A RESOUNDING MEDELLÍN. Analysis of the songs refer to this city

Authors

  • Carlos Alberto López Posada Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid

DOI:

https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v7n13a3

Keywords:

Medellin, discourse analysis, music, songs of Medellin, imaginary, city

Abstract

Popular music as an expression of the feeling conveys in his lyrics experiences, desires, love and heartbreak, success and failure, joy or sadness. These songs also express the relations of humans and the ecosystems they inhabit. In the article is presented the analysis of the lyrics with appointing Medellin, a city in the Department of Antioquia - Colombia.

In the lyrical references analyzed, Medellin is proud to own, neighbors and strangers; it is a city of eternal spring, flowers and fair. Their women, mountains, neighborhoods, streets, avenues, the Metro and Metro Cable, the “Vuelta a Oriente” and its football teams, are being mentioned in songs. “Si te quieres divertir, Medellín, si te quieres enamorar, Medellín”, says Nelson Henríquez in “A Medellín”. “Quien llega a Medellín se siente paisa, así no haya nacido aquí…”, says the song “Ave María pues” by Grupo Galé.

There is not allusion to unpleasant or dangerous places, nor the wave of violence experienced in this city, now called, city of hope.

Article Metrics

|Abstract: 482 | PDF (Español (España)): 488 |

PlumX metrics

Author Biography

Carlos Alberto López Posada, Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid

Magister en Comunicación de la Universidad de Medellín, Especialista en Gerencia de la Comunicación Organizacional de la Universidad Pontificia Bolivariana. Profesor de cátedra del Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid. Director de Taurus Orquesta

References

ADORNO, Theodor W. (1964). “La industria cultural”. Communications3. Madrid.

-------- (1984). Crítica cultural y sociedad. Madrid: Sarpe.

-------- (2004). Teoría estética. Madrid: Akal.

ARTEAGA, José; SILVA, Armando y otros. (1993). Los Imaginarios y La Cultura Popular. Bogotà: Cerec.

AUGÉ, Marc. (2000). Los no lugares espacios del anonimato. Barcelona: Gedisa S.A.

BARBERO, Jesús Martín. (1993). Industria cultural: capitalismo y legitimación. Ediciones simbióticas

BELL, P. T., (1921) Colombia: A Commercial and Industrial Handbook, Government Printing Office, Washington

BENJAMIN, Walter. (1973-1989). “La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica”. Discursos interrumpidos. Madrid: Taurus.

BERRY, A. (1987) “The Limited Role of Rural Small- Scale Manufacturing for LateComers: Some Hypotheses on the Colombian Experience”, Journal of Latin American Studies, pp.295-332.

BOTERO, Nora. (2011). “Cibernautas y la Medellín imaginada: entre el ethos y el thanatos”. Trabajo de investigación para optar al título de magister en comunicación educativa. Universidad Tecnológica de Pereira-Universidad de Medellín

BUSTAMANTE, Enrique. Tremblay, Gaetan y otros. (2011). Industrias creativas. Amenazas sobre la cultura digital. Barcelona: Gedisa S.A.

CASTELLS, Manuel. (2000). La ciudad de la nueva economía. Conferencia pronunciada en el Salón de ciento del ayuntamiento de Barcelona.

ECHAVARRÍA, J. J., (1999) Crisis e Industrialización. Las Lecciones de los Treintas, TM Editores, Banco de la

República, Fedesarrollo, Bogotá

ECO, Umberto. (2004). Apocalípticos e integrados. Barcelona: Ediciones 62.

GARCÍA, Canclini, Néstor. (1996). Industrias culturales y globalización. Caracas: Nueva Sociedad.

HAGEN, E. E., (1971) “The Transition in Colombia”, P. Kilby, Entrepreneurship and Economic Development, The Free Press, pp.191-224.

HORKHEIMER, Max y Theodor W. Adorno. (1994). Dialéctica de la Ilustración. Madrid: Trotta

JAY, Martin. (1.984). Adorno. Madrid: Siglo XXI.

LINDÓN, Alicia. (2007). ¿Qué son los imaginarios y cómo actúan en la ciudad? En: Revista Eure. (#99, pp. 89-99). Santiago de Chile

LIPOVETSKY, G y J. Serroy. (2009). La pantalla global. Cultura mediática y cine en la era hipermoderna. Barcelona: Anagrama.

LIPOVETSKY, G y J. Serroy. (2010). La cultura-mundo. Respuestas a una sociedad desorientada. Barcelona: Anagrama.

MAYA FRANCO, Claudia María. Adorno y la industria cultural: de la Escuela de Frankfurt al internet. En: Nexus. Revista de comunicación social. N° 7, Junio de 2010. ISSN 1900-9909.

MAYOR, A. (1989) Historia de la Industria Colombiana 1930 – 1968. Enciclopedia Nueva Historia de Colombia. Planeta. Bogotá. ISBN 958-614-258-2

MENKE, Christoph. (1997). La soberanía del arte: la experiencia estética según Adorno y Derrida. Madrid: Visor.

PÉREZ, Camilo & Agudelo, Cristina. (2009). Altavista: un caleidoscopio. Medellín: Resolución digital S.A.

PINTOS, Juan. Silva, Armando y otros. (2006). Proyectar Imaginarios. Bogotá: Ieco.

SILVA, Armando. (2004). Imaginarios urbanos: hacia la construcción de un urbanismo ciudadano. Metodología / Armando Silva. Bogotá: Convenio Andrés Bello. Universidad Nacional de Colombia.

-------- . (2006). Imaginarios Urbanos. Bogotá: Arango Editores.

TAYLOR, Charles. (2006). Imaginarios sociales modernos. Barcelona: Paidós Ibérica.

ZAMORA, José Antonio. (2004). Theodor W. Adorno: pensar contra la barbarie. Madrid: Trotta.

Published

2016-09-22

How to Cite

López Posada, C. A. (2016). A RESOUNDING MEDELLÍN. Analysis of the songs refer to this city. Luciérnaga Comunicación, 7(13), 42–54. https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v7n13a3

Issue

Section

Articles