Communication and ICTS. Internet as an empowerment factor in university students: activities, relationships, cooperation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v10n19a5

Keywords:

appropriation of technologies, Internet, University, students, empowerment, Socio-historical perspective.

Abstract

This study inquired about appropriation processes of the Internet in the activities of a university student group in the districts of San Miguel, Malvinas Argentinas, José C. Paz and Moreno of the District of Buenos Aires, Argentina, from Vygotsky’s sociohistorical perspective, in which it was involved joint observation in terms of intellectual, affective / emotional and motivational aspects, and also, it is taken into consideration, personal, relational and collective levels provided by the literature about empowerment.

Based on in-depth interviews and observations, it was found that connectivity contributes to disseminate and exchange information, it supports academic development, facilitates cooperation and allows that the codes and interaction of being a student may be assumed with greater solidity and effectiveness. The emergence of communities and the availability of mobile devices promote interactions that increase affectivity construction.

Finally, platforms mobilize online activities, although the excessive attention paid on the screens is understood as an obstacle that disables participation, organization and collective action in physical spaces.

Article Metrics

|Abstract: 456 | PDF (Español (España)): 346 |

PlumX metrics

References

Bott, E. (1990). Familia y red social. Roles, normas y relaciones externas en las familias urbanas corrientes. Madrid: Ed. Altea.

Bourdieu, P. (1986). The forms of Capital. In Richardson J. G. (edit.) Handbook of theory and research for the sociology of education (pp. 240-268). New York: Greenwood.

Castañeda, L.; González, V. & Serrano, J.L. (2011). Donde habitan los jóvenes: precisiones sobre un mundo de redes sociales. In Martínez, F. y solano, I. (Eds.), Comunicación y relaciones sociales de los jóvenes en la red. (pp. 47-63). Alicante: Marfil.

Coulon, A. (2008). A condiçao de estudante: a entrada na vida universitária, Salvador de bahía: Edufba.

Del Cueto J. D. (2015). Dos nociones para un enfoque no escisionista de las emociones y la afectividad: Situación social del desarrollo y vivencia en Vigotsky. [Two notions for a non-divisive approach to emotions and affectivity: Social situation of development and experience in Vygotsky]Perspectivas en psicología, 12, 29-35. https://bit.ly/2s7Evl7

Ezcurra A. M. (2011). Igualdad en educación superior: Un desafío mundial, Los Polvorines: Universidad Nacional de General Sarmiento, Instituto de Estudios y Capacitación, Federación Nacional de Docentes Universitarios.

Ezcurra A.M. (2007). Los estudiantes de nuevo ingreso: democratización y responsabilidad de las instituciones universitarias. Universidad de San Pablo: Cuadernos de Pedagogía Universitaria.

Ezcurra, A. M. (2005). Diagnóstico preliminar de las dificultades de los alumnos de primer ingreso a la Educación Superior. [Preliminary diagnosis of the difficulties of students entering first year of Higher Education] Perfiles Educativos, 107 118-133. https://bit.ly/2s7RCCK

Felice, Magdalena (2013). PERFILES DE USUARIO: Usos y Apropiaciones del Teléfono Celular en Jóvenes de la Ciudad de Buenos Aires. Revista Luciérnaga, Año 5, N9. Grupo de Investigación en Comunicación, Facultad de Comunicación Audiovisual, Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid. Medellín-Colombia. ISSN 2027-1557. Págs 18-28. Disponible en:http://www.politecnicojic.edu.co/images/downloads/publicaciones/revistaluciernaga/luciernaga09/pdf/usos_perfiles_espanol(si).pdf

Freire, P. (2008). Pedagogía del oprimido. Buenos Aires: Siglo XXI.

Gluz, N. (Edit.) (2011). Admisión a la universidad y selectividad social: cuando la democratización es más que un problema de “ingresos”, Los Polvorines: Universidad Nacional de General Sarmiento.

Igarza, R. (2009). Burbujas de ocio. Nuevas formas de consumo cultural. Buenos Aires: La Crujía.

Leontiev, A (1983). El desarrollo del psiquismo, Madrid: Akal.

Leontiev, A. (1984). Actividad, conciencia y personalidad, México D.F: Editorial Cartago.

Murguialday, C., de Armiño, K. y Eizagirre, M. (2006) Empoderamiento, In Diccionario de Acción Humanitaria y Cooperación al Desarrollo, Universidad del País Vasco. https://bit.ly/1B8WZUa

Psicitelli, A. (1995). Enredados. Ciudadanos de la cibercultura. In Dabas E. y Najmanovich, D. (Comp.), Redes. El lenguaje de los vínculos hacia la reconstrucción y el fortalecimiento de la sociedad civil. (pp. 77-103) Buenos Aires: Paidós.

Rappaport, J. (1981). In praise of paradox: A social policy of empowerment over prevention. American Journal of Community Psychology, 9, 1-21. https:// bit.ly/2kj4CBX

Rappaport, J. (1984). Studies in empowerment: Introduction to the issue. Prevention in Human Services, 3, 1-7. https://doi.org/10.1300/J293v03n02_02

Rappaport, J. (1987). Terms of Empowerment/Examples of Prevention: Toward a theory for community psychology. American Journal of Community Pshychology, 15 (2), 121-148. https://bit.ly/2s5Vc0Q

Rowlands, J. (1997). Questioning Empowerment, Oxford: Oxfam.

Scribano A. O. (2007). El proceso de investigación social cualitativo, Buenos Aires: Prometeo.

Taylor, S. y Bodgan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación, Buenos Aires: Paidós.

Vigotsky, L. (1989). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores, Barcelona: Crítica.

Wimmer, M. y Dominick, J., (1996). La comunicación. Una introducción a sus métodos, Barcelona: Bosch Casa editorial S.A.

Published

2018-01-16

How to Cite

López, A. L. (2018). Communication and ICTS. Internet as an empowerment factor in university students: activities, relationships, cooperation. Luciérnaga Comunicación, 10(19), 71–81. https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v10n19a5