies proposed by each organization are analyzed within their training programs for exploitation and exploration of content. The organizations analyzed reflect the maturation of each of the creative cities where they live and coincide in the search for development of a new creative class, building more critical and creative audiences from the exploitation of new audiovisual content. Two organizations that have pursued their objectives through training programs such as the Community Film Workshop of the Microcines Network (Chaski) and the television program Wordbytes (Worldwrite).

Article Metrics

|Abstract: 519 | PDF (Español (España)): 235 | HTML (Español (España)): 83 |

PlumX metrics

Author Biography

Katherine Díaz Cervantes

Master in Cultural Management in the University of Barcelona, with specialization in World Heritage and Cultural Projects for development in the University of Barcelona. Bachelor degree in Comunication for development in the Pontifical Catholic University of Peru. Researcher and cultural
manager in audiovisual projects and audiovisual archives management.

References

Battles of Ideas Festival. (2020). Recuperado el 30 de Octubre de 2020, de https://www.battleofideas.org.uk/

Casani, F., Rodríguez-Pomeda, J., & Sánchez, F. (2012). Los nuevos modelos de negocio en la economía creativa: Emociones y redes sociales. Universia Business Review(33), 48-99. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=43323186003

Cinencuentro. (8 de Enero de 2020). 51 películas peruanas se estrenaron el 2019. Recuperado el 24 de Octubre de 2020, de Cinencuentro Web Site: https://www.cinencuentro.com/2020/01/08/50-peliculas-peruanas-se-estrenaron-el-2019/

Cohendet, P., Grandadam, D., & Simon, L. (2009). Economics and the ecology of creativity: evidence from the popular music industry. International Review of Applied Economics, 709-722. doi:https://doi.org/10.1080/02692170903239879

Cohendet, P., Grandadam, P., & Simon, L. (2010). The Anatomy of the Creative City. Industry and Innovation, 91-111. doi:https://doi.org/10.1080/13662710903573869

Cohendet, P., Grandadam, P., & Simon, L. (2011). Rethinking urban creativity: Lessons from Barcelona and Montreal. ElServier, 151-158. doi:https://doi.org/10.1016/j.ccs.2011.06.001

DAFO: Dirección del Audiovisual, la Fonografía y los Nuevos Medios. (6 de diciembre de 2017). Recuperado el 24 de Octubre de 2020, de http://dafo.cultura.pe/ministerio-de-cultura-reconocera-a-87-empresas-cinematograficas-de-todo-el-peru-en-ceremonia-de-premiacion/

El Peruano. (9 de Diciembre de 2019). Nueva ley impulsará cine peruano. Recuperado el 29 de Octubre de 2020, de https://elperuano.pe/noticia/87379-nueva-ley-impulsara-cine-peruano

Florida, R. (2010). La clase creativa. La transformación de la cultura del trabajo y el ocio en el siglo XXI. Barcelona: Paidós.

Grupo Chaski. Comunicación Audiovisual. (2020a). Nosotros. Recuperado el 24 de Octubre de 2020, de Grupo Chaski Comunicación Audiovisual Web site: http://www.grupochaski.org/web/nosotros/

Grupo Chaski. Comunicación Audiovisual. (2020b). Producción Cinematográfica. Recuperado el 24 de Octubre de 2020, de Grupo Chaski. Comunicación Audiovisual Web site: http://www.grupochaski.org/web/produccion-cinematografica/

Grupo Chaski. Comunicación Audiovisual. (2020c). Convocatoria «Chancchando Sueños». Recuperado el 2020 de Octubre de 30 , de http://www.grupochaski.org/web/convocatoria-chacchando-suenos/

Hall, P. (2000). Creative Cities and Economic Development. Urban Studies, 37(4), 639-649. doi:https://doi.org/10.1080/00420980050003946

Laundry, C. (2000). The Creative City. A Toolkit for Urban Innovators. London: Earthscan.

Lopera Rueda, J. (2020). Prácticas, saberes y apropiación del medio audiovisual en los colectivos de comunicación comunitaria de la ciudad de Medellín. LUCIÉRNAGA, 11(22), 70-83. doi:https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v11n22a2

Malik, S., Chapain, C., & Comunian, R. (2017). Rethinking cultural diversity in the UK film sector: Practices in community filmmaking. Sage Journals, 24(3), 308-329. doi:https://doi.org/10.1177/1350508416689094

Programa Ibermedia. (2020). Perú empieza el 2020 estrenando su nueva Ley de Cine. Recuperado el 29 de Octubre de 2020, de https://www.programaibermedia.com/peru-empieza-el-2020-estrenando-su-nueva-ley-de-cine/

RPP: Radio Programas del Perú. (01 de Septiembre de 2017). PCM aprobó proyecto para nueva Ley de Cine. Lima, Lima, Peru. Recuperado el 24 de Octubre de 2020, de https://rpp.pe/cine/peru/pcm-aprobo-proyecto-para-nueva-ley-de-cine-noticia-1074038.?ref=rpp

Scott, A. J. (2006). Creative Cities: Conceptual Issues and Policy Questions. Journal of Urban Affairs, 28(1), 1-17. doi:https://doi.org/10.1111/j.0735-2166.2006.00256.x

Talavera, J. (2017). Film production in Europe. Production volume, co-production and worldwide circulation. Strasbourg: European Audiovisual Observatory. Recuperado de https://rm.coe.int/filmproductionineurope-2017-j-talavera-pdf/1680788952

Vidaechea, J. (2013). U+3(i). Espacios para la emergencia y la fertilización de la creatividad: el caso de los festivales audiovisuales de Barcelona. Tesis para la obtención de Máster Oficial en Gestión Cultural, Universidad de Barcelona. Recuperado de http://hdl.handle.net/2445/47907

Vidaechea, J., & Pareja-Eastaway , M. (2017). Outlining spaces for the emergence and fertilization of creativity: the case of audiovisual festivals in Barcelona. En M. Wagner, J. Valls-Pasola, & T. Burger-Helmchen (Edits.),

The Global Manahgement of Creativity (págs. 82-96). New York, Estados Unidos: Routledge.

Worldwrite. (2020a). About us. Recuperado el 24 de Octubre de 2020, de WorldWrite Web Site: https://www.worldwrite.org.uk/about/

Worldwrite. (2020b). Opportunities: Volunteering and training. Recuperado el 24 de Octubre de 2020, de Worldwrite Web Site: https://www.worldwrite.org.uk/volunteering/

Worldwrite. (2020c). Our Impact. Recuperado el 30 de Octubre de 2020, de https://www.worldwrite.org.uk/about/our-impact/

Worldwrite. (2020d). About us: Partners & Sponsors. Recuperado el 24 de Octubre de 2020, de Worldwrite Web Site: https://www.worldwrite.org.uk/about/sponsors/

Published

2020-01-24

How to Cite

Díaz Cervantes, K. (2020). Analysis of the experiences of the Chaski Microcines Network (Peru) and London Worldwrite Wordbytes, in the development of the audiovisual sector. Luciérnaga Comunicación, 12(23), 85–100. https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v12n23a4