Harry Potter and the Principles of Educational Guidance Towards the Construction of Assertive Individuals with a Vision of Transcendence
Keywords:
Educational orientation, human person, resiliense, trascendence, humanistic ethicsAbstract
The present essay has the purpose of argumentation to propose the application of the tips of the adolescent's evolutionary orientation, through the Harry Potter saga from the realities present in human growth. The ethical, humanistic and existential vision of J.K Rowling, which has been analyzed in other authors from an ethical, managerial and philosophical point of view, gives epistemological object to this work as a basis to achieve that humanizing orientation, which is needed, from the integrality of the human person in search of the sense of transcendence, resilience, humanistic ethics that is intended to be fixed in young people, are visualized in the story developed in the seven books between Dumbledore (counselor (and Harry Potter (oriented), visualizing the development of adolescence from the age of 11 until the adulthood of the character.
Article Metrics
Abstract: 122 PDF (Español (España)): 57References
Bisquerra (1998). La orientación. Editorial Planeta. Caracas
Cardenete, Pepi (2018). La filosofía que esconde Harry Potter periódico en línea). Se consigue en: https://www.diariodeleon.es/articulo/filandon/filosofia-esconde- harry-potter/201812230400021817315.html Consulta 02/09/2019
Donoso, Trinidad y Sánchez, Angelina (2013). Orientación educativa y profesional. Estudio de casos. Instituto superior de estudios psicológicos. Barcelona- España.
Esknov (2010). Resumen del libro “Si Harry Potter dirigiera General Electric” de Tom Morris. Essential Knowledge. USA.
Fuenmayor, Juan (1992). Historia de la filosofía del derecho. Ediciones de la Universidad Santa María. 10ma edición. Caracas.
Irwin, William y Basham, Gregory (2016). Harry Potter y la Filosofía.
Colección Libros Singulares. España.
Morris, Tom (2006). Si Harry Potter dirigiera General Electric. Editorial Planeta. Buenos Aires- Argentina.
Riaño, Peio (2010). Harry Potter leyó a Aristóteles (artículo en línea). Se consigue en: https://www.publico.es/culturas/harry-potter-leyo-aristoteles.html consulta 02/09/2019
Rowling, J. K. (1997). Harry Potter y la piedra filosofal. Editorial Salamandra. Barcelona- España.
Rowling, J. K. (1998). Harry Potter y la cámara secreta. Editorial Salamandra. Barcelona- España.
Rowling, J. K. (1999). Harry Potter y el prisionero de Azkaban. Editorial Salamandra. Barcelona- España.
Rowling, J. K. (2000). Harry Potter y el cáliz de fuego. Editorial Salamandra.
Barcelona- España.
Rowling, J. K. (2003). Harry Potter y la orden del Fénix. Schoolastic Press.USA.
Rowling, J. K.(2005). Harry Potter y el príncipe mestizo. Editorial Salamandra. Barcelona- España.
Rowling, J. K. (2007). Harry Potter y las reliquias de la muerte. Schoolastic Press. USA.
Savater, Fernando (2000). Ética para Amador. 35ta edición. Editorial Ariel.
Barcelona – España.
Tiffany, J y Thorne, J (2016). Harry Potter y el legado maldito. Editorial Salamandra. Barcelona- España.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a una licencia de Creative Commons Atribución – No comercial – Compartir igual
que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación en esta revista. - Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto)
- Luciérnaga-Comunicación no cobra tasas o cargos a Autores o colaradores por la recepción, revisión o publicación de artículos (APC -Article Processing Charges/ publication fee).