Logic of the included middle; an exercise carried out with a blind student

Authors

  • Fernando Ulpiano Pantoja-Agreda Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid

DOI:

https://doi.org/10.33571/rpolitec.v16n32a7

Keywords:

Higher education, Education, Logic, Mathematical logic, Social and human sciences

Abstract

This article corresponds to a practical experience on the difficulties experienced in higher education by a blind student, from the mathematical logic course, raised with a philosophy of complex thought and logic of the third party included; the methodology adopted is part of the protocol established by the educational institution and is adapted to the real conditions by the interdisciplinary support team, in search of the student achieving the proposed objectives; the problem corresponds to the learning of graphic concepts in mathematical logic for its adequate performance; Such compliance is evidenced by the assessment issued by the virtual tutor, online evaluation and support tutor; As a result, the score of 3.8 out of 5 is highlighted, in conclusion it is understood that blindness should not be a cause of obstacle in the student's life project.

Este artículo corresponde a una experiencia práctica, sobre las dificultades vivenciadas en la enseñanza superior de una estudiante ciega, desde el curso lógica matemática, planteadas con filosofía de pensamiento complejo y lógica del tercero incluido; la metodología adoptada es parte del protocolo establecido por la institución educativa y se adapta a las condiciones reales por el equipo interdisciplinario de apoyo, en busca de que la estudiante logre los objetivos propuestos; el problema corresponde al aprendizaje de los conceptos gráficos en lógica matemática para su  adecuado desempeño; dicho cumplimiento se evidencia mediante la valoración emitida por el tutor virtual, evaluación en línea y tutor de apoyo; como resultados se resalta la nota de 3.8 sobre 5, en conclusión se entiende que la ceguera no debe ser causal de obstáculo en el proyecto de vida de la estudiante.

Article Metrics

 Abstract: 329  PDF (Español (España)): 172  HTML (Español (España)): 394 

PlumX metrics

Author Biography

Fernando Ulpiano Pantoja-Agreda, Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid

References

Cuturi, L. F., Aggius-Vella, E., Campus, C., Parmiggiani, A., & Gori, M. (2016). From science to technology: Orientation and mobility in blind children and adults. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 71, 240–251. https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2016.08.019

Ruano, J. C. (2017). Filosofía , Educación Y Buen Vivir : Un Abordaje Polilógico a La. Mamakuna, 86–93. http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/145

https://doi.org/10.1590/S0104-40362018002601487

Contreras Hernández, A., & Morandín Ahuerma, I. (2016). Creatividad y Sustentabilidad. Rinderesu, 1(1), 49–63.

Artidiello, M. (2017). Características de la docencia transdisciplinaria : desarrollo de instrumentos para evaluarla Characteristics of Transdisciplinary Teaching : Development of Instruments to Evaluate it. 42(2), 19–36.

Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=87052388003

Ruano, C. (2016). Una perspectiva transdisciplinar y biomimética de la educación para la ciudadanía mundial.

Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35646429012

Nicolescu, B. (2013). La necesidad de la transdisciplinariedad en la educación superior. Trans-Pasando Fronteras, 3, 23–30.

Candiloro, H. J. (2011). La lógica del tercero incluido, Instantes y Azares. Escrituras Nietzscheanas, 9(2011), ISSN: 1666-2489, ISSN (en línea): 1853-2144, pp. 95-109 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3906884

Hurtado, T., & Agudelo, A. (2014). Inclusión educativa de las personas con discapacidad en Colombia. Revista CES Movimiento y Salud, 2(1), 45–55.

http://riberdis.cedd.net/handle/11181/4889

Ministerio de Educación. (2012). INCI Instituto nacional para ciegos. 1–19. http://www.inci.gov.co/

Área de gestión e innovación tecnopedagógica de cursos y recursos educativos. (2017). Pautas de accesibilidad web en los cursos y recursos educativos digitales de la unad con apoyo de tecnologías de inclusión para personas con discapacidad.

M. Echeverri, R. Manjarrés. “Asistente virtual académico utilizando tecnologías cognitivas de procesamiento de lenguaje natural”, Revista Politécnica, vol.16, no.31 pp.85-96, 2020. DOI: 10.33571/rpolitec.v16n31a7

Zasúlich, V., Ariza, P., & Santís-chaves, M. (2018). Interfaces hápticas : sistemas cinestésicos vs . Sistemas táctiles. 13–29.

https://doi.org/10.24050/reia.v13i26.1065

Pérez Addassus, B.; Hernández, S. (2015). Análisis de la inclusión educativa de un alumno ciego a las clases de química de la universidad. IV Jornadas de Enseñanza e Investigación Educativa en el campo de las Ciencias Exactas y Naturales, 28, 29 y 30 de octubre de 2015, Ensenada, Argentina. En Memoria Académica. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.8130/ev.8130.pdf.

Vasquez Salazar, R. D., & Cardona Mesa, A. A. (2019). Dispositivos de asistencia para la movilidad en personas con discapacidad visual: una revisión bibliográfica. Revista Politécnica, 15(28), 107–116. https://doi.org/10.33571/rpolitec.v15n28a10

Cuturi, L. F., Aggius-Vella, E., Campus, C., Parmiggiani, A., & Gori, M. (2016). From science to technology: Orientation and mobility in blind children and adults. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 71, 240–251. https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2016.08.019

Lafuente de Frutos, Á. (2007). Educación inclusiva: discapacidad visual, Módulo 9: adaptación del material. 55. https://www.google.es/search?tbm=bks&hl=es&q=+EDUCACI%C3%93N+INCLUSIVA%3A+DISCAPACIDAD+VISUAL+M%C3%93DULO+9%3A+ADAPTACI%C3%93N+DEL+MATERIAL

Published

2020-12-22

How to Cite

Pantoja-Agreda, F. U. (2020). Logic of the included middle; an exercise carried out with a blind student. Revista Politécnica, 16(32), 77–86. https://doi.org/10.33571/rpolitec.v16n32a7

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.