A RESOUNDING MEDELLÍN. Analysis of the songs refer to this city
DOI:
https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v7n13a3Keywords:
Medellin, discourse analysis, music, songs of Medellin, imaginary, cityAbstract
Popular music as an expression of the feeling conveys in his lyrics experiences, desires, love and heartbreak, success and failure, joy or sadness. These songs also express the relations of humans and the ecosystems they inhabit. In the article is presented the analysis of the lyrics with appointing Medellin, a city in the Department of Antioquia - Colombia.
In the lyrical references analyzed, Medellin is proud to own, neighbors and strangers; it is a city of eternal spring, flowers and fair. Their women, mountains, neighborhoods, streets, avenues, the Metro and Metro Cable, the “Vuelta a Oriente” and its football teams, are being mentioned in songs. “Si te quieres divertir, Medellín, si te quieres enamorar, Medellín”, says Nelson Henríquez in “A Medellín”. “Quien llega a Medellín se siente paisa, así no haya nacido aquí…”, says the song “Ave María pues” by Grupo Galé.
There is not allusion to unpleasant or dangerous places, nor the wave of violence experienced in this city, now called, city of hope.
Article Metrics
Abstract: 510 PDF (Español (España)): 513PlumX metrics
References
ADORNO, Theodor W. (1964). “La industria cultural”. Communications3. Madrid.
-------- (1984). Crítica cultural y sociedad. Madrid: Sarpe.
-------- (2004). Teoría estética. Madrid: Akal.
ARTEAGA, José; SILVA, Armando y otros. (1993). Los Imaginarios y La Cultura Popular. Bogotà: Cerec.
AUGÉ, Marc. (2000). Los no lugares espacios del anonimato. Barcelona: Gedisa S.A.
BARBERO, Jesús Martín. (1993). Industria cultural: capitalismo y legitimación. Ediciones simbióticas
BELL, P. T., (1921) Colombia: A Commercial and Industrial Handbook, Government Printing Office, Washington
BENJAMIN, Walter. (1973-1989). “La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica”. Discursos interrumpidos. Madrid: Taurus.
BERRY, A. (1987) “The Limited Role of Rural Small- Scale Manufacturing for LateComers: Some Hypotheses on the Colombian Experience”, Journal of Latin American Studies, pp.295-332.
BOTERO, Nora. (2011). “Cibernautas y la Medellín imaginada: entre el ethos y el thanatos”. Trabajo de investigación para optar al título de magister en comunicación educativa. Universidad Tecnológica de Pereira-Universidad de Medellín
BUSTAMANTE, Enrique. Tremblay, Gaetan y otros. (2011). Industrias creativas. Amenazas sobre la cultura digital. Barcelona: Gedisa S.A.
CASTELLS, Manuel. (2000). La ciudad de la nueva economía. Conferencia pronunciada en el Salón de ciento del ayuntamiento de Barcelona.
ECHAVARRÍA, J. J., (1999) Crisis e Industrialización. Las Lecciones de los Treintas, TM Editores, Banco de la
República, Fedesarrollo, Bogotá
ECO, Umberto. (2004). Apocalípticos e integrados. Barcelona: Ediciones 62.
GARCÍA, Canclini, Néstor. (1996). Industrias culturales y globalización. Caracas: Nueva Sociedad.
HAGEN, E. E., (1971) “The Transition in Colombia”, P. Kilby, Entrepreneurship and Economic Development, The Free Press, pp.191-224.
HORKHEIMER, Max y Theodor W. Adorno. (1994). Dialéctica de la Ilustración. Madrid: Trotta
JAY, Martin. (1.984). Adorno. Madrid: Siglo XXI.
LINDÓN, Alicia. (2007). ¿Qué son los imaginarios y cómo actúan en la ciudad? En: Revista Eure. (#99, pp. 89-99). Santiago de Chile
LIPOVETSKY, G y J. Serroy. (2009). La pantalla global. Cultura mediática y cine en la era hipermoderna. Barcelona: Anagrama.
LIPOVETSKY, G y J. Serroy. (2010). La cultura-mundo. Respuestas a una sociedad desorientada. Barcelona: Anagrama.
MAYA FRANCO, Claudia María. Adorno y la industria cultural: de la Escuela de Frankfurt al internet. En: Nexus. Revista de comunicación social. N° 7, Junio de 2010. ISSN 1900-9909.
MAYOR, A. (1989) Historia de la Industria Colombiana 1930 – 1968. Enciclopedia Nueva Historia de Colombia. Planeta. Bogotá. ISBN 958-614-258-2
MENKE, Christoph. (1997). La soberanía del arte: la experiencia estética según Adorno y Derrida. Madrid: Visor.
PÉREZ, Camilo & Agudelo, Cristina. (2009). Altavista: un caleidoscopio. Medellín: Resolución digital S.A.
PINTOS, Juan. Silva, Armando y otros. (2006). Proyectar Imaginarios. Bogotá: Ieco.
SILVA, Armando. (2004). Imaginarios urbanos: hacia la construcción de un urbanismo ciudadano. Metodología / Armando Silva. Bogotá: Convenio Andrés Bello. Universidad Nacional de Colombia.
-------- . (2006). Imaginarios Urbanos. Bogotá: Arango Editores.
TAYLOR, Charles. (2006). Imaginarios sociales modernos. Barcelona: Paidós Ibérica.
ZAMORA, José Antonio. (2004). Theodor W. Adorno: pensar contra la barbarie. Madrid: Trotta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a una licencia de Creative Commons Atribución – No comercial – Compartir igual
que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación en esta revista. - Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto)
- Luciérnaga-Comunicación no cobra tasas o cargos a Autores o colaradores por la recepción, revisión o publicación de artículos (APC -Article Processing Charges/ publication fee).