DIGITAL LITERACY IN THE CONTEXT OF UNIVERSITY EDUCATION
Keywords:
Digital literacy, training and ICT learning society, educational innovation, communicator specialists and digital literacyAbstract
Digital literacy fits into the movement of innovation in higher education that involves renovation of contents, methods, practices and means, new types of links and collaboration with the community. In that sense, these reforms go through technological innovation but perhaps the most important, educational innovation. Therefore, it is required of new practices that integrate teaching tools more appropriate to design quality learning activities for students.
In the United States have pointed out some categories competency for students from different educational levels, including: creativity and innovation; communication and collaboration; research and information management; critical thinking; problems solving and decisions making; digital citizenship, etc. An apprentice could be located as navigator: explore and acquire knowledge using different technological resources and making decisions in choosing them. A co-author is trained to develop their own annotations and introduce new pieces of information and links; an intentional apprentice: Set goals and develop a plan to achieve them. A programmer: designs and develops new resources, from management or creation of different software.
The article set out the skills related to digital literacy, opportunities and requirements are given for integrating ICT into society of learning and intelligence.
Article Metrics
Abstract: 283 PDF (Español (España)): 165References
Acuña, S. R. y Ortega Velázquez, A. (2012). Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) para el aprendizaje
colaborativo en la universidad. En L. V. Mballa (Ed.), Ciencias de la Gestión. SLP; México: Reinicig- Universidad Autónoma de San Luis Potosí.
Achtenhagen, F. (1994). How should research on vocational and professional education react to new challenges in life and in the working place? En W. J. Nijhof, y J. N. Streumer (Eds.), Flexibility in training and vocational education (pp. 201–247) Utrecht: Lemma.
Adobor, H. y Daneshfar, A. (2006). Management simulations: determining their effectiveness. Journal of Management
Development, 25(2), 151–168. Baker, L. 2002. Metacognition in Comprehension Instruction. En C.C. Block and M. Pressley (Ed.), Comprehension Instruction Research Based Best Practices. New York: The Guilford Press.
Beishuizen, J., Wilhelm, P. y Schimmel, M. (2004). Computer-supported inquiry learning: effects of training and practice. Computers and Education, 42, 389-402.
Beltrán Llera, J. A. 2003: La Novedad Pedagógica de Internet. Madrid Fundación Encuentro.
Boekaerts, M., & Corno, L. (2005). Selfregulation
in the Classroom: A Perspective on Assessment and Intervention. Appplied Psychology, 54(2), 199-231.
Brito, J., Ferreiro, V. y Garambullo, A. (2010). Innovando el Aprendizaje: Uso de Simuladores en el Proceso Enseñanza Aprendizaje. Caso Práctico UABC, Facultad de Ingeniería
y Negocios. Ponencia presentada en Congreso Tecnologías de información para el aprendizaje. http://www.festivalgnu. fca.uach.mx/Documentos/Revista/Volumenes/
Volumen8/9Ponencia%20 120-UABCTecate.pdf. Recuperado el 13 de Julio de 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a una licencia de Creative Commons Atribución – No comercial – Compartir igual
que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación en esta revista. - Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto)
- Luciérnaga-Comunicación no cobra tasas o cargos a Autores o colaradores por la recepción, revisión o publicación de artículos (APC -Article Processing Charges/ publication fee).