Transmed System Model Applied to the Teaching of the Literature
DOI:
https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v8n15a6Keywords:
Technological literacy, media competence, media convergence, collective intelligence, Systems intertextual transmediaAbstract
The article presents a transmedial system model applicable within the classroom in areas related to the teaching of literature. The text refers to the notion of Intertextual Transmedia System , which functions as a matrix that allows the integration of different histories and their respective media, accompanied by concepts of semiotics and narrative, which serve as key categories At the service of the expansion of the fictional worlds. As an outcome, we present an example of narrative expansion that allowed us to encourage reading and the creation of new stories in different formats. Conclusions highlight the achievements of the strategy and open perspectives to continue the research in the consolidation of models applicable to ICTmediated school scenaries. The article is a product of the systematization process of the TESO Digital Plan, which by it is acronym stands for "Transforming Education to Create Dreams and opportunities", a project "Forming the Future of Education in Colombia" funded by the Canadian agency IDRC and developed by EAFIT university.
Article Metrics
Abstract: 783 PDF (Español (España)): 528 HTML (Español (España)): 61PlumX metrics
References
Eco, U. (1993) Lector in fábula. La cooperación interpretativa en el texto narrativo. Barcelona: Lumen.
Ferreiro, E (2000). Leer y escribir en un mundo cambiante. Conferencia dictada durante las Sesiones plenarias del XXVI Congreso de la Unión Internacional de Editores CINVESTAVMéxico D.F., p. 1, [Online]. Disponible: http://goo.gl/6cZ3S
Genette, G. (1989) Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Madrid: Taurus.
Herr-Stephenson, B., Alper, M., Reilly, E. and Jenkins, H. (2013). T is for transmedia: Learning through transmedia play. Los Angeles and New York: USC Annenberg Innovation Lab and The Joan Ganz Cooney Center at Sesame Workshop. Disponible: http://www.annenberglab.com/viewresearch/46
Horkheimer, M; Adorno, T. (1998). Dialéctica de la ilustración. Fragmentos filosóficos. Valladolid: Ed. Trotta.
Jenkins, H. (2003). “Transmedia Storytelling”. En: http://www.technologyreview.com/news/401760/transmedia-storytelling/
Jenkins, H. (2008). Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.
Kinder, M. (1991). Playing with power in movies, television, and video games : from Muppet Babies to Teenage Mutant Ninja Turtles. London: University of California Press Ltd.
Klastrup, L & Tosca, S. (2004). Transmedial World – Rethinking Cyberworld Design.
Long, G. (2007). Transmedia Storytelling. Business, Aesthetics and Production at the Jim Henson Company. Massachusetts: MIT.
Ministerio de Educación Nacional de Colombia, MEN (2006). Estándares básicos de competencias en lenguaje. [Online]. Disponible: http://goo.gl/UkOwu
Montola, M., Stenros, J. & Waern, A. (2009): Pervasive Games: Theory and Design. Morgan Kaufmann
Montoya, D.F; Vásquez, M; & Salinas, H. (2013). Sistemas intertextuales transmedia: Exploraciones conceptuales y aproximaciones investigativas. Co—herencia, 9(18), 137—159.
Montoya, D.F (2014) “La ficción zombi: una mirada transmedia”. En: XII Congreso Latinoamericano de Investigadores de la Comunicación. ALAIC 2014. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú. Disponible en http://goo.gl/byZseG2
Plan Digital TESO. (2013). Alcaldía de Itagüí y Universidad EAFIT, convenio “Transformamos la Educación para crear Sueños y Oportunidades” [en línea]. Disponible en www.planteso.edu.co
Salinas Arboleda, H. (2013). La narrativa transmedia en el caso de El man es Germán: un enfoque semiótico y narratológico. [recurso electrónico] Tesis de maestría. Medellín: Universidad EAFIT
Silva Quiroz, J. (2011). Diseño y moderación de entornos virtuales de aprendizaje. Barcelona: Editorial UOC.
UNESCO (2013). Enfoques Estratégicos Sobre las TICs en Educación en América Latina. [Informe] Santiago de Chile: Unesco. Disponible en http://goo.gl/bicuu5
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a una licencia de Creative Commons Atribución – No comercial – Compartir igual
que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación en esta revista. - Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto)
- Luciérnaga-Comunicación no cobra tasas o cargos a Autores o colaradores por la recepción, revisión o publicación de artículos (APC -Article Processing Charges/ publication fee).