Film Industry in Colombia . Between the naive optimism and the chronic pessimism
DOI:
https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v7n14a1Keywords:
Film Law, Colombia, cinema, entertainment, cultural industryAbstract
Cultural industry is a key line in capitalist economies; it contributes to the gross domestic product of developing countries, training of qualified human resources, national identities configuration of cultural consumption, and construction of criticism sense in audience. The whole group of developed countries, with less than 30 % of world’s population, concentrates 87% of the cinemas and 54% of existing radio stations; on the opposite of developing countries, with over 70% of the population, but they only count with 13% of cinemas and 46% of radio stations. Therefore it is pertinent to question the possibilities of Latin America, particularly Colombia, in making effective part of a market for goods and service, especially films, in the cultural industry in the era of globalization.
From an optimistic view, film production in Colombia has risen from the 200 Film Law. Different productions (short films and feature films) have caught the eye of local audience, as was the case of “Soñar no cuesta nada” by Rodrigo Triana or “El colombian dream” by Felipe Aljure,” Perder es cuestion de metodo” by Sergio Cabrera and “La sombra de caminante” by Ciro Guerra. Significant issues to resolve such as internationalization, training of screenwriters, audience education, and financial support for movie makers still remain.
Article Metrics
Abstract: 1731 PDF (Español (España)): 732PlumX metrics
References
CEDEM (2001), Las industrias culturales. Situación actual y potencialidades para su desarrollo, en “Coyuntura Económica de la Ciudad de Buenos Aires”, Nº• 2, Secretaría de Desarrollo Económico, Gobierno de Buenos Aires.
CONVENIO ANDRÉS BELLO (2003), “Impacto del sector cinematográfico sobre la economía colombiana: situación actual y perspectivas,” Bogotá.
FEDESARROLLO. Cuadernos N° 50 “Impacto económico del sector cinematográfico colombiano”. No. 50. Tomado de: http://www.fedesarrollo.org.co/contenido/capitulo.asp?chapter=186
GETINO, O (2006), Las Industrias Culturales del Mercosur, Observatorio de Industrias Culturales Buenos Aires.
LUZARDO, Julio (2009) “Para donde va la ley del cine” en www.enrodaje.com
MONETA, C. J (2000), Cultural Industries in the Latin American economy: current status and outlook in the context of globalization, Office of Cultural Affairs OAS/OEA
O’CONNOR, J (1999)., The Definition of ‘Cultural Industries’, Manchester Institute for Popular Culture - Manchester Metropolitan University.
SAFIR, Lawrence (2004) From distribution to exhibition: Bringing Films to movie theatres. Afma Europa. Roma
VARIOS AUTORES (2003) “Impacto del sector cinematográfico sobre la economía colombiana: situación actual y perspectivas” Fondo Mixto Promoción Cinematográfica y Proimágenes en movimiento.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a una licencia de Creative Commons Atribución – No comercial – Compartir igual
que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación en esta revista. - Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto)
- Luciérnaga-Comunicación no cobra tasas o cargos a Autores o colaradores por la recepción, revisión o publicación de artículos (APC -Article Processing Charges/ publication fee).