Quality of sustainable tourism from the customer perspective

Authors

  • María Macarena Suárez Blanco Universidad Católica del Uruguay Dámaso Antonio Larrañaga

DOI:

https://doi.org/10.33571/teuken.v12n18a9

Keywords:

Sustainable tourism, tourism quality, tourism development, tourism selective attention

Abstract

Due to its economic importance in Uruguay, tourism should be a sustainable activity for the profitability of companies and ecology and culture; even from the perspective of the green economy, it should also be so for society in general and the community. Today, the tourist demands quality proposals, which means that in addition to providing accommodation, gastronomy, and entertainment services, tourism must consider all the factors above, without which full-service satisfaction would not be achieved. The client's decision-making will be better to the extent that the alternatives are ranked.

Author Biography

María Macarena Suárez Blanco, Universidad Católica del Uruguay Dámaso Antonio Larrañaga

Contadora Pública de la Universidad Católica del Uruguay Dámaso Antonio Larrañaga; postgraduada en Comunicación Organizacional (UCUDAL) y estudiante de Maestría en Estudios Organizacionales en la UCUDAL. Es consultora y tallerista en inclusión financiera, Integrante de la cátedra de Economía UCUDAL y del Grupo de investigación Gestión de intangibles, turismo, comunicación organizacional, (UCUDAL).

References

Allen, R. (2009). Creating an internal communications strategy from scratch - where do you start? Melcrum Publishing.

Amado, A. (2008). Auditoría de comunicación: un método de análisis de las comunicaciones públicas. La Crujía ediciones.

Amat, O. y Campas, F. (2011). Contabilidad, control de gestión y finanzas de hoteles: con casos prácticos resueltos. Profit.

Arocena, J. (2010). Las Organizaciones Humanas. De la racionalidad mecánica a la inteligencia organizacional. Grupo Magro editores.

Barcos, S. (2009). Una aproximación teórica práctica al estudio de las organizaciones turísticas y su administración. Ediciones Haber

Brandolini, A. y González, M. (2009). Comunicación Interna. La Crujía.

Capece, G. (1997). Turismo sostenido y sustentable. Una visión holística. Agencia periodística CID.

Costa, J. (2009). Imagen corporativa en el Siglo XXI: la auditoría estratégica global. La Crujía.

Escudero, M. (2011). Gestión comercial y servicio de atención al cliente. Editorial Paraninfo.

Figueroa, M. (2011). Fidelización de clientes: concepto y perspectiva contable. Tec Empresarial, 5(3), 29-35.

Gemelli, A. (2008). Estrategia de Turismo sustentable. Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo – PNUD.

Gómez, V. (1997). Planificación Económica del Turismo: de una estrategia masiva a una artesanal (1ª ed.). Trillas.

Hetter, K. (2013, 22 de marzo). El dilema de las toallas de los hoteles: ¿cambiar o reutilizar? Expansión. http://expansion.mx/planetacnn/2013/03/22/el-dilema-de-las-toallas-de-los-hoteles-cambiar-o-reutilizar

Kotler, P., Bowen, J., Makens, J., García, J. y Flores, J. (2011). Marketing turístico. Pearson educación.

Kreps, G. (1995). La comunicación en las organizaciones. Addison – Wesley Iberoamericana.

Krugman, P. (2010, 25 de abril). Cómo construir una economía verde. El País. https://elpais.com/diario/2010/04/25/negocio/1272201265_850215.

Lane, B. (1994). Sustainable rural tourism strategies: A tool for development and conservation. Journal of sustainable tourism, 2(1-2), 102-111.

Macchi, F. (2017, 4 de febrero). Dunas en Uruguay: una costa vulnerable. El Observador. https://www.elobservador.com.uy/dunas-uruguay-una-costa-vulnerable-n1025856

March, J. y Simon, A. (1994). Teoría de las organizaciones. Editorial Ariel.

Organización Mundial del Turismo – OMT (1995). Carta de turismo sostenible. Conferencia Mundial de Turismo Sostenible. https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/unwtodeclarations.1995.21.15.1

Organización Mundial del Turismo – OMT (2004). Turismo sustentable. http://sdt.unwto.org/es/content/definicion

Turismo rural: alojamiento y estancias turísticas en Uruguay. (2013, 20 de septiembre). Portal de América. https://www.portaldeamerica.com/blogdeviajes/index.php/item/290-turismo-rural-alojamiento-y-estancias-turisticas-en-uruguay

Porter, M. (2009). Ser competitivo. Ediciones Deusto.

Ministerio de Turismo y Deporte del Uruguay – MINTUR (2009, junio). Plan Nacional de Turismo Sostenible. Gobierno de Uruguay. http://apps.mintur.gub.uy/Plantur/components/Plan%20Turismo%20Sostenible_final.pdf

Vega, R. y Rajovitzky, A. (2014). Contabilidad Ambiental. Editorial Académica Española.

Published

2021-06-01

How to Cite

Suárez Blanco, M. M. (2021). Quality of sustainable tourism from the customer perspective. Teuken Bidikay - Revista Latinoamericana De Investigación En Organizaciones, Ambiente Y Sociedad, 12(18), 179–196. https://doi.org/10.33571/teuken.v12n18a9

Issue

Section

Artículos