The Student Podcast as an Educational Communication Strategy for Teaching and Appreciating Film in a University Context.

Authors

Keywords:

Educommunication, Cinema, ICT, Digital Tools for Education, Media and Information

Abstract

This article analyzes a university experience regarding the use of podcasts as an educational communication strategy in a film appreciation course. It also presents a guiding framework that facilitates the use of this digital resource to enhance teaching-learning processes related to educational communication, film, and audiovisual media. The methodology employed follows a qualitative approach, based on the participant and experiential observation of the professor in charge of the subject, through the systematization of his or her own practice, by means of an auto-ethnographic exercise, complemented by the review and analysis of the productions (podcasts), using an evaluation instrument validated by experts. The main results show, through the analysis of six categories, that podcasts are a pertinent educational communication resource, capable of energizing teaching proposals and making them innovative both inside and outside the classroom. The experience reaffirms educommunication as a discipline and a significant space for praxis, offering tools not only for the instrumental use of ICTs but also for students' critical reflection on the media. Finally, it is emphasized that the experience can be replicated in other contexts, under the recommendation of following the same proposed design and procedures.

Article Metrics

 Abstract: 0  PDF (Español (España)): 0 

References

Aguaded, I. (2024). Cyberculture in social media: Citizenship, education and creativity through new languages. Anàlisi: Quaderns de Comunicació i Cultura, 69, 7-9. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3689

Aparici, R. (2010). Educomunicación: más allá del 2.0. Gedisa.

Aristizábal Santa, J., & Pinilla Rodríguez, Ó. (2017). Una propuesta de análisis cinematográfico integral. Kepes, 14(16), 11–32. https://doi.org/10.17151/kepes.2017.14.16.2

Artiles-Rodríguez, J., Guerra-Santana, M., Aguiar-Perera, M. V., & Mazorra-Aguiar, L. (2024). Evaluación del uso del podcast educativo como herramienta de aprendizaje colaborativo teniendo en cuenta la participación en la producción. RELIEVE - Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 30(1). https://doi.org/10.30827/relieve.v30i1.27474

Augustowsky, G. (2017). La creación audiovisual en la infancia: De espectadores a productores. Paidós.

Cabero-Almenara, J., Barragán-Sánchez, R., Llorente-Cejudo, C., & Palacios-Rodríguez, A. (2024). Technological and sustainable security: A longitudinal study on teacher training. Computers in the Schools, 41(3), 263–280. https://doi.org/10.1080/07380569.2024.2381717

Cabero-Almenara, J., Palacios-Rodríguez, A., Loaiza-Aguirre, M. I., & Andrade-Abarca, P. S. (2024). The impact of pedagogical beliefs on the adoption of generative AI in higher education: Predictive model from UTAUT2. Frontiers in Artificial Intelligence, 7, 1497705. https://doi.org/10.3389/frai.2024.1497705

Carías Pérez, F., Hernando Gómez, Á., & Marín-Gutiérrez, I. (2021). La radio educativa como herramienta de alfabetización mediática en contextos de interculturalidad. Revista de Comunicación, 20(2), 93–112. https://doi.org/10.26441/RC20.2-2021-A5

Castro-Martínez, A., & Diaz-Morilla, P. (2019). El proceso de enseñanza-aprendizaje de la historia del cine a través de una estrategia de storytelling y storydoing teatral aplicada al ámbito universitario. Revista ICONO 14. Revista científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes, 17(2), 154–181. https://doi.org/10.7195/ri14.v17i2.1378

Celaya, I., Ramírez-Montoya, M. S., Naval, C., & Arbués, E. (2020). Usos del podcast para fines educativos: Mapeo sistemático de la literatura en WoS y Scopus (2014-2019). Revista Latina de Comunicación Social, 77, 179–201. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1454

Díez-Gutiérrez, E.-J. (2020). Otra investigación educativa posible: Investigación-acción participativa dialógica e inclusiva. Márgenes Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1(1), 115–128. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7154

Ellis, C., Adams, T. E., & Bochner, A. P. (2010). Autoethnography: An overview. Historical Social Research, 12, 273–290.

Ibarretxe-Antuñano, I. (2022). Trabajo de campo. Estudios de Lingüística del Español, 45, 103–132. https://doi.org/10.36950/elies.2022.45.8852

Koffermann, M., Soares, I. de O., & Aguaded Gomez, J. I. (2022). Educomunicar para a transcendência: Uma nova área de intervenção a partir do pensamento educomunicacional latino-americano. Chasqui: Revista Latinoamericana de Comunicación, 150, 177–194. https://doi.org/10.16921/chasqui.v0i150.4707

Legorburu, J. M., Edo, C., & García González, A. (2021). Reportaje sonoro y podcasting, el despertar de un género durmiente en España: El caso de Podium Podcast. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27(2), 519–529. https://doi.org/10.5209/esmp.71204

Martins, I., & Faria, J. G. (2019). Cine, representación social y educación. Série-Estudos - Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB, 24(51), 165–183. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v24i51.1

Morán Oviedo, P. (2012). La evaluación cualitativa en los procesos y prácticas del trabajo en el aula. Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación, UMAN.

Nieto Ratero, Á., & Cabezas Alarcón, J. (2024). El uso del cine en la educación: Una revisión sistemática desde una perspectiva didáctica. European Public & Social Innovation Review, 9, 1–20. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v24i51.1295

Parra Alvarracín, G. (2000). Bases epistemológicas de la educomunicación: Definiciones y perspectivas de su desarrollo. Abya-Yala.

Ribeiro, F. (2021). Book review: Sound streams: A cultural history of radio-internet convergence, Andrew J. Bottomley (2020). Radio Journal: International Studies in Broadcast & Audio Media, 19(1), 217–219. https://doi.org/10.1386/rjao_00042_5

Soares, I. de O. (2011). Educomunicação. O conceito, o professional, a aplicação. Paulinas.

Soares, I. de O. (2023). Kaplún, 100 años: Práxis educomunicativa que trasciende el tiempo. Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación, 22(43). https://doi.org/10.55738/alaic.v22i43.1085

Solano Fernández, I. M., & Sánchez Vera, M. M. (2010). Aprendiendo en cualquier lugar: El podcast educativo. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 36, 125–139. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36815128010

Published

2025-06-20

How to Cite

Carias Pérez, F. C. P., & Quintana Elgueta, M. (2025). The Student Podcast as an Educational Communication Strategy for Teaching and Appreciating Film in a University Context. Luciérnaga Comunicación, 17(33), 67–84. Retrieved from https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/luc/article/view/2535