Education and ICT. Uses of Google Plus in teaching – learning process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v9n18a3

Keywords:

ITC, Google Plus, teaching, learning.

Abstract

The general purpose of this research was to understand the “actual uses of the social network called Google Plus, in a teaching-learning experience at the University level”, its interpretative focus, based on a simple case study.

The uses established the existing relationships between what the teacher prepares and what is carried out. Findings show that, regarding the planning and execution of this experience, Google Plus was used mainly with communicative purposes between the teacher and the student. However, during execution, such interactions emerged in other spaces. Finally, it is concluded that it is necessary to continue structuring educational projects through social networking sites like Google Plus, using its applications with pedagogical and didactic intentions.

Article Metrics

 Abstract: 605  PDF (Español (España)): 324 

PlumX metrics

Author Biography

Karolaim Gutiérrez Valencia, Universidad Tecnológica de Pereira.

Magíster en Educación. Docente, Universidad Tecnológica de Pereira. Email: kagutierrez@utp.edu.co

References

Blasco, T., & Otero, L. (2008). Técnicas conversacionales para la recogida de datos en investigación cualitativa: La entrevista. Nure Investigación, 33. Disponible en: http://www.nureinvestigacion.es/FICHEROS_ADMINISTRADOR/F_METODOLOGICA/formet_332622008133517.pdf

Cabero, J. (1992b). Los medios en los centros de enseñanza: la experiencia española, en CMIDE: Cultura, educación y comunicación, Sevilla: Ayuntamiento de Sevilla, 65-76

Castells, M. (2000). Internet y la sociedad red. Lección

naugural del programa de doctorado sobre la sociedad de la información y el conocimiento. Universitat Oberta de Catalunya. Obtenido de http://www.uoc.edu/web/cat/articles/castells/print.html

Coll, C., & Monereo, C. (2008). Psicología de la educación virtual. Aprender y enseñar con las tecnologías de la información y la comunicación. Madrid, España: Ediciones

Morata S.L. Coll, C., Mauri, T., & Onrubia, J. (2008).

Análisis de los usos reales de las TIC en contextos educativos formales: una aproximación socio–cultural. Revista electrónica de investigación educativa. Vol. 10 (1). Obtenido de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1607-0412008000100001&script=sci_arttext

Coll, C., Onrubia, J., & Mauri, T. (2007). Tecnología y prácticas pedagógicas: las TIC como instrumentos de mediación de la actividad conjunta de. 38(3), 377-400. Universitat de Barcelona, España.

Erickson, F. (1986). Qualitative Research Methodology for Research in EducationalEnvironments. Handbook of Research on Teaching. Michigan University.

González, D., Bermeo, H. P., & Ortiz Lugo, G. (2011). Uso de la Web 2.0 como herramienta de apoyo para investigación

formativa en entornos universitarios. Caso: Facebook. . México. Obtenido de http://www.virtualeduca.info/fveduca/es/mexico20111

López de la Madrid, D. (2013). De las interacciones y las tecnologías invisibles. Obtenido de http://pensandoentic.net/ptic/sobreluisdavidtobon/

Martínez, G. (2012). Redes sociales y ventaja de su uso educativo. Revista Creatividad y Sociedad. Vol 21.

Ministerio de Educación Nacional. (2010). Obtenido de http://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/w3-article-310158.html

Ministerio de TIC. (s.f.). Computadores para Educar. Obtenido de http://www.computadoresparaeducar.gov.co/

Salinas, J. (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. http://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/w3-article-310158.html

Stake, R. (1999). Investigación con estudio de casos. Madrid, España: Morata.

UNESCO Institute for Information Technologies (2012). Pedagogies of media and information lietracies.

Yin, R. (1998). El método de casos. Una estrategia de investigación. 47-54. Instituto Tecnológico de Massachusetts.

Zapata, M. G. (2014). Ambientes Educativos Cibermultimediales y el Aprendizaje Autónomo. Revista Luciérnaga/Comunicación, Año 6, N12. Págs. 46-53. Disponible en: http://www.politecnicojic.edu.co/images/downloads/publicaciones/revista-luciernaga/luciernaga-12/pdf/4-ambientes_educativos.pdf

Published

2017-07-26

How to Cite

Gutiérrez Valencia, K. (2017). Education and ICT. Uses of Google Plus in teaching – learning process. Luciérnaga Comunicación, 9(18). https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v9n18a3