Academic Networks And Educational Collaboration: An Analysis From Communication In University Settings

Authors

Keywords:

academic networks, educational communication, university teaching, collaboration, social cartography, higher education

Abstract

This article offers a reflective analysis of academic networks as communicative platforms that foster educational collaboration in Latin American higher education. Grounded in the author's experience as a design and communication educator in Colombia, the study explores these networks as symbolic and relational spaces for collective meaning-making, where educators serve as key facilitators of dialogue and knowledge exchange. The article highlights the value of social cartography as a methodological tool for visualizing academic trajectories and strengthening institutional linkages. It also addresses the structural challenges and emerging opportunities that shape the development of inclusive and sustainable academic networks in the region. Through a critical and forward-looking lens, the text calls for a reimagining of university practices based on collaborative pedagogy and a shared commitment to the common good.

Article Metrics

 Abstract: 3  PDF (Español (España)): 2 

Author Biography

Diomer Alejandro Palacio Miranda, Institución Universitaria Pascual Bravo

Comunicador audiovisual y tecnólogo en diseño gráfico. Magíster en Dirección y Especialista en Gerencia Estratégica de Mercadeo, con experiencia en diseño, comunicación, educación y gestión académica

References

Barragán, C. (2011). Cartografía social y educación popular: herramientas para el análisis colectivo. Editorial Escuela Nacional Sindical.

Bolívar, A. (2000). La investigación biográfico-narrativa en educación: Un enfoque hermenéutico y socioconstructivista. Narcea Ediciones.

Bourdieu, P. (1998). La lógica de los campos. Anagrama.

Castells, M. (2000). La era de la información. Volumen I: La sociedad red. Alianza Editorial.

CLACSO. (2023). Redes de conocimiento y cooperación académica en América Latina. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. https://www.clacso.org

Deleuze, G., & Guattari, F. (1997). Mil mesetas: Capitalismo y esquizofrenia. Pre-Textos.

Flecha, R. (1997). Sharing Words: Theory and Practice of Dialogic Learning. Rowman & Littlefield.

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores.

Gómez, C., & Golovátina-Mora, P. (2023). Lectura activa y organizadores visuales: Una estrategia para la comprensión en la universidad. Revista Colombiana de Educación, 84(2), 45–62. https://doi.org/10.17227/rce.num84-2023-003

Martín-Barbero, J. (2003). Oficio de cartógrafo. Travesías latinoamericanas de la comunicación en la cultura. Fondo de Cultura Económica.

Ministerio de Educación de Chile. (2018). Plan Nacional de Lectura. Gobierno de Chile. https://www.pnle.cl

Ministerio de Educación de México. (2019). Programa Nacional de Convivencia Escolar. Secretaría de Educación Pública.

Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2022). Lineamientos para la formación docente en recursos educativos digitales. MEN. https://www.mineducacion.gov.co

Moreno, R., & Park, B. (2019). Visual aids in reading comprehension: A meta-analysis. Journal of Educational Psychology, 111(4), 612–627.

Paas, F., & Ayres, P. (2014). Cognitive Load Theory: A Broader View on the Role of Instructional Design. Educational Psychology Review, 26(2), 153–168.

Sánchez-Bejerano, L., Fernández, G., & Griffin, T. (2023). Graphic organizers and reading comprehension in rural schools. International Journal of Educational Research, 123, 101797.

Schnotz, W., & Kürschner, C. (2020). External visualizations and multimedia learning: Theory and perspectives. Learning and Instruction, 66, 101294.

Suárez, D., & Pineda, M. (2014). La cartografía social como herramienta para la gestión del conocimiento en redes académicas. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, 12(2), 45–61.

Tufte, E. (1990). Envisioning Information. Graphics Press.

Ware, C. (2004). Information Visualization: Perception for Design. Morgan Kaufmann.

Wenger, E. (2001). Comunidades de práctica: aprendizaje, significado e identidad. Paidós.

Universidad Javeriana. (2023). Informe sobre prácticas colaborativas en docencia universitaria. Editorial PUJ.

Universidad de Los Andes. (2022). Experiencias de innovación educativa a través de redes académicas. Centro de Innovación Docente.

Published

2025-12-16

How to Cite

Palacio Miranda, D. A. (2025). Academic Networks And Educational Collaboration: An Analysis From Communication In University Settings. Luciérnaga Comunicación, 17(34), 40–47. Retrieved from https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/luc/article/view/2655