PARTICIPATION OF READERS / USERS IN DIGITAL MEDIA. Case of eltiempo.com, elespectador.com, semana.com y lasillavacia.com
DOI:
https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v6n12a3Keywords:
Digital press, interactivity, reader / user, eltiempo.com, elespectador.com, semana.com, lasillavacia.com, online editor, social networking, press in Colombia, citizen reporter, columnist online, digital contentsAbstract
We attended a heterogeneous deployment and often contradictory assessments of the role of the user in the context of interactive digital journalism: from the notion that these are the “main engine” of a media work and therefore are at the center of his journalistic project, to the idea that simply are incorporated as an additional source to which by tradition were being collated, through the criteria that users self-generated content would be just an indicator of topics of interest to readers, then they may be appropriate for journalists to give them a full development.
In the article the concept of interactivity arises from various authors. Interactions of readers / user are described with the contents of the studied digital media and happening between these and other subjects (journalists, managers of media, the characters or sources of information, other readers, etc.). It indicates that for enable this interaction is used especially readers’ forums, video streaming, “videocomments” and video on demand.
Finally a series of questions are proposed of which could be from other analyzes of this type: What place should be the reader / user in the journalistic project of digital media? If is given a central place to the user in the project, what are the implications for journalistic practices and professional identity? Is it possible to preserve intact in online media conception of the media and journalists as unquestionable filter information (gatekeeping)?
Article Metrics
Abstract: 746 PDF (Español (España)): 330PlumX metrics
References
Acebedo, J.C. El insulto político en los foros de los lectores de la prensa digital colombiana, Signo y Pensamiento, 62, 48-63, 2013.
Acosta, G.L. Espacios para la opinión del lector en la prensa digital en Colombia: entre la paranoia y la histeria. En: El lenguaje en Colombia. La realidad lingüística de Colombia (Bogotá: Instituto Caro y Cuervo), 279-293, 2012.
Albornoz, L.A., Periodismo digital: Los grandes diarios en la red, La Crujía, Buenos Aires, 2007.
Barbero, J.M. Estallido de los relatos y pluralización de las lecturas, Comunicar, 30, 15-20, 2008.
Bachmann,I.; Harlowl, S. Opening the Gates: Interactive and multimedia elements of newspaper websites in Latin America, 2011. Disponible en: http://online.journalism.
utexas.edu/2011/papers/BachHarlow2011. pdf [Consultado 4 de abril de 2011].
Benjamin, W., El autor como productor,Taurus, Madrid, 1975.
Castells, M., Comunicación y poder, Alianza, Madrid, 2009.
Chartier, R., Escuchar a los muertos con los ojos, Katz, Buenos Aires, 2008.
García Canclini, N., Lectores, espectadores e internautas, Gedisa, Barcelona, 2007.
Llano Aristizábal, S. Hipermedia e interactividad en el periodismo digital colombiano. Palabra Clave, 12, 113-127,
Orozco Gómez, G., Entre pantallas,nuevos escenarios y roles comunicativos de sus audiencias-usuarios. En: Pensar lo
contemporáneo: de la cultura situada a la convergencia tecnológica, Anthropos-UAM, 287-296, 2009.
Scolari, C., Hacer clic. Hacia una sociosemiótica de las interacciones digitales, Gedisa, Barcelona, 2004.
Zúñiga, D., & Duque Soto, A.E. Las herramientas interactivas de dos diarios colombianos, Signo y Pensamiento, 54, 330-
, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a una licencia de Creative Commons Atribución – No comercial – Compartir igual
que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación en esta revista. - Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto)
- Luciérnaga-Comunicación no cobra tasas o cargos a Autores o colaradores por la recepción, revisión o publicación de artículos (APC -Article Processing Charges/ publication fee).