Weaving The “Reading Rope”: Inclusive Strategies To Overcome Reading And Writing Difficulties In Second Grade
Keywords:
Reading, writing, difficulties, pedagogical practicesAbstract
This article proposes to investigate how reading and writing difficulties in second-grade students can be effectively addressed through inclusive educational environments that respond to individual needs. The aim was to propose inclusive teaching strategies to improve literacy learning in a private school in Cota, Cundinamarca. This process was carried out through a qualitative methodology with a sociocritical approach and an action-research model. For this purpose, data was collected through interviews, field journals, observations, and document analysis. The findings highlighted difficulties in reading, as well as a lack of inclusive practices, deficiencies in teacher training, and limited family involvement. Finally, the article concludes that it is necessary to transform pedagogical practices, strengthen teacher training, and promote family support to create educational environments that value diversity and promote the development of reading and writing skills for all students.
Article Metrics
Abstract: 3 PDF (Español (España)): 1References
Abbott, R. D., Berninger, V. W., & Fayol, M. (2010). Longitudinal relationships of levels of language in writing and between writing and reading in grades 1 to 7. Journal of Educational Psychology, 102(2), Article 2. https://doi.org/10.1037/a0019318
Aceldo, C. (2023). Incidencia de la lecto-escritura en el desarrollo del pensamiento crítico y creativo en los estudiantes del subnivel de básica elemental de la institución pluridocente “Ciudad de Macará” del cantón Quito durante el año lectivo 2021-2022 [Maestría en Educación]. Universidad Politécnica Salesiana - Ecuador.
Adam, A. L., Ahufinger, N., & Aguilar, D. (2022). La educación dentro de un marco de escuela inclusiva. FUOC - Fundación Universitat Oberta de Catalunya.
Aguiar, N. A. V., Verdezoto, T. M. M., & Aguiar, F. del R. N. (2023). La lectoescritura y su incidencia en el proceso de enseñanza-aprendizaje en niños de Educación General Básica. Explorador Digital, 7(3), Article 3. https://doi.org/10.33262/exploradordigital.v7i3.2684
Alvarado, L., & García, M. (2008). Características más relevantes del paradigma socio-crítico: Su aplicación en investigaciones de educación ambiental y de enseñanza de las ciencias realizadas en el Doctorado de Educación del Instituto Pedagógico de Caracas (No. 2). 9*(2), Article 2.
Asorey, F., & Fernández, M. P. (2014). Dificultades de aprendizaje y trastornos del desarrollo: Manual didáctico. Ediciones Pirámide.
Berninger, V. W., & Abbott, R. D. (2010). Listening comprehension, oral expression, reading comprehension, and written expression: Related yet unique language systems in grades 1, 3, 5, and 7. Journal of Educational Psychology, 102(3), Article 3. https://doi.org/10.1037/a0019319
Bogdan, R., Hortigüela, D., Muñoz, L., Velasco, S., Rodríguez, S., Delgado, V., & Ausín, V. (2022). Libro blanco de las dificultades específicas de aprendizaje (European Commission-University of Burgos).
Booth, T., & Ainscow, M. (2015). Index for inclusion: Developing learning and participation in schools (3. ed., substantially revised and expanded). Centre for Studies on Inclusive Education.
Bruner, J. (1963). El proceso de la educación. UTEHA.
Caldera de Briceño, R. (2015). La investigación-acción como estrategia de transformación de la didáctica de la lengua escrita. SOCIAL REVIEW: International Social Sciences Review / Revista Internacional de Ciencias Sociales, 4(1), Article 1.
Canales, Y. (2022). Detección de perfiles lingüísticos en niños de nivel inicial de distintos eteros socioeconómicos para favorecer oportunidades equivalentes de alfabetización [Tesis Doctoral, Universidad Nacional de Cuyo]. https://bdigital.uncu.edu.ar/objetos_digitales/18406/jara-yanina-deteccinperfillinguisticonios....pdf
Castiblanco, M. N., & Gómez, A. P. (2019). Estrategias Didácticas para Minimizar Dificultades en el Proceso de Lectura y Escritura de Niños de Grado Primero del Colegio José Antonio Galán I.E.D. Bosa-Bogotá [Maestría en Dificultades del Aprendizaje]. Universidad Cooperativa de Colombia.
Chavesta, M., Parra, M., Chuquitarco, S., Gómez, L., & Yagual, M. (2024). Educación Inclusiva y Diversidad (1°). CID - Centro de Investigación y Desarrollo. https://doi.org/10.37811/cli_w1047
Coghi, A. (2021). La literatura en el aprendizaje de lenguas extranjeras: Métodos y teorías [Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Puebla. Instituto de Ciencias Sociales y Humanidades “Alfonso Vélez Pliego”]. https://repositorioinstitucional.buap.mx/server/api/core/bitstreams/5e1e1a2b-c5f1-4e5d-b56a-d507a714fb24/content
Conesa-Conesa, M., Herrera-Gutiérrez, E., & López-Ortuño, J. (2020). TDAH, problemas de lectoescritura y teoría del déficit múltiple. En Lectura y dificultades lectoras en el siglo XXI (pp. 560–574). Octaedro. https://drive.google.com/file/d/1QlQCAJVlpI8-RNlxFZusKJHwaGR3GewT/view?usp=sharing&usp=embed_facebook
Díez, A., & Gutiérrez, R. (2020). Lectura y dificultades lectoras en el siglo XXI. Octaedro. https://acortar.link/JbxA1b
Dificultades de aprendizaje y trastornos del desarrollo—Ediciones Pirámide. (2024, septiembre 24). https://www.edicionespiramide.es/libro/psicologia/dificultades-de-aprendizaje-y-trastornos-del-desarrollo-maria-jose-fiuza-asorey-9788436830071/
Fernández, C. (2022). Prevención de las dificultades de aprendizaje en lectoescritura a través de cuentos [Bachelor thesis, Universidad de Oviedo. Facultad de Formación del Profesorado y Educación]. https://digibuo.uniovi.es/dspace/handle/10651/64029
Fletcher, J. M., Lyon, G. R., Fuchs, L. S., & Barnes, M. A. (2006). Learning Disabilities: From Identification to Intervention. En Guilford Publications. Guilford Press.
Fuchs, D., & Fuchs, L. S. (2006). Introduction to response to intervention: What, why, and how valid is it? Reading Research Quarterly, 41(1), Article 1. https://doi.org/10.1598/RRQ.41.1.4
Gallegos, M. D. R., & Ríos, M. B. (2023). Terapias de estimulación visual y
rendimiento académico de niños de primer año de Educación Básica. Revista Vive, 6(18), Article 18. https://doi.org/10.33996/revistavive.v6i18.262
García-Duque, C. E. (2020). Formación para el análisis, el pensamiento crítico y la solución de problemas en las universidades regionales. Revista Guillermo de Ockham, 18(2), Article 2.
González-Vega, A. M., Molina, R., López, A., & López, G. (2022). La entrevista cualitativa como técnica de investigación en el estudio de las organizaciones: New Trends in Qualitative Research, 14, e571. https://doi.org/10.36367/ntqr.14.2022.e571
Graham, S., Liu, X., Bartlett, B., Ng, C., Harris, K., Aitken, A., Barkel, A., Kavanaugh, C., & Talukdar, J. (2017). Reading for Writing: A Meta-Analysis of the Impact of Reading Interventions on Writing. Review of Educational Research, 88, 003465431774692. https://doi.org/10.3102/0034654317746927
Guthrie, J., & Wigfield, A. (2000). Engagement and Motivation in Reading. En Handbook of reading research (pp. 403–422). Longman.
Hayes, A., Turnbull, A., & Moran, N. (2018). Diseño universal para el aprendizaje para ayudar a todos los niños a leer. Kit de herramientas para las partes interesadas en educación internacional. USAID.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (Sexta). McGraw-Hill Interamericana.
Ibarbo, A. M. B., Zapata, L. M. A., Fierro, M. E. G., Piedra, E. E. F., & Quinto, N. M. B. (2024). Estrategias didácticas para fortalecer la lectoescritura en estudiantes con necesidades especiales no asociada a la discapacidad en trastornos del comportamiento: Teaching strategies to strengthen reading and writing in students with special needs not associated with disability in behavioral disorders. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(2), Article 2. https://doi.org/10.56712/latam.v5i2.2005
Jiménez, E. P., & Tacha, Y. P. (2019). Estado de arte del modelo RTI, alcances y limitaciones, a partir de los estudios empíricos publicados entre los años 2014 y 2019 en América y España [Trabajo de grado Maestría en Educación, Pontificia Universidad Javeriana. Facultad de Educación]. https://acortar.link/YXBW4S
Kemmis, S., & MacTaggart, R. (1988). Cómo planificar la investigación-acción. Laertes.
Laguillo-Rebolledo, T., Cueli, M., & González-Castro, P. (2023). Conocimiento y percepción del profesorado sobre las dificultades de aprendizaje de la lectura. Psychology, Society & Education, 15(2), Article 2. https://doi.org/10.21071/pse.v15i2.15621
Lectura y dificultades lectoras en el siglo XXI | Editorial Octaedro. (2024, septiembre 25). https://octaedro.com/libro/lectura-y-dificultades-lectoras-en-el-siglo-xxi/
López, J. (2022). El método global en el proceso de Enseñanza Aprendizaje de la lectoescritura de los estudiantes de Segundo Año de Básica Elemental de la 3Unidad Educativa San Pío X´ de la Provincia de Tungurahua [Maestría en Pedagogía de la Lengua y Literatura, Universidad Técnica de Ambato. Facultad
de Ciencias Humanas y de la Educación]. https://acortar.link/2pum23
Lozano, J. L. (2018a). Las dificultades de aprendizaje en los centros educativos de enseñanza secundaria: Programa de intervención en la fluidez y comprensión lectora.
Lozano, J. L. (2018b). Las dificultades de aprendizaje en los centros educativos de enseñanza secundaria: Programa de intervención en la fluidez y comprensión lectora.
Ministerio de Educación Nacional. (2022). Inclusión y equidad: Hacia la construcción de una política de educación inclusiva para colombia [Nota técnica]. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-363488_recurso_17.pdf
Murillo, F. J., & Duk, C. (2021). La Segregación Escolar Comienza en Educación Infantil. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 15(1), Article 1. https://doi.org/10.4067/S0718-73782021000100011
Oyola, E. (2023). Análisis de la relación entre el desempeño académico y la falta de habilidades de lecto-escritura en estudiantes de tercer año de educación básica. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), Article 2. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5403
Piaget, J. (1964). Seis estudios de psicología. Labor.
Ramos, A. (2015). Análisis paramétrico de las variables cognitivo perceptivas en normolectores y disléxicos evolutivos [Tesis doctoral, Universidad de Oviedo]. https://acortar.link/oKkBGs
Rasinski, T., Chang, S.-C., Edmondson, E., Nageldinger, J., Nigh, J., Remark, L., Kenney, K., Walsh-Moorman, E., Yıldırım, K., Nichols, W., Paige, D., & Rupley, W. (2016). Reading Fluency and College Readiness. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 60. https://doi.org/10.1002/jaal.559
Rasinski, T. V., Chang, S.-C., Edmondson, E., Nageldinger, J., Nigh, J., Remark, L., Kenney, K. S., Walsh-Moorman, E., Yildirim, K., Nichols, W. D., Paige, D. D., & Rupley, W. H. (2017). Reading Fluency and College Readiness. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 60(4), Article 4. https://doi.org/10.1002/jaal.559
Scarborough, H. (2001). Connecting early language and literacy to later reading (dis)abilities: Evidence, theory and practice. Guilford Press. https://researchconnections.org/childcare/resources/3032
Snow, P. C., Sanger, D. D., Caire, L. M., Eadie, P. A., & Dinslage, T. (2015). Improving communication outcomes for young offenders: A proposed response to intervention framework. International Journal of Language & Communication Disorders, 50(1), Article 1. https://doi.org/10.1111/1460-6984.12117
Veerabudren, S., Kritzinger, A., & Ramasawmy, S. T. (2021). Teachers’ perspectives on learners with reading and writing difficulties in mainstream government primary schools in Mauritius. South African Journal of Childhood Education, 11(1), Article 1. https://doi.org/10.4102/sajce.v11i1.1023
Vejar, Z., Escalona, J., & Bracho, K. (2023). Educación inclusiva y su participación en niños con dislexia. Infometric@ - Serie Sociales y Humanas, 6(1), Article 1.
Verdezoto, N. A., Moyano, T. M., & Núñez, F. del R. (2023). La lectoescritura y su incidencia en el proceso de enseñanza-aprendizaje en niños de Educación General Básica. Explorador Digital, 7(3), Article 3. https://doi.org/10.33262/exploradordigital.v7i3.2684
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a una licencia de Creative Commons Atribución – No comercial – Compartir igual
que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación en esta revista. - Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto)
- Luciérnaga-Comunicación no cobra tasas o cargos a Autores o colaradores por la recepción, revisión o publicación de artículos (APC -Article Processing Charges/ publication fee).








