The Student Podcast as an Educational Communication Strategy for Teaching and Appreciating Film in a University Context.
Keywords:
Educommunication, Cinema, ICT, Digital Tools for Education, Media and InformationAbstract
This article analyzes a university experience regarding the use of podcasts as an educational communication strategy in a film appreciation course. It also presents a guiding framework that facilitates the use of this digital resource to enhance teaching-learning processes related to educational communication, film, and audiovisual media. The methodology employed follows a qualitative approach, based on the participant and experiential observation of the professor in charge of the subject, through the systematization of his or her own practice, by means of an auto-ethnographic exercise, complemented by the review and analysis of the productions (podcasts), using an evaluation instrument validated by experts. The main results show, through the analysis of six categories, that podcasts are a pertinent educational communication resource, capable of energizing teaching proposals and making them innovative both inside and outside the classroom. The experience reaffirms educommunication as a discipline and a significant space for praxis, offering tools not only for the instrumental use of ICTs but also for students' critical reflection on the media. Finally, it is emphasized that the experience can be replicated in other contexts, under the recommendation of following the same proposed design and procedures.
Article Metrics
Abstract: 0 PDF (Español (España)): 0References
Aguaded, I. (2024). Cyberculture in social media: Citizenship, education and creativity through new languages. Anàlisi: Quaderns de Comunicació i Cultura, 69, 7-9. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3689
Aparici, R. (2010). Educomunicación: más allá del 2.0. Gedisa.
Aristizábal Santa, J., & Pinilla Rodríguez, Ó. (2017). Una propuesta de análisis cinematográfico integral. Kepes, 14(16), 11–32. https://doi.org/10.17151/kepes.2017.14.16.2
Artiles-Rodríguez, J., Guerra-Santana, M., Aguiar-Perera, M. V., & Mazorra-Aguiar, L. (2024). Evaluación del uso del podcast educativo como herramienta de aprendizaje colaborativo teniendo en cuenta la participación en la producción. RELIEVE - Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 30(1). https://doi.org/10.30827/relieve.v30i1.27474
Augustowsky, G. (2017). La creación audiovisual en la infancia: De espectadores a productores. Paidós.
Cabero-Almenara, J., Barragán-Sánchez, R., Llorente-Cejudo, C., & Palacios-Rodríguez, A. (2024). Technological and sustainable security: A longitudinal study on teacher training. Computers in the Schools, 41(3), 263–280. https://doi.org/10.1080/07380569.2024.2381717
Cabero-Almenara, J., Palacios-Rodríguez, A., Loaiza-Aguirre, M. I., & Andrade-Abarca, P. S. (2024). The impact of pedagogical beliefs on the adoption of generative AI in higher education: Predictive model from UTAUT2. Frontiers in Artificial Intelligence, 7, 1497705. https://doi.org/10.3389/frai.2024.1497705
Carías Pérez, F., Hernando Gómez, Á., & Marín-Gutiérrez, I. (2021). La radio educativa como herramienta de alfabetización mediática en contextos de interculturalidad. Revista de Comunicación, 20(2), 93–112. https://doi.org/10.26441/RC20.2-2021-A5
Castro-Martínez, A., & Diaz-Morilla, P. (2019). El proceso de enseñanza-aprendizaje de la historia del cine a través de una estrategia de storytelling y storydoing teatral aplicada al ámbito universitario. Revista ICONO 14. Revista científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes, 17(2), 154–181. https://doi.org/10.7195/ri14.v17i2.1378
Celaya, I., Ramírez-Montoya, M. S., Naval, C., & Arbués, E. (2020). Usos del podcast para fines educativos: Mapeo sistemático de la literatura en WoS y Scopus (2014-2019). Revista Latina de Comunicación Social, 77, 179–201. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1454
Díez-Gutiérrez, E.-J. (2020). Otra investigación educativa posible: Investigación-acción participativa dialógica e inclusiva. Márgenes Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1(1), 115–128. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7154
Ellis, C., Adams, T. E., & Bochner, A. P. (2010). Autoethnography: An overview. Historical Social Research, 12, 273–290.
Ibarretxe-Antuñano, I. (2022). Trabajo de campo. Estudios de Lingüística del Español, 45, 103–132. https://doi.org/10.36950/elies.2022.45.8852
Koffermann, M., Soares, I. de O., & Aguaded Gomez, J. I. (2022). Educomunicar para a transcendência: Uma nova área de intervenção a partir do pensamento educomunicacional latino-americano. Chasqui: Revista Latinoamericana de Comunicación, 150, 177–194. https://doi.org/10.16921/chasqui.v0i150.4707
Legorburu, J. M., Edo, C., & García González, A. (2021). Reportaje sonoro y podcasting, el despertar de un género durmiente en España: El caso de Podium Podcast. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27(2), 519–529. https://doi.org/10.5209/esmp.71204
Martins, I., & Faria, J. G. (2019). Cine, representación social y educación. Série-Estudos - Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB, 24(51), 165–183. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v24i51.1
Morán Oviedo, P. (2012). La evaluación cualitativa en los procesos y prácticas del trabajo en el aula. Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación, UMAN.
Nieto Ratero, Á., & Cabezas Alarcón, J. (2024). El uso del cine en la educación: Una revisión sistemática desde una perspectiva didáctica. European Public & Social Innovation Review, 9, 1–20. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v24i51.1295
Parra Alvarracín, G. (2000). Bases epistemológicas de la educomunicación: Definiciones y perspectivas de su desarrollo. Abya-Yala.
Ribeiro, F. (2021). Book review: Sound streams: A cultural history of radio-internet convergence, Andrew J. Bottomley (2020). Radio Journal: International Studies in Broadcast & Audio Media, 19(1), 217–219. https://doi.org/10.1386/rjao_00042_5
Soares, I. de O. (2011). Educomunicação. O conceito, o professional, a aplicação. Paulinas.
Soares, I. de O. (2023). Kaplún, 100 años: Práxis educomunicativa que trasciende el tiempo. Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación, 22(43). https://doi.org/10.55738/alaic.v22i43.1085
Solano Fernández, I. M., & Sánchez Vera, M. M. (2010). Aprendiendo en cualquier lugar: El podcast educativo. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 36, 125–139. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36815128010
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a una licencia de Creative Commons Atribución – No comercial – Compartir igual
que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación en esta revista. - Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto)
- Luciérnaga-Comunicación no cobra tasas o cargos a Autores o colaradores por la recepción, revisión o publicación de artículos (APC -Article Processing Charges/ publication fee).