Academic Networks And Educational Collaboration: An Analysis From Communication In University Settings
Keywords:
academic networks, educational communication, university teaching, collaboration, social cartography, higher educationAbstract
This article offers a reflective analysis of academic networks as communicative platforms that foster educational collaboration in Latin American higher education. Grounded in the author's experience as a design and communication educator in Colombia, the study explores these networks as symbolic and relational spaces for collective meaning-making, where educators serve as key facilitators of dialogue and knowledge exchange. The article highlights the value of social cartography as a methodological tool for visualizing academic trajectories and strengthening institutional linkages. It also addresses the structural challenges and emerging opportunities that shape the development of inclusive and sustainable academic networks in the region. Through a critical and forward-looking lens, the text calls for a reimagining of university practices based on collaborative pedagogy and a shared commitment to the common good.
Article Metrics
Abstract: 3 PDF (Español (España)): 2References
Barragán, C. (2011). Cartografía social y educación popular: herramientas para el análisis colectivo. Editorial Escuela Nacional Sindical.
Bolívar, A. (2000). La investigación biográfico-narrativa en educación: Un enfoque hermenéutico y socioconstructivista. Narcea Ediciones.
Bourdieu, P. (1998). La lógica de los campos. Anagrama.
Castells, M. (2000). La era de la información. Volumen I: La sociedad red. Alianza Editorial.
CLACSO. (2023). Redes de conocimiento y cooperación académica en América Latina. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. https://www.clacso.org
Deleuze, G., & Guattari, F. (1997). Mil mesetas: Capitalismo y esquizofrenia. Pre-Textos.
Flecha, R. (1997). Sharing Words: Theory and Practice of Dialogic Learning. Rowman & Littlefield.
Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores.
Gómez, C., & Golovátina-Mora, P. (2023). Lectura activa y organizadores visuales: Una estrategia para la comprensión en la universidad. Revista Colombiana de Educación, 84(2), 45–62. https://doi.org/10.17227/rce.num84-2023-003
Martín-Barbero, J. (2003). Oficio de cartógrafo. Travesías latinoamericanas de la comunicación en la cultura. Fondo de Cultura Económica.
Ministerio de Educación de Chile. (2018). Plan Nacional de Lectura. Gobierno de Chile. https://www.pnle.cl
Ministerio de Educación de México. (2019). Programa Nacional de Convivencia Escolar. Secretaría de Educación Pública.
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2022). Lineamientos para la formación docente en recursos educativos digitales. MEN. https://www.mineducacion.gov.co
Moreno, R., & Park, B. (2019). Visual aids in reading comprehension: A meta-analysis. Journal of Educational Psychology, 111(4), 612–627.
Paas, F., & Ayres, P. (2014). Cognitive Load Theory: A Broader View on the Role of Instructional Design. Educational Psychology Review, 26(2), 153–168.
Sánchez-Bejerano, L., Fernández, G., & Griffin, T. (2023). Graphic organizers and reading comprehension in rural schools. International Journal of Educational Research, 123, 101797.
Schnotz, W., & Kürschner, C. (2020). External visualizations and multimedia learning: Theory and perspectives. Learning and Instruction, 66, 101294.
Suárez, D., & Pineda, M. (2014). La cartografía social como herramienta para la gestión del conocimiento en redes académicas. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, 12(2), 45–61.
Tufte, E. (1990). Envisioning Information. Graphics Press.
Ware, C. (2004). Information Visualization: Perception for Design. Morgan Kaufmann.
Wenger, E. (2001). Comunidades de práctica: aprendizaje, significado e identidad. Paidós.
Universidad Javeriana. (2023). Informe sobre prácticas colaborativas en docencia universitaria. Editorial PUJ.
Universidad de Los Andes. (2022). Experiencias de innovación educativa a través de redes académicas. Centro de Innovación Docente.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a una licencia de Creative Commons Atribución – No comercial – Compartir igual
que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación en esta revista. - Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto)
- Luciérnaga-Comunicación no cobra tasas o cargos a Autores o colaradores por la recepción, revisión o publicación de artículos (APC -Article Processing Charges/ publication fee).








