Internet, uses and risks. A vision from the training of students, parents and teachers.
DOI:
https://doi.org/10.33571/teuken.v9n12a8Keywords:
teacher training, computer risks, internet and its usesAbstract
In order to describe the training of students, parents and teachers of General Media Education in the use of the Internet and its risks, a questionnaire was prepared and applied at the Liceo “Bolivariano Alberto Carnevali” in Libertador municipality of Mérida state, Venezuela. Due to its validity and reliability, it was possible to know that there is a low level of training of the respondents in the subject of computer risks; Being exposed to unreliable information, dispersion when navigating and contact with unknown. The research is pertinent to know that there is no compliance with the guidelines proposed by the State in the use of Information and Communication Technologies and Internet as an integrating axis, leading to lines of work to implement programs towards the proper use and consent of these tools.Article Metrics
Abstract: 720 PDF (Español (España)): 464PlumX metrics
References
ALBERO, Magdalena (2002). Adolescentes e Internet. Mitos y realidades de la sociedad de la información. En: Revista de Estudio de Comunicación N° 13. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona. Pp. 35-42.
CONATEL (2016). Informe de las cifras del sector telecomunicaciones. IV trimestre 2016. Disponible en Internet: http://www.conatel.gob.ve/informe-cifras-del-sector-cuarto-trimestre-2015/ Consultado 15.04.16.
ESPAÑA, Carmelo (2010). TIC: seguridad e Internet en la Educación. Disponible en Internet: http://www.eumed.net/libros/2011d/1051/index.htm Consultado 04.10.12.
HERNÁNDEZ, Rafael (2002). Contribuciones al análisis estadístico: coeficiente Cvp y Cvc. 1ª ed. Mérida: Universidad de Los Andes –
IESINFO (Instituto de Estudios en Informática). 114 pp.
HIRALDO, Reyna (2009). Uso educativo de Internet en las instituciones de educación superior de la provincia de Santiago de los Caballeros, de la República Dominicana (Tesis doctorado). Universidad Estatal a Distancia, República Dominicana.
MÁRQUEZ, Neila Karina y MOUSALLI-KAYAT, Gloria María. (2013). Formación de estudiantes, padres y docentes en relación al uso de Internet y sus riesgos. (Tesis de Maestría). Universidad de Los Andes, Mérida, Venezuela.
SPIGEL, Alejandro (Coord). (2007). Nuevas tecnologías, saberes, amores y violencia: construcción de identidades dentro y fuera de la escuela. Buenos Aires: Novedades Educativas. 265 pp.
VENEGAS, María (2004). El concepto pedagógico “Formación” en el universo semántico de la educación. En: Revista Educación N° 28. San José: Universidad de Costa Rica. pp. 13-28. Disponible en Internet: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44028202. Consultado 23.10.12
VENEZUELA. Instituto Nacional de Tecnología de la Comunicación (2009). Estudio sobre hábitos seguros en el uso de las TIC por niños y adolescentes y E-confianza de sus padres. Disponible en Internet: http://aui.es/IMG/pdf_estudio_habitos_seguros_menores_y_econfianza_padres_versionfinal_accesible_inteco.pdf Consultado 20.12.10
VENEZUELA. Canaima Educativo. (2016). Disponible en Internet: http://www.canaimaeducativo.gob.ve Consultado 01.06.16
VENEZUELA. Constitución de la República Bolivariana de Venezuela. (2009). Gaceta Oficial N° 5,453 de 2012. Caracas: art. 108 y 110
VENEZUELA. República Bolivariana de Venezuela. (2000). Gaceta Oficial N° 36.955 de 2000. Caracas: Decreto 825, art. 1, 5, 8
VENEZUELA. Asamblea Nacional de la República Bolivariana de Venezuela. (2001). Gaceta Oficial N° 37.131 de 2001. Caracas: art. 6,26
VENEZUELA. Asamblea Nacional de la República Bolivariana de Venezuela (2009). Gaceta Oficial N° 5.929 de 2009. Caracas: art. 3, 4
VENEZUELA. Asamblea Nacional de la República Bolivariana de Venezuela. (2000). Gaceta Oficial N° 36.920 de 2000. Caracas: art. 5, 12
VENEZUELA. Ministerio del Poder Popular para la Educación. (2006). Plan de formación docente “Uso Educativo de las Tecnologías de la Información y la Comunicación 2007-2013”. Caracas.