FILM OF THE INTERNAL ARMED CONFLICT GUATEMALTECO. Analysis of the Film “La Hija del Puma” (1994)

Authors

Keywords:

Film, fiction, La Hija del Puma, armed conflict, Guatemala, Yalambojoch, Maya

Abstract

La Hija del Puma, is a film directed by Ulf Hultberg and Asa Faringer. It is based on the novel Pumaens Datter by the writer Monica Zak. The film weaves a politicalreligious-mystical story, about the slaughter perpetrated in the village Yalambojoch, made real, and happened in Guatemala’s indigenous highlands. The film is classified as fiction, though some experts say that given the autobiographical overtones and documentaries that owns it is a “documentary drama”. The film portrays the intimacies of the Maya worldview and constitutes one of the most faithful accounts of the bloody reality that Guatemala lived during the internal armed conflict.

This article reflects on the fiction film as a means to enter the processing of socio-historical themes. Presents the methodology carried out to analyze the film. Find that “La Hija del Puma” (1994) presents different codes of meaning among which: The nahual as divine protection and the possibility of escape; the horror wears military, the racist undertones of the war, the terror as a tactic of this; and ideals or struggle that unites the brothers.

The article is the result of research Cinema as sociohistorical laboratory and its educational implications, which advanced the author at the Universidad of Alcala-Spain.

Article Metrics

|Abstract: 1096 | PDF (Español (España)): 440 |

Author Biography

Otto Roberto Yela Fernández

Doctor en Desarrollo Psicológico- Universidad de Alcalá-España, Magister en Comunicación-Universidad Iberoamericana de México-UIA ; Profesor e Investigador de la Escuela de Ciencias de la Comunicación de la Universidad de San Carlos – Guatemala.

References

ALVAREZ, Manuel y otros (2010). El cine en la

escuela como recurso en el área de educación

visual. Aspectos educativos y actividades para su desarrollo en la E.S.O. Madrid: Wanceulen Educación.

ALVAREZ, Rivas, D. (2003). El valor de la diversidad: el cine como recurso didáctico en la educación intercultural. Madrid: Federación española de religiosos de la enseñanza.

AMAR, Victor (2000). La alfabetización audiovisual a través de la educación con el cine. Comunicar: Revista Científica Iberoamericana de Comunicación y Educación, Nº 15. Huelva:

Colectivo Andaluz para la educación en medios de comunicación. Miembro de la Red Iberoamericana de Revistas Científicas de Ciencias Sociales y Humanidades, REDALYC.

AMAR, Victor (2009). El cine y otras miradas, contribuciones a la educación y a la cultura audiovisual. Sevilla: Ediciones y publicaciones Comunicación Social.

ANANIA, Francesca (2010). “La metodología de la investigación histórica y los medios de comunicación”, en:Memoria histórica e identidad en cine y televisión; Ibáñez, Juan y Anania, Francesca. Zamora: Comunicación Social, ediciones y publicaciones.

BARTHES, Roland (1970). S/Z, essais. París: Éditions du seuil (Collection Tel Quel, dirigeé par Philippe Sollers).

BARTHES, Roland (1990). La aventura semiológica. Barcelona: Paidós. (original en francés de 1969: L’aventure sémiologique. Paris: Éditions du seuil).

BURKE, P. (2001). Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico. Barcelona: Crítica.

CAPARRÓS, José (2004). 100 películas sobre Historia Contemporánea. Madrid: Alianza Editorial.

CARMONA, Ramón (1996). Cómo se comenta un texto fílmico. Madrid: Cátedra.

CASETTI, Francesco; y otros (2003). Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós.

CATALÀ, Josep (2005). La imagen compleja, la fenomenología de las imágenes en la era de la cultura visual. Bellaterra: Universidad Autónoma de Barcelona.

Published

2015-04-20

How to Cite

Fernández, O. R. Y. (2015). FILM OF THE INTERNAL ARMED CONFLICT GUATEMALTECO. Analysis of the Film “La Hija del Puma” (1994). Luciérnaga Comunicación, 6(11), 28–39. Retrieved from https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/luc/article/view/363

Issue

Section

Articles