Students first enroll and learn mathematics immersed in the affective domain. A complex system

Authors

  • Fernando Ulpiano Pantoja Agreda Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid

DOI:

https://doi.org/10.33571/teuken.v12n19a7

Keywords:

educational system, emotional development, interdisciplinary approach, complex system, mathematics

Abstract

The present work proposes a simple structure of a complex system between the Learning of Mathematics (AM) and First Enrollment Students (EPM) of the National Open and Distance University (UNAD) in period II of 2018, immersed in the Affective Domain (DA); It is intended to identify the relationships between EPM / AM immersed in the components of the DA. The methodology corresponds to a mixed approach, exploratory design, triangulation method. A positive trend is observed in the factors beliefs and attitudes both “towards oneself” and “towards mathematics”; in emotions the result is negative in both directions; which is interpreted as an imbalance in the system, which requires an interdisciplinary intervention aimed at supporting the student's life project.

Author Biography

Fernando Ulpiano Pantoja Agreda, Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid

Ingeniero Mecánico, Magíster en Gestión Energética Industrial, y estudiante de Doctorado en Pensamiento Complejo. Profesor de Diseño de Sistemas de Manufactura en el Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid y Tutor de Ciencias Básicas en la Universidad Nacional Abierta y a Distancia, UNAD.

References

Arias G., W. L. (2013). Teoría de la inteligencia: una aproximación neuropsicológica desde el punto de vista de Lev Vigotsky. Cuadernos de Neuropsicología, 7(1), 22–37. https://doi.org/10.7714/cnps/7.1.201

Cárdenas L., J. A.; Caballero C., A. y Gómez, R. (2014). La evaluación del dominio afectivo en matemáticas. Revista INFAD De Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology., 7(1), 333–342. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v7.804

Cardona S., B. L.; Ramírez E., M. E. y Tamayo M., M. B. (2011). El estudiante recién llegado en el escenario universitario. Revista Lasallista de investigación, 8(2), 76–88. http://repository.unilasallista.edu.co/dspace/bitstream/10567/381/1/76-88.pdf

Carretero, M. (2005). Psicología Educativa. Aique Grupo Editor S.A.

CualSoft Consultores. (s.f.). Métodos Mixtos. Análisis Cuantitativo-Cualitativo. http://cualsoft.com/wp-content/uploads/2020/03/M%C3%A9todos-Mixtos-con-MAXQDA-2020.pdf

Detrinidad, E. (2018). Análisis Factorial Exploratorio y Confirmatorio aplicado al modelo de secularización propuesto por Inglehart-Norris. Periodo 2010-2014 (Estudio de caso España, Estados Unidos, Alemania, Holanda) WSV. 10.13140/RG.2.2.21000.26889.

Espejo, R. (2010). Algunos aspectos de la educación compleja. Revista de la Universidad Bolivariana, 9(25), 119-135. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-65682010000100007.

Gil, N.; Blanco, L., y Guerrero, E. (2005). El dominio afectivo en el aprendizaje de las Matemáticas. Una revisión de sus descriptores básicos. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, (2), 15–32. http://files.roshimat.webnode.es/200000132-5f344602f0/Documento 10.pdf

Ibarra C., E. y Porter G., L. (Comp.) (2014). El libro de la universidad imaginada. Hacia una universidad situada entre el buen lugar y ningún lugar. Universidad Autónoma Metropolitana.

Jaramillo N., L. M. (2019). Las ciencias naturales como un saber integrador. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (26), 199-221.

Martínez-Gómez, M. y Marín-García, J. A. (2009). Como medir y guiar cambios hacia entornos educativos más motivadores. Formación Universitaria, 2(4), 3–14. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062009000400002

Morin, E. (1980). El Método II. La vida de la vida. Edit. Seuil.

Morin, E. (1984). Ciencia con Conciencia. Anthropos.

Morin, E. (1999). El paradigma de la complejidad. En Introducción al pensamiento complejo (89-110). Gedisa.

Núñez-Peña, M. I.; Bono, R. y Suárez-Pellicioni, M. (2015). Evaluación formativa en educación superior: impacto en estudiantes con ansiedad a las matemáticas. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 196,135-141. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.07.023

Pantoja A., F. (2020a). Lógica del tercero incluido; un ejercicio realizado con una estudiante ciega. Revista Politécnica, 16(32), 77–86. https://doi.org/10.33571/rpolitec.v16n32a7

Pantoja A., F. (2020b, noviembre). La complejidad y el dominio afectivo como actores de retención y permanencia en la UNAD [ponencia]., VII Encuentro Interzonal de Investigación y IV Encuentro Internacional de E-Investigación. Universidad Nacional Abierta y a Distancia – UNAD.

Pascuas-Rengifo, Y.; García-Quintero, J., y Mercado-Varela, M. (2020). Dispositivos móviles en la educación: tendencias e impacto para la innovación. Revista Politécnica, 16(31), 97–109. https://doi.org/10.33571/rpolitec.v16n31a8

Pozzoli, M. T. (2006). El sujeto de la complejidad. La construcción de un modelo teórico transdisciplinar (eco-psico-socio-histórico-educativo). Polis, 5(15), 1-16.

Ramírez, L. A. (2002). Teoría de Sistemas. Universidad Nacional de Colombia Sede Manizales.

Soler C., S. F., y Soler Pons, L. (2012). Usos del coeficiente alfa de Cronbach en el análisis de instrumentos escritos. Revista Médica Electrónica, 34(1), 01–06.

Terrones R., A. (2018). Pensamiento dominante, educación y medios de comunicación. Sophia: colección de Filosofía de la Educación, 24(1), 313-336.

Velázquez N., Y., & González M., M. A. (2017). Factores asociados a la permanencia de estudiantes universitarios: caso uamm-uat. Revista de La Educación Superior, 46(184). https://doi.org/10.1016/j.resu.2017.11.003

Vergara, S. (2018). Dominio afectivo y aprendizaje de las matemáticas en estudiantes de primera matrícula UNAD, CEAD Medellín 2017 [Trabajo de grado, Universidad Nacional Abierta y a Distancia]. Archivo digital. https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/18158/43678108.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Published

2021-12-20

How to Cite

Pantoja Agreda, F. U. (2021). Students first enroll and learn mathematics immersed in the affective domain. A complex system. Teuken Bidikay - Revista Latinoamericana De Investigación En Organizaciones, Ambiente Y Sociedad, 12(19), 231–242. https://doi.org/10.33571/teuken.v12n19a7