The indigenous video in the Embera Chamí community. New aesthetics and circulation systems

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v11n22a4

Keywords:

Emberá Chamí, indigenous video, indigenous communication, appropriation, communication and information technologies, migration, resistance, aesthetics.

Abstract

This text is a visual analysis of several videos by two music groups from the Emberá Chamí reservation in the municipality of Pueblo Rico Risaralda, Bidika and Ibanafarag. These groups have special features in their conception that permeate their songs, in the aesthetic construction of the video which reflects a social reality that has impacted both, their community and other social groups that have made part and victims of the armed conflict in Colombia. These reflections on the aesthetics, composition and social report on indigenous peoples ́ situation in Colombia, has been possible thanks to the appropriation these group members made about video-cameras, and the circulation of their production on the Internet.

DOI: https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v11n22a4

Article Metrics

|Abstract: 732 | PDF (Español (España)): 368 | HTML (Español (España)): 960 |

PlumX metrics

Author Biography

Camilo Cruz Sandoval, UAM Xochimilco Mexico

Master in Communication and Politics UAM Xochimilco Mexico City, graduated in Educational Communication.

References

Artículo 66. Ley de Víctimas y Restitución de Tierras, 2011.

Belting, Hans (2007). Antropología de la imagen . Argentina: Editorial Katz.

Burgos Herrera, A. (2000). La música parrandera paisa . Medellín: Editorial Lealon.

Cinemateca Distrital. (2012). Cuadernos de cine colombiano. Inventario parcial de Cine y video indígena (1930-1992) No 17A . Bogotá́, Colombia: Cinemateca Distrital.

Didi-Huberman, G. (2014). Pueblos Expuestos, Pueblos Figurantes. Argentina: Ediciones Manantial.

Guasch, Anna María (2003). LOS ESTUDIOS VISUALES EN EL SIGLO 21. Un estado de la cuestión. Murcia, España: CENDEAC.

Sánchez Botero, Esther (2009). LOS PUEBLOS INDÍGENAS EN COLOMBIA Derechos, Políticas y Desafíos . Bogotá: UNICEF Colombia.

Mora Calderón, Pablo (2013). Nuestras miradas . Bogotá, Colombia: Fundación Friedrich Ebert Stiftung.

Mirzoeff, Nicolas (2016). Cómo ver el Mundo: Una Nueva Introducción a la Cultura Visual. Editorial Paidos.

Salazar Torres, Neyder Jhoan. Comunicación Indígena en Colombia.

Salazar Torres, N. (2016). Comunicación Indígena en Colombia. Entre el sentido de lo propio y lo apropiado. Luciérnaga Comunicación,8(15), 48-62. doi: https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v8n15a4

Bidika [Alejandro Ardila]. (2011,diciembre 25). Homenaje al maestro Virgilio. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=egBCudBenhw

Imágenes

Imagen 1: Bidika [Alejandro Ardila]. (2009, Octubre 26). Padachuma. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=3La208a0g7

Imagen 2: Ibanafarag [Leonardo Morales]. (2012, Junio 18). Embera Chamí. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=saP1mp-md4c

Imagen 3: Ibanafarag [Leonardo Morales]. (2012, Junio 18). Embera Chamí. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=saP1mp-md4c

Imagen 4: Bidika [Alejandro Ardila]. (2011,diciembre 26).Pueblos Indígenas. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=nz8cfUifFqw

Imagen 5: Bidika [Alejandro Ardila]. (2009, Octubre 26). Padachuma. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=3La208a0g7U

Imagen 6: Bidika [Alejandro Ardila]. (2011, Diciembre 26). Resguardo. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=qqIt5VrwyOo

Published

2019-07-08

How to Cite

Cruz Sandoval, C. (2019). The indigenous video in the Embera Chamí community. New aesthetics and circulation systems. Luciérnaga Comunicación, 11(22), 95–111. https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v11n22a4