Cyberjournalism. Analysis of the Education sections in El Mundo and El Colombiano newspapers

Authors

Keywords:

Cyberjournalism, education, online journalism, interaction, media literacy

Abstract

This paper analyzed the findings of a descriptive research about the online contents of the education section issued by El Mundo and El Colombiano newspapers. The methodology considered qualitative aspects specific to text elaboration, such as cited sources, informative nature, rigorous coverage of the topics, and pedagogical approach as well. Quantitative aspects such as: article extension, location in the journalistic portal, the existence of related resources, images, videos, interactive tools, number of sources quoted and highlighted words in the headlines were also verified. It is found that both media do not have their own agenda on the subject, they lack critical perspective on them. Information on education is expected to correspond to a research process, information pluralism, and rigorous verification of information.

Article Metrics

 Abstract: 370  PDF (Español (España)): 188 

Author Biographies

Gabriel J. Lotero Echeverri, Universidad Pontificia Bolivariana

Magíster en Comunicación y Educación y Comunicador Social-Periodista. Docente interno de la Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín, Colombia

Sara Osuna Acedo, Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)

Docente e investigadora. Universidad Nacional de Educación a
Distancia (UNED)

References

Aguaded, Ignacio y Pérez, Amor (2012). Estrategias para la alfabetización mediática: competencias audiovisuales y ciudadanía en Andalucía. En: New approaches in educational research Vol. 1, No. 1, Julio 2012, pp. 25–30.

Castells, Manuel (2009) Comunicación y poder. Madrid: Alianza.

Corbetta, Piergiorgio (2007). Metodologías y técnicas de investigación social. Madrid: Mc Graw Hill.

Hernández Sampieri, R.; Fernández Collado, C.; Baptista Lucio, P. (2010) Metodología de la investigación. México: McGraw Hill.

Jaillier, Erika. Cibercultura y educación. En: SIERRA, Gloria. Me conecto… luego existo. De los efectos de la cibercultura en la subjetividad, la educación y la familia. Medellín: Corporación Ser Especial. 2011. P.47-65.

Noguera - Vivo, José Manuel (2010): “Redes sociales como paradigma periodístico. Medios españoles en Facebook”, en Revista Latina de Comunicación Social, 65. La Laguna (Tenerife): Universidad de La Laguna, páginas 176 a 186.

Osuna, S. y Aparici, R. (2014) Educomunicación y sociedad en red. En: Osuna, Sara. (Coord.) Escenarios virtuales educomunicativos. Barcelona: Icaria.

Rodríguez-Martínez, Ruth; Codina, Lluís; Pedraza-Jiménez, Rafael (2012) Indicadores para la evaluación de la calidad en cibermedios: análisis de la interacción y de la adopción de la Web 2.0 Revista española de Documentación Científica, Vol 35, 1 (2012)

Scolari, Carlos (2008). Hipermediaciones elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva. Barcelona: Gedisa.

Published

2016-07-26

How to Cite

Lotero Echeverri, G. J., & Osuna Acedo, S. (2016). Cyberjournalism. Analysis of the Education sections in El Mundo and El Colombiano newspapers. Luciérnaga Comunicación, 8(16), 79–88. Retrieved from https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/luc/article/view/951